TVA de 19% la cafea și ceai, declarată nelegală! Curtea de Apel Brașov anulează deciziile ANAF

Dimensiune font:

| 14-06-2025 16:45

 


Curtea de Apel Brașov a emis o decizie definitivă în favoarea antreprenorilor HoReCa, stabilind că aplicarea retroactivă a TVA-ului de 19% pentru cafeaua și ceaiul servite în localuri este nelegală. Instanța a anulat toate deciziile ANAF care impuneau această cotă majorată, oferind precedent clar în una dintre cele mai controversate spețe fiscale din ultimii ani.


 

Una dintre cele mai disputate interpretări fiscale din ultimii ani a fost tranșată definitiv: TVA-ul de 19% aplicat retroactiv cafelei și ceaiului vândute în localuri este nelegal. Decizia aparține Curții de Apel Brașov, care a menținut soluția inițială pronunțată de Tribunalul Brașov în noiembrie 2024, anulând în totalitate actele de impunere ale ANAF.

După doi ani de incertitudine fiscală privind cota de TVA aplicabilă băuturilor calde servite în restaurante, cafenele sau prin automate comerciale, instanța a pus capăt controversei: aplicarea retroactivă a cotei majorate de 19% a fost nejustificată legal.

„Este o decizie istorică pentru întreg sectorul HoReCa, care s-a confruntat cu un val de controale, recalculări și presiuni financiare pe baza unei interpretări abuzive a legislației fiscale”, spun consultanții citați de Biz Brașov.

Ce prevedea OG 16/2022 și cum a interpretat-o ANAF
În urma Ordonanței de Urgență 16/2022, ANAF a transmis că băuturile calde precum cafeaua, ceaiul și cacaua servite în localuri sau prin automate trebuie impozitate cu TVA de 19%, nu 9%, cum era până atunci. Ulterior, în 2023, instituția a adăugat și o serie de „clarificări” ce au complicat situația:

* Sucurile eco cu zahăr – TVA 5% (cu certificat)

* Băuturile nealcoolice îndulcite – TVA 19%

* Limonada – omisă din explicațiile oficiale

* Cafea și ceai preparate – TVA 19%, fără excepții

Această interpretare a generat confuzie, controale și litigii, mai ales în rândul micilor antreprenori din domeniul ospitalității.

Decizia Curții de Apel creează un precedent favorabil pentru operatorii din HoReCa afectați de recalculări de TVA. Cei care au plătit diferențele impuse retroactiv pot solicita restituirea sumelor și reevaluarea controalelor fiscale.

Totodată, organizații precum CCF (Consiliul Consultativ Fiscal) continuă să ceară clarificări pentru alte produse vândute în localuri – precum limonada eco sau băuturile tradiționale – unde diferențele de TVA pot varia între 5% și 19%.

Această hotărâre definitivă readuce în prim-plan necesitatea unei legislații fiscale clare și coerente, adaptate nevoilor reale ale mediului de afaceri. Într-un context economic fragil, predictibilitatea fiscală devine esențială pentru supraviețuirea și dezvoltarea afacerilor locale. 

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

05:12

Licitatie com. Todiresti, 5 parcele teren. 1 Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Todiresti, cu sediul administrativ in sat Todiresti, nr. 174, comuna Todiresti, judetul Suceava, telefon 0230/539.535, fax 0230/539.543, e-mail: primaria todiresti@yahoo.com, cod fiscal 4326922. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 5 parcele de teren, in suprafata totala de 3.600 mp, apartinand domeniului privat al Comunei Todiresti, situate in intravilanul comunei Todiresti: -Teren in suprafata de 500 mp, avand nr. cadastral 43499, sat Todiresti, F.N.; -Teren in suprafata de 1.000 mp, avand nr.cadastral 43503, sat Todiresti, F.N.; -Teren in suprafata de 997 mp, avand nr.cadastral 43231, sat Todiresti, F.N.; -Teren in suprafata de 850 mp, avand nr.cadastral 43256, sat Todiresti, F.N.; -Teren in suprafata de 253 mp, avand nr. cadastral 43476, sat Todiresti, F.N.; conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Todiresti nr. 41/14.06.2022 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei sau se pot consulta pe site-ul: www.comuna todiresti.ro, la sectiunea Monitorul Oficial local -hotarari. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Secretariatul Comunei Todiresti, sat Todiresti, nr. 174, comuna Todiresti, judetul Suceava. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 11.09.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 19.09.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Secretariatul Comunei Todiresti, sat Todiresti, nr. 174, comuna Todiresti, judetul Suceava. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 22.09.2025, ora 10.30, Comuna Todiresti, sat Todiresti, nr. 174, comuna Todiresti, judetul Suceava. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Suceava, din municipiul Suceava, Str. Stefan cel Mare nr. 62, judetul Suceava, telefon 0230/214.948, fax 0230/522.296, e-mail: trsv-arhcont@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 19.08.2025.
Licitatie comuna Bacesti, Spatiu medical 50 mp. 1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Bacesti, comuna Bacesti, sat Bacesti, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui, telefon 0235/458.506, fax 0235/458.506, e-mail: primaria.bacesti@yahoo.com, cod fiscal 3337621. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: Spatiu medical in suprafata de 50,00 mp, situat in incinta Dispensarului Comunal din satul Bacesti, F.N., comuna Bacesti, judetul Vaslui, pentru desfasurarea activitatilor medicale stomatologice, apartine domeniului privat al Comunei Bacesti, conform O.U.G. nr. 57/03.07.20219 si H.C.L. Bacesti nr. 32/15.08.2025. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Bacesti. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Bacesti, comuna Bacesti, sat Bacesti, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 02.09.2025, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 10.09.2025, ora 10.30. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Oferta va fi depusa la Registratura Comunei Bacesti, comuna Bacesti, sat Bacesti, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original si 2 exemplare copii. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 10.09.2025, ora 11.00, la sediul Comuna Bacesti, comuna Bacesti, sat Bacesti, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Actiunea in justitie se poate introduce la Sectia de contencios administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.032, fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 19.08.2025.
Licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii activelor aflate in patrimoniul debitoarei Agrocomplex Barlad SA. FIVE Administration SPRL, in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad SA -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza licitatii publice cu strigare, in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei Agrocomplex Barlad SA, astfel: in data de 09.09.2025 pentru urmatoarele active. O SINGURA LICITATIE, de la orele: Ora 11:00: Proprietate imobiliara „Pachet Ferma Docaneasa -Teren +Atelier mecanic”. Pret pornire: 5.000 Lei; Ora 12:00: Teren Arabil Extravilan in suprafata de 3,75 Ha. Pret pornire: 41.065,2 Lei; Ora 13:00: Teren Arabil Extravilan in suprafata de 1 Ha. Pret pornire: 8.866,35 Lei. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.000 Lei +TVA pentru Activul -Teren Arabil Extravilan in suprafata de 3,75 Ha, respectiv la pretul de 500 +TVA pentru celelalte 2 active si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul Five Administration SPRL din Bucuresti, Str. Romulus nr. 23, sector 2 sau prin corespondenta / video conferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data licitatiei, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Informatii suplimentare privind activele si pentru vizionarea activelor pot fi obtinute la nr. 0744950751 sau e-mail: office@agro-complex.ro
Paradoxul austerității: BNR a cheltuit, luna trecută, peste 11 milioane de lei pentru confort și protocol!
27/08/2025 09:14

Într-o perioadă in care Guvernul cere populatiei să accepte cresteri de taxe, tăieri bugetare si un discurs permanent despre „austeritate”, Banca Natională a Romaniei (BNR) pare să trăia ...

TRANSFORMAREA DIGITALA A COMPANIEI ANVI PROFESSIONAL SECURITY SRL - Finalizare a proiectului –
27/08/2025 09:00

  COMUNICAT DE PRESA TRANSFORMAREA DIGITALA A COMPANIEI ANVI PROFESSIONAL SECURITY SRL - Finalizare a proiectului –      

„Stranierii” trimit tot mai puțini bani în țară
27/08/2025 08:41

* evolutia monedei nationale este influentată de remiterile pe care le fac romanii care muncesc in afara tării, care s-au ridicat, anul trecut, la 6,7 miliarde euro, fiind astfel unul dintre cei mai important ...

Av. Gheorghe Piperea: Euro-Digital - Și nu vei mai cumpăra, nici vinde, decât purtând această pecete digitală
27/08/2025 07:51

In 2009, cind am vorbit despre aceste lucruri, am fost numit conspirationisti. Cuviosul Justin Parvu a fost cel care a deschis această discutie, intr-un moment in care nimeni nu intelegea nimic. Au trecut mult ...

Consumul s-a prăbușit. Marile lanțuri de magazine goale… i-a lovit ce credeau că ne lovește pe noi
27/08/2025 07:48

Consumul din Romania a intrat in picaj. Romanii, sufocati de taxe, preturi si facturi, nu mai cumpără la fel ca inainte. Magazinele care altădată gemeau de clienti sunt acum aproape goale. Marile lanturi de ...

Salariile „obscene” de la ANRE, ASF și ANCOM, făcute publice de un deputat USR, după „o scrisoare tragică din partea sindicatelor
26/08/2025 22:02

 Deputatul Radu Mihaiu (USR), presedintele Comisiei de IT, a dat o replică unei scrisori pe care sindicatele angajatilor din Autoritatea de Supraveghere Financiară, Autoritatea Natională pentru Administ ...

Romsilva are un nou director general
26/08/2025 20:57

* premieră institutională: concurs transparent, cu interviuri publice si dezbatere alături de societatea civilă Regia Natională a Pădurilor – Romsilva are, incepand din această lună, un nou direc ...

Argintul a depășit performanțele aurului și devine marea atracție a investitorilor
26/08/2025 17:54

Argintul isi continuă ascensiunea si se conturează drept una dintre cele mai profitabile investitii ale anului 2025. Pretul metalului alb s-a apropiat in luna august de 38,5 dolari pe uncie, ceea ce inseamnă ...

Zeci de mii de bancnote contrafăcute, descoperite în Vrancea, în cadrul unor controale desfăşurate la unităţi comerciale
26/08/2025 17:18

 Poliţiştii Serviciului de Combatere a Criminalităţii Organizate Vrancea au descoperit o cantitate impresionantă de bancnote contrafăcute, in cadrul unor controale desfăşurate la unităţi comercia ...

Comunicat de presă „PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!” MY FOOD SOLUTION SRL
26/08/2025 12:00

 Comunicat de presă „PNRR: Fonduri pentru Romania modernă si reformată!” MY FOOD SOLUTION SRL, in calitate de Beneficiar, anuntă demararea proiectului „Cresterea compet ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei