Una din două companii are risc ridicat de insolvenţă
Dimensiune font:
Un recent studiu arată o situaţie alarmantă la nivelul mediului de business * mediul de afaceri local a pierdut din 2008 cel puţin 100.000 de companii şi 15% din rândul firmelor cu venituri peste 1 milion de euro
Un studiu Coface România arată că o treime din firmele active sunt expuse riscului efectiv de a intră în insolvenţă. „Doar cei mai puternici au supravieţuit, dar majoritatea au ieşit mai şifonaţi din turbulenţele ultimilor 6-8 ani“, a declarat Iancu Guda, Services Director, Coface România, citat într-un studiu privind imunitatea mediului de afaceri în contextul incertitudinilor interne şi internaţionale.
Specialistul a adăugat: „Prin comparaţie cu anul 2008, în momentul de faţă firmele româneşti sunt mai îndatorate, înregistrează un capital de lucru negativ, expuneri comerciale de două ori mai mari şi au o capacitate de autofinanţare mult mai fragilă. În urmă aplicării unor şocuri similare precum cele resimţite pe durata anului 2009, atât pe canalul financiar cât şi comercial, firmele româneşti prezintă o imunitate mult mai slabă: practic, 1 din 3 companii vor intră în incapacitate de plata, comparativ cu media de 20% înregistrată în 2009. În acest context, companiile trebuie să rămâne mai flexibile, prin externalizarea serviciilor sau funcţiilor care nu ţin de activitatea lor de baza. De asemenea, riscul fundamental este dublat de un risc sistemic în creştere, deoarece companiile sunt mult mai interconectate prin dublarea creditului comercial”.
Riscul creditului comercial în România
Harta riscurilor globale este din ce în ce mai complexă şi mai diversificată, alimentată de creşterea aversiunii faţă de dificultăţile de pe pieţele financiare internaţionale, pe fondul: creşterii incertitudinii privind economia globală şi a tensiunilor geopolitice; creşterii frecvenţei mesajelor şi politicilor protecţioniste, ducând la plafonarea evoluţiei comerţului internaţional; alegerilor politice din Germania, programate în luna septembrie a anului curent; amplificării incertitudinilor privind proiectul UE în contextul procesului de ieşire a Marii Britanii din blocul comunitar; accelerării problemelor financiare întâmpinate de o serie de grupuri bancare europene.
Implicaţiile riscului creditului comercial în România au devenit foarte serioase, având în vedere faptul că 7 din 10 companii îşi plătesc mai târziu furnizorii comparativ cu durata medie de colectare a creanţelor şi rotaţie a stocurilor. Dintre acestea, 60% îşi finanţează investiţiile pe termen lung, 30% îşi rambursează creditele bancare contractate pe termen lung (soldul creditului bancar acordat companiilor scade cu aproximativ 5% de an-la-an) şi/sau plata unor dividende (în condiţii fiscale avantajoase de impozit diminuat la 5%), în timp ce 10% îşi finanţează companii din grup. Soldul creditului furnizor s-a dublat de la momentul impactului crizei financiare până în prezent, crescând de la 168 miliarde lei (2007) la aproape 340 miliarde lei (2016), în timp ce soldul creditului bancar a crescut doar cu aproximativ 30 miliarde lei. Durata medie de colectare a creanţelor a crescut de la 60 zile (2007) la aproape 114 zile (2015), iar estimările Coface indică un nivel de 118 zile pentru 2016. Practic, insolvenţa unei companii româneşti în anul 2017 va genera pierderi financiare de două ori mai mari partenerilor de afaceri. Nu întâmplător primul trimestru al anului curent a debutat cu un cuplu unic: minimul istoric al insolvenţelor nou deschise, precum şi maximul impactului financiar (pierderi cauzate creditorilor) propagat în mediul de afaceri.
Mediul de afaceri este caracterizat de o dublare, în ultimii opt ani, a gradului de interconectivitate între companii (pe fondul dublării termenului mediu de colectare a creanţelor) şi de un amplu fenomen de polarizare (cele mai mari 1% dintre companii deţinând aproape două treimi din veniturile tuturor firmelor), în condiţiile în care 1 din 2 companii prezintă un risc major de insolvenţă. Acest cadru creează premisele dezvoltării şi propagării riscului creditului comercial neperformant (neîncasarea creanţelor din cauza insolvenţei clienţilor sau incapacităţii de plata a acestora) prin efectul de contagiune transmis de la o firma la cealaltă.
Ce ar trebui să facă companiile?
Pentru diminuarea impactului cauzat de scenariile de stres simulate anterior, companiile pot recurge la flexibilizarea structurii de cheltuieli prin reducerea/eliminarea cheltuielilor fixe care nu au legătură cu activitatea de baza (subcontractarea serviciilor conexe). Această poate contribui la o valoare adăugată mai mare, creştere a marjei de ajustare într-un context de restructurare şi o mai bună concentrare asupra activităţii de baza, potrivit studiului citat de Mediafax.
O altă opţiune este diversificarea portofoliului de clienţi, a canalelor de vânzare şi a pieţelor de desfacere. Dacă este posibil, inclusiv diversificarea produselor (sau adăugarea de opţiuni suplimentare celor existente pentru diferenţiere).
O temperare în ceea ce priveşte apelul la creditul comercial este, de asemenea, folositoare. În acest sens, durata medie de plata a furnizorilor nu ar trebui să depăşească durata cumulată de rotaţie a stocurilor şi de colectare a creanţelor. Într-adevăr, pe de o parte, un termen de plata extins către furnizori permite conservarea situaţiei de lichiditate pe termen scurt. Totuşi, pe de altă parte, acelaşi termen extins de plata a furnizorilor se poate întoarce împotriva firmei subiect într-un context de scădere a veniturilor, din cauza facturilor istorice (aprovizionări efecuate în timpul creşterii veniturilor) ajung la scadenţă când compania are presiuni asupra lichidităţii din cauza scăderii veniturilor.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau