Viitorul oraşului nostru, între realism şi utopie (I)
Dimensiune font:
Mai întâi, realităţile prezentului.
Avem, la Iaşi, cinci pasaje sub/supraterane construite în ultimul deceniu. Cel dintâi este la Fundaţie, are 286 metri lungime, 5 metri înălţime şi 10 metri lăţime; a costat în jur de 20 milioane euro (cea mai mare parte, bani europeni), iar perioada iniţială de execuţie a fost de 18 luni, dar construirea a durat 42 de luni! Desigur, au fost depăşite nu doar termenele fixate, ci şi costurile estimate iniţial...
Există, apoi, pasajul „Sfânta Vineri” (în faţa Halei Centrale), care a costat mult mai puţin - circa 27 milioane lei. Dar, după unele calcule, cu banii obţinuţi prin închirierea spaţiilor situate aici, banii alocaţi se vor recupera în aproape două secole! Iar dacă vorbim de timp, a fost nevoie de nu mai puţin de şapte ani pentru realizarea obiectivului (întârzierea s-a datorat şi descoperirii unor vestigii arheologice).
Avem, după aceea, pasajul suprateran „Octav Băncilă”, care face legătura între cartierele Păcurari şi Dacia-Alexandru cel Bun. Lungimea totală a construcţiei este de 526 m, dintre care aproape jumătate o reprezintă rampele de acces, remarcabilă fiind o deschidere deasupra căii ferate, de 70, considerată unică în ţara noastră. Banii proveniţi pentru construcţie provin tot din UE, e vorba de circa 20 milioane de euro. Din ţara noastră provin, aţi ghicit, amânările: contractul de lucrări a fost semnat în septembrie 2011, termenul de execuţie fiind fixat pentru septembrie 2014. Darea în folosinţă, însă, s-a întâmplat cu 15 luni mai târziu.
Cel de al doilea pasaj suprateran este cel de la Era-Park. Potrivit datelor, traseul are lungimea de 745 m (măsurată între acostamentul DN 28 şi intrarea în complexul comercial), dintre care 150 de m reprezintă calea de pod propriu-zisă. Datele apărute în presă relevă că termenul fixat pentru execuţie ar fi fost de circa un an, şi nu am găsit ştiri care să semnaleze întârzieri semnificative, iar costul de realizare a pasajului cu trei benzi pe sens – de aproximativ 10 milioane euro A, să nu uităm un „amănunt” extrem de important: acest pasaj reprezintă o investiţie privată, deci se poate face mai repede şi mai ieftin.
În fine, despre pasajul de pe şoseaua de centură (în zona Metro), nu prea sunt multe de spus, dat fiind „transparenţa” unor autorităţi...
Aşa, doar pentru un zâmbet (amar), să ne aducem aminte că lucrările la tunelurile (3 la număr) situate sub Canalul Mânecii (50 de km pe sub mare, la 40 m sub fundul canalului) au început în 1987, prima etapă s-a încheiat exact la termen, în decembrie 1990, iar darea în folosinţă a fost, de asemenea, respectată – mai 1994. Sau că, recent, în Elveţia, a fost inaugurat cel mai lung tunel din lume, care străpunge Alpii, măsurând 57 km şi costând circa 12 miliarde dolari. Mă, rog, alte ţări, alte realităţi...
Cu ajutorul celor de mai sus, putem să ne formăm o viziune asupra diferenţelor dintre intenţii şi realizări, dintre promisiuni şi respectarea acestora. „Înarmat” cu această viziune, voi încerca, în episodul următor, să o aplic proiectelor de acelaşi tip anunţate pentru Iaşi.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau