„Cel mai importat este să ai încredere în ceea ce faci“

Dimensiune font:

| 29-02-2016 11:15

Este preşedinte executiv şi membru fondator al Asociaţiei „Mai Bine etic. ecologic. echitabil“ * conduce această organizaţie de şapte ani, timp în care a implementat numeroase proiecte cu impact asupra comunităţii * în aceste zile, alături de echipa sa, lansează o altă provocare ieşenilor- construirea unei sere ecologice la Rediu prin proiectul „Dăruieşti Legumeşti“ * visează la o lume responsabilă, în care să consumăm doar resursele de care avem stric nevoie

Anca Gheorghică a studiat şi locuit mai mulţi ani în afara ţării, dar s-a întors în Iaşi pentru că pur şi simplu aşa a simţit. De şapte ani conduce Asociaţia „Mai Bine“ sub umbrela căreia au  „crescut“ proiecte precum „Cuib“ sau „Redu“, dar şi alte iniţiative civice care au scopul de a construi o comunitate mai unită, cu un impact cât mai redus asupra mediului. Cel mai nou proiect al asociaţiei este „Dăruieşti Legumeşti“.


- Cum a apărut idee de „Mai Bine“ şi cum a crescut în cei 7 ani?
- „Mai Bine“ a apărut după călătoriile mele în străinătate. Am lipsit cam 5 ani din Iaşi, ultima dată a fost pentru un master la Bruxelles în Ecologie Umană. După asta am simţit că trebuie să mă întorc acasă, deşi am avut propuneri să rămân în afară, eu mi-am dorit să vin acasă. Nu îmi propusesem să conduc o organizaţie. La început am căutat să fac voluntariat, însă nu am găsit ceva care să mi se potrivească pe partea de ecologie şi protecţia mediului. Atunci am decis împreună cu fratele meu şi încă o prietenă să înfiinţăm o organizaţie care să-mi ofere pârghiile necesare ca să mă pot implica. La început am luat lucrurile destul de intuitiv, şi acum, uitându-mă în urmă, sunt mândră de proiectele noastre, deşi încă mai sunt multe de făcut.


- Care sunt cele mai importante proiecte pe care le derulează „Mai Bine“?
- Proiectele cele mai importante sunt cele pe care ni le dorim permanente. Cel mai vizibil este „Cuib“, o întreprindere socială pionier în România. Cred că suntem singurul bistro care serveşte doar cafea şi ceai certificate „fair trade“. Nu vindem apă, o filtrăm şi o oferim gratuit, ca un manifest, pentru că apa nu ar trebui să fie plătită. La „Cuib“ aducem la un loc produsele altor întreprinderi sociale din România, care sunt analizate după un set de criterii clare. Apoi, „REDU“ e a doua întreprindere socială pe care încercăm să o facem sustenabilă.


- Cum ai defini sustenabilitatea, ţinând cont de experienţa practică din cele două proiecte?
- În toate discursurile pe tema asta se vorbeşte despre trei piloni ai sustenabilităţii: mediul natural, social şi economic. Pentru mine, sustenabilitatea este o dezvoltare care acordă prioritate mediului social şi natural, şi care se foloseşte de mediul economic pentru a le sprijini pe cele două. În prezent este fix invers: guvernele acordă prioritate creşterii economice în detrimentul echilibrului natural şi relaţiilor sociale. Prin proiectele noastre avem o abordare holistică, integrată, pe toate dimensiunile dezvoltării durabile. Noi suntem cunoscuţi ca o asociaţie de protecţie a mediului tocmai pentru că prioritatea o acordăm mediului natural, însă ne implicăm şi în cauze sociale şi în cele economice, pentru că nu e suficient doar să critici economia, ci să arăţi că se poate şi altfel.


- Se pot aplica principiile sustenabilităţii şi la nivelul unui oraş precum Iaşul?
- Pare greu de crezut, dar vedem că deja „Cuib“ merge şi este tot mai căutat. Tot noi am iniţiat Slow Food Iaşi, iar acum este un proiect de sine stătător. Lumea începe să ştie şi să înţeleagă cât este de importat să mâncăm sănătos. Şi pe această idee am gândit cel mai noi proiect „Dăruieşti Legumeşti“.


- Ce îşi propune acest proiect?

- Cu prilejul aniversării a 7 ani pe care asociaţia „Mai Bine“ îi împlineşte în februarie, organizăm un eveniment de strângere de fonduri pentru cea mai nouă iniţiativă a noastră. Îi invităm pe ieşeni să fie alături de noi pentru a sădi împreună seminţele schimbării la evenimentul Dăruieşti Legumeşti, care va avea loc vineri, 26 februarie, de la ora 19.00, la Teatru Cub. Întâlnirea începe de la 19.00, cei de la Slow Food Iaşi vor avea pregătit un bufet cu gustări lente pentru o şuetă între prieteni. De la 20.30, trupa Fine, It’s Pink va încânta printr-un recital, iar între 22.00 şi 01.00, NEICA Nimeni va transmite vibraţii pozitive direct de pe vynil pentru o mişcare continuă, prin crearea unor tempouri care sunt de fiecare dată altele. Primii 100 de oameni care vor cumpăra bilete pentru Dăruieşti Legumeşti vor primi automat, fără tragere la sorţi, câte un cadou oferit de partenerii noştri din cadrul evenimentului.


- Mai exact ce se face prin acest proiect?
- Proiectul presupune o seră ecologică care urmează să fie construită din materiale naturale începând cu primăvara 2016, unde vor fi plantate şi ulterior împărţite în mod gratuit seminţe naturale, tradiţionale. Sera va fi amenajată la Rediu, iar unul din criteriile pentru care am ales zona este că se poate ajunge uşor cu bicicleta şi nu suntem dependenţi de maşină. Un obiectiv al proiectului este să ne autosusţinem pentru „Cuib“, să ştim ce oferim ca hrană clienţilor noştri, surplusul de produse îl vom folosi pentru activităţi educative, pentru că am zis că «sădim seminţe naturale şi seminţe ale cunoaşterii». Mi se pare foarte important să ne apropiem cât mai mult de natură.


- În acest context, crezi că mai există vreo şansă pentru satele din jurul Iaşului?
- Cred că ruptura între urban şi rural s-a produs deja, dar nu atât de grav ca în alte ţări, care acum încearcă să reducă din acest decalaj, şi încearcă să susţină producătorii locali. Sper să nu ajungem la o ruptură majoră ca în vest, să ne trezim mai devreme şi să ne reorientăm pentru a salva câte ceva.


- Ce măsuri ar trebui să ia un locuitor al unui oraş pentru ca viaţa lui să aibă un impact cât mai redus asupra mediului?
- Noi tot timpul avem un impact asupra mediului, ţine de fiecare dintre noi să diminuăm impactul negativ asupra mediului şi să avem un impact pozitiv în comunitate. Cred că în primul rând ieşenii ar trebui să aibă grijă ce mănâncă, să se hrănească cu produse locale şi de sezon, să fie atenţi la ce achiziţii fac şi pe cât posibil să sprijine economia locală, iar un alt sfat ar fi legat de mobilitate. Cred că e foarte important să folosească bicicleta pentru a polua cât mai puţin mediul înconjurător. Cred că cel mai important este cu ce ne hrănim, pentru că asta contribuie cel mai mult la schimbările climatice.

    
- Putem începe să schimbăm ceva la noi pentru ca impactul asupra mediului să fie cât mai redus, mai ales că începe primăvara şi acesta este un anotimp propice oricărei schimbări?
- Cred că e foarte important să fim atenţi la noi înşine, să ne iubim pe noi şi apoi pe cei din jur şi dacă ţinem la existenţa noastră suntem deopotrivă atenţi cu mediul înconjurător. Prietena mea, Andreea Ghiban, vicepreşedinta organizaţiei spunea foarte bine că starea noastră de bine depinde foarte mult de cea a celor din jurul nostru. Toată lumea se simte mai bine când vede oameni zâmbind pe stradă.
Oamenii pot începe cu paşii cei mai mici: să cureţe în grădina din jurul blocului, să planteze un copac acolo. Eu visez ca în Iaşi, când se plantează copaci să se pună pomi fructiferi, meri, peri, gardul verde să fie din zmeură şi coacăze, să ai cişmele peste tot, să poţi să-ţi culegi un fruct şi să-l mănânci pe stradă. Cred că se poate, dar e nevoie de timp. Asta încercăm să facem şi cu Legumeşti.


- Dacă ar fi să te defineşti în două fraze, ce ai spune despre tine?
- Mi s-a spus de multe ori că sunt naivă, mai ales când am început organizaţia. În timp mi-am dat seama că naivitatea asta este un lucru pozitiv, pentru că ai încredere. Cred că cel mai importat în orice proiect este să ai încredere. Acum sunt încrezătoare şi cu o poftă de a mă descoperi şi de a descoperi ce se poate face mai mult şi mai bine în jur. Întotdeauna când îmi este greu mă gândesc că altora le este cu mult mai greu decât mie şi merg la departe. Eu cred foarte mult că ceea ce fac are sens. 


Viziunea Asociaţiei Mai Bine este reprezentată de o lume guvernată de norme şi principii etice solide, sustenabilă din punct de vedere ecologic şi echitabilă din punct de vedere social.

Anca Ghoerghică a urmat un master în Ecologie Umană în Bruxelles, iar în 2014 a finalizat doctoratul la Universitatea „Al. I. Cuza“ cu teza „Descreşterea – o provocare pentru teoria şi practica economică“.

Foto- Facebook Mai Bine

Locul în care hainele ponosite capătă viaţă FOTO

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA
BANCUL ZILEI

06:12

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei