„În a doua jumătate a lunii, vom aduce un autobuz electric la Iaşi”

default

Dimensiune font:

| 14-01-2016 04:30

Interviu cu Cristi Stoica, directorul Regiei Autonome de Transport Public Iaşi

Cristi Stoica este unul dintre inginerii care a încercat să menţină funcţional transportul public ieşean, pe fondul unei situaţii financiare extrem de dificile a RATP. În acelaşi timp, este unul dintre oamenii care şi-a propus să clădească fundaţia pe care acest serviciu public poate să renască. A ocupat, de-a lungul anilor, funcţia de inginer şef, apoi pe cea de director tehnic, ajungând în prezent să ocupe postul de director al regiei, odată cu numirea lui Maricel Ghercă în funcţia de administrator special al RATP. Este cel care, începând cu 2007, a condus echipa care a implementat Proiectul CIVITAS.

 

- Începutul lui 2016 se anunţă ceva mai agitat pentru RATP, în comparaţie cu alţi ani. Reproşuri din partea cetăţenilor - timpi de aşteptare mari în staţii şi grafice nerespectate, tramvaie neîncălzite - şi dojeniri venite din partea primarului interimar, cum că aţi fi trebuit să pregătiţi mai bine revenirea la stradă a mijloacelor de transport de pe 4 ianuarie. Sunt reproşuri obiective? Cum le-aţi comenta?

- Bineînţeles, cetăţenii - beneficiarii serviciului de transport public – au dreptate. Nimănui nu-i convine să aştepte în staţii, e o reacţie omenească... Problema, însă, nu ar fi că mijloacele de transport nu ajung în staţii pentru că aşa vrem noi. Există motive obiective care ne împiedică să ajungem în staţii. Ştim slăbiciunile noastre, ştim unde trebuie să lucrăm, însă pentru aceasta ne trebuie timp. Proiectul vizând modernizarea serviciului de transport public şi atingerea unor standarde durează foarte mult. Nu o spun doar eu, o confirmă inclusiv studiul vizând mobilitatea urbană, unde se vorbeşte, printre altele,  de achiziţii de mijloace de transport şi de reabilitarea infrastructurii. Revenind la fondul problemei, să ştiţi că la minus 17 grade, fenomenul de condens duce la blocarea sistemului pneumatic al mijloacelor de transport. Este un fenomen pe care nu-l putem controla, oricând de mult ne-am strădui.

- Vechimea mijloacelor de transport nu este un element care amplifică acest fenomen?

- O cauză este şi vechimea lor, însă principala problemă o constituie spaţiul de care dispunem, în depouri, spre exemplu. Aducem vagoane în interior, unde este cald, însă nu încap cât ne-am dori. Pe celelalte, suntem nevoiţi să le „încălzim” afară.

 

„Raportat la exigenţele călătorilor, regia are o imagine proastă”

 

- Alte nemulţumiri vin din zona angajaţilor dvs. Există şoferi, de exemplu, care spun că mecanicii regiei nu-şi fac treaba...

- Dacă au o astfel de problemă, ar trebui să o semnaleze punctual. De altfel, le şi spunem la şedinţe să vină cu exemple concrete. Dacă discutăm la general, nu vom putea rezolva niciodată o astfel de problemă. Personal, mi-aş dori o mai bună comunicare din partea lor. Poate sunt şi cazuri când unul dintre mecanici nu-şi face treaba, însă nu putem generaliza...

- Consideraţi că în momentul de faţă RATP are o imagine proastă în ochii ieşenilor?

- Cred că e mai corect să spunem că, raportat la exigenţele călătorilor, are o imagine proastă. Repet: exigenţele sunt îndreptăţite. Şi noi am vrea ca transportul public să meargă în alte direcţii, cum ar fi achiziţia de mijloace de transport noi. Nu uitaţi, însă, că la Iaşi s-a început cu modernizarea infrastructurii transportului public, iar acest lucru a dus la scăderea vizibilă a numărului de deraieri, a defecţiunilor şi implicit a timpilor în care circulaţia mijloacelor de transport a fost blocată. Pe de altă parte, ca să păstrăm echilibrul, nu vreau să se înţeleagă că angajaţii RATP nu ţin cont de călători.

- Ieşenii îşi doresc însă un transport civilizat, în condiţii de siguranţă şi la un preţ cât mai bun…

- Exact. Referitor la siguranţă, este exact ceea ce v-am spus adineaori: s-a modernizat infrastructura. A fost un prim pas. Se va mai face unul şi în următoarea perioadă. Urmează achiziţia de mijloace de transport, dar aici problema o constituie finanţarea. Să nu uităm că RATP nu este entitatea eligibilă în accesarea de fonduri europene, iar în ţară nu veţi găsi niciun operator care să fi achiziţionat mijloace de transport noi din venituri proprii.

 

„Nu uitaţi modul cum se circulă în oraş”

 

- De ce alte oraşe au reuşit să aducă mijloace noi, iar Iaşi se vorbeşte de autobuze noi de-abia din 2016?

- Dacă vă uitaţi la alţii – Cluj, Arad, Timişoara, Oradea – majoritatea sunt în urma noastră cu reabilitarea infrastructurii. Au preferat să investească în unităţi noi şi când spun aceasta nu mă refer neapărat la tramvaie. Şi nu trebuie uitat faptul că, dincolo de finanţările venite din partea autorităţilor locale, au beneficiat şi de fonduri guvernamentale, într-o perioadă în care respectivele oraşele erau privilegiate.

- Faceţi referire la Guvernul Boc. Apropo, fostul premier spunea anul trecut că va aduce autobuze electrice la Cluj…

- Să ştiţi că a aplicat şi Iaşul pe acel proiect. Culmea, din toate oraşele înscrise, Iaşul avea o documentaţie foarte bună. În final, au „ieşit” oraşele - să le zicem - „portocalii”!

- Se pretează un autobuz electric pe particularităţile oraşului?

- Este un subiect de viitor, Uniunea Europeană încurajează utilizarea acestor mijloace de transport. Singura problema este că soluţia transportului cu autobuzul electric nu este fezabilă din punctul de vedere al costurilor şi al fiabilităţii. Mă refer, printre altele, la capacitatea redusă a bateriei maşinii, prin urmare, este nevoie de o cu totul altă abordare. Însă, ceea ce vreau să vă spun este că, împreună cu municipalitatea ieşeană, am decis să demarăm o serie de teste. Astfel, în a doua jumătate a lunii ianuarie, vom aduce un autobuz electric la Iaşi. Este vorba de un prototip. Vrem să vedem cum se comportă şi ce problemele apar în exploatare.

 

„Şi crearea unor trasee noi presupune costuri. Iaşul s-a dezvoltat necontrolat, au apărut cartiere în zone unde străzile nu permit circulaţia mijloacelor de transport. Să nu uităm că transportul public nu se face în regim de taxi” – Cristi Stoica

 

- Îmi amintesc faptul că, în trecut, existau în staţii panouri cu ora la care ajunge mijlocul de transport. Erau informaţii extrem de utile, chiar dacă nu întotdeauna graficul era respectat…

- Le-am fi putut reintroduce, însă nu avea niciun sens, cât timp Iaşul a fost plin de şantiere, din a căror cauză au apărut modificări de trasee sau rute deviate. Putem gândi anul acesta o astfel de strategie. Pe de altă parte, însă, nu uitaţi modul cum se circulă în oraş. Sunt conducători auto care parchează pe linia de tramvai. Prin urmare, cetăţeanul aflat în Târgu Cucu nu ştie că la Moldova tramvaiele au rămas blocate pentru că a lăsat cineva maşina parcată aiurea sau, când e vorba de un accident cu victime, că trebuie să aşteptăm ca cei de la Rutieră să-şi finalizeze cercetările.

 

„Vrem ca ieşenii să poată ajungă în orice colţ al oraşului cu maxim o transbordare”

 

- Uniformele. Cât de necesare sunt?

- Vă răspund altfel: exista un anumit gen de reproş din partea ieşenilor, că nu sunt consultaţi. Uite că acum sunt consultaţi referitor la cum vor să arate vatmanii sau şoferii de autobuze. Transportul nu este al meu sau al dvs, este al oraşului. Prin urmare, să lăsăm oraşul, cetăţenii, să se pronunţe referitor la cât de necesare sunt aceste uniforme.

- La ce trebuie să ne mai aşteptăm anul acesta?

- Printre altele, la schimbarea politicii tarifare. Nu ştim dacă se va aplica anul acesta, însă intenţia municipalităţii şi a noastră este ca ieşeanului să-i fie cât mai uşor să călătorească şi să achiziţioneze un singur titlu de transport. Mai vrem ca ieşenii să poată ajungă în orice colţ al oraşului cu maximum o transbordare.

- Va aduce 2016 un singur operator de transport public în oraş?

- Nu ştiu. Depinde foarte mult de bugetul care va fi alocat pentru achiziţia mijloacelor de transport.

- Ce se mai aude cu biletele achiziţionate prin SMS?

- Nu am găsit o soluţie viabilă. De aceea vrem să introducem biletele valabile 90 de minute. Am încercat să găsim alţi parteneri, însă majoritatea vor să ne vireze banii după 60 de zile. Am mai cerut garanţii de plată pentru aceste 60 de zile. Nu vrea nimeni. Şi mai sunt şi costurile, exista la un moment dat varianta ca biletul achiziţionat prin SMS să coste 3 lei, în loc de 2.

- Când aţi călătorit ultima dată cu tramvaiul?

- La două-trei zile mă urc într-un mijloc de transport. Ultima dată am făcut-o pe traseul 9, am vrut să iau pulsul noului traseu, pentru a vedea dacă pot fi aduse îmbunătăţiri. 

a consemnat Tudor DAMASCHIN

* * *

 

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
„Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor”
07/10/2019 11:02

  „Participarea marilor scriitori la FILIT este meritul personal şi rodul credibilităţii internaţionale a organizatorilor” * dialog cu scriitorul Dan Doboş, directorul Bibliotecii Judeţ ...

„Avem un sistem educaţional secularizat, sincretic, pe alocuri aberant”
05/05/2018 16:15

- Doamna profesor, tocmai aţi participat la Conferinţa Internaţională de Educaţie a Adulţilor. Ce spun specialiştii in domeniu despre starea actuală a actului educaţional şi nu mă refer doar la zona ...

 Mihai Chirica: „Nu poţi doar să ceri. Trebuie să şi oferi”
26/03/2018 05:45

  - Domnule Chirica, social-democraţii participă - şi este uimitor acest lucru, la unul dintre cele mai triste paradoxuri ale timpului nostru. În timp ce trăim in poate cea mai mare criză a ...

 ”Pe vremea comuniştilor aveam personal medical, dar nu aveam aparatură. Astăzi, e invers!”
03/02/2018 04:30

-- Domnule doctor, se implinesc patru decenii de cand Spitalul de recuperare a apărut in viata iesenilor. Sunteti singurul medic rămas in activitate din acele vremuri... Cum a apărut această idee? - Totul ...

Prof. dr. Florin Mitu: „A gândi pozitiv este un element cheie pentru un medic”
12/10/2017 04:45

Despre recuperare cardiovasculară, factorii de risc in bolile cardiovasculare şi ce trebuie să facem ca să ne protejăm inima de evenimente nefericite, dar şi despre alte lucruri interesante, dr. Florin M ...

Marius Oprea: „Niciodată nu este prea tîrziu pentru adevăr şi nici pentru dreptate”
02/10/2017 05:00

- Aţi infiinţat Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului, institut de cercetare aflat sub egida Guvernului. Plecind de la această postură, cum se văd astăzi urmările comunismului şi cum ar treb ...

Prof. univ. dr. Stelian Dumistrăcel: „Un discurs care nu îl respectă pe interlocutor este un discurs pierdut”
19/08/2017 06:00

 Cald, deschis şi mai ales din cale afară de receptiv la tot ceea ce il inconjoară, lingvistul Stelian Dumistrăcel a mărturisit care este cea mai mare implinire pe care i-a oferit-o viaţa la catedră ...

„Orice ar fi, fizica nu se uită”
27/07/2017 05:36

  - De unde pasiunea pentru fizică? - Am trecut prin sistemul de invăţămant ca orice copil obişnuit. La un moment dat, am sesizat că sunt capabil să mă descurc la matematică mult mai bine decat ...

„În viaţă am avut o şansă extraordinară: să fac ceea ce îmi place”
13/07/2017 12:20

În interviul acordat cotidianului „Evenimentul Regional al Moldovei”, dr. Lăcrămioara Stratulat, care ocupă funcţia de director al Complexului Muzeal Naţional „Moldova” Iaşi ...

Interviu cu Doru Baltag, medicul care alungă durerea cu ajutorul acelor
08/06/2017 05:25

-Domnule doctor, vă propun să pornim pe firul biografiei. Cum de aţi ajuns să practicaţi Medicina? -Traseul alegerii profesiei medicale este destul de liniar. Părintii mei au fost asistenti medicali in l ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei