Banii de la stat, mărul discordiei pentru universități

default

Dimensiune font:

| 27-12-2016 05:25

 Finanțarea învățământului superior a devenit un fel de măr al discordiei între reprezentanții universităților mari și cei ale universităților de dimensiuni mai mici * în timp ce unii își doresc finanțarea în funcție de performanță, ceilalți cred că această modalitate de finanțare ar sărăci universitățile mici și ar duce la dispariția lor * Metarankigul, primul clasament românesc al universităților, poate reprezenta premisa modificării finanțării* în prezent, învățământul superior românesc este finanțat în funcție de numărul de studenți

 Finanțarea învățământului superior românesc a suferit, de-a lungul timpului, multe modificări, metodologiile de finanțare a instituțiilor de învățământ universitar trecând prin multe provocări. Însă, o singură caracteristică a rămas comună tuturor schimbărilor: nemulțumirea unora sau altora vizavi de modalitatea de finanțare. În prezent, statul acordă bani universităților în funcție de numărul studenților înmatriculați în respectivul an universitar, așa numita finanțare pe student echivalent.

 

Nemulțumirile universităților mari

Finanțarea pe student echivalent a stârnit un val de critici din partea conducerilor universităților mari, acestea reclamând că această modalitate de finanțare nu stimulează performanța și duce la plafonarea învățământului universitar. „Finanțarea este extrem de importantă. În acest moment ea nu stimulează performanța pentru că este egalitară și este pe student echivalent. Ceea ce creează ideea unei băltiri generalizate și aceasta nu e bună. Performanța este fundamentală pentru mersul înainte al acestei lumi și competivitatea este la fel de importantă, de asemenea”, a declarat prof. univ. dr. Ioan – Aurel Pop. rectorul Universității „Babeș Bolyai” din Cluj Napoca.

Mai mult decât atât, potrivit declarațiilor rectorului uneia dintre cele mai mari universități din țară, numărul mare de studenți nu aduce după sine și performanță academică. Finanțarea în funcție de performanță sau cel puțin finanțarea mixtă sunt singurele soluții pe care le văd conducerile marilor universități românești. „Numărul mare de studenți nu aduce după sine și calitate mare, pe de o parte, iar acolo unde este cantitate mare și cheltuielile pentru calitate de excepție sunt imense, pe de altă parte. Performanța nu vine de la sine, fără aparatură de ultimă oră și fără stimularea valorii și a rezultatelor de excepție. Trebuie revenit la o finanțare mixtă. Nu cerem să nu se țină seama de numărul de studenți, dar este absolut necesară o finanțare și pe criterii de calitate. Cu alte cuvinte, dacă o universitate are într-un an rezultate fantastice în domeniul matematicii, al chimiei organice, al psihologiei clinice sau al nano-tehnologiilor sau chiar domeniul istoriei și arheologiei, atunci trebuie neapărat să primească fonduri în plus în anul următor. Altminteri, oamenii nu vor mai avea nicio motivație instituțională și personală de a continua”, explica prof. univ. dr. Ioan – Aurel Pop la începutul acestui an.

 

Premisele schimbării există

Consorțiul Universitaria, format din Universitatea București, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași. Universitatea „Babeș Bolyai” din Cluj Napoca, Universitatea de Vest din Timișoara și Academia de Studii Economice din București, și-a arătat susținerea pentru diferențierea universităților pe baza unei ierarhizări care să țină cont de prezența instituțiilor de învățământ în evaluările internaționale și pentru finanțarea diferențiată, în raport cu gradul de performanță al instituției de învățământ. „Eu, personal, cred că va veni cât de curând momentul ierarhizării universităților, a școlilor doctorale, a activităților de cercetare științifică și atunci pe un principiu sacru și care ar trebui să se respecte strict în toate domeniile și anume cel al proporționalității. Asta înseamnă ca statul, din bugetul centralizat, să aloce învățământului, cercetării științifice, sume echivalente, proporționale rezultatelor științifice academice”, a declarat prof. univ. dr. Tudorel Toader, rectorul Universității „Alexandru Ian Cuza” din Iași.

Mai mult decât atât, conducerile celor cinci universități membre ale Consorțiului au explicat cum primul pas pentru modificarea modalității de finanțare a fost făcut. Este vorba despre clasamentul realizat de Ministerul Educației, „Exercițiul Național de Metaranking Universitar”, care a analizat 9 clasamente internaționale relevante. „Eu cred că sunt premise, acum avem acest clasament care este primul din istoria noastră făcut după clasamente internaționale (n.r – Metaranking). Deși nu este făcut în interiorul țării, ci sunt luate în calcul cele mai importante nouă rankinguri din lume și pe baza lor făcut acest clasament, este un bun punct de început. Dacă acest clasament ar fi de la anul o bază, fiindcă începem un nou an financiar, o bază de finanțare preferențială pentru acele universități care s-au validat și care au conferit rezultate în această țară, eu sunt convins că stimularea ar fi și mai bună și că în viitor aceste universități vor performa și mai bine. Universitățile noastre au dovedit acest lucru”, a concluzionat rectorul Universității „Babeș Bolyai” din Cluj Napoca.

Universitățile mici se tem că vor dispărea

Criticile și nemulțumirile la adresa dorinței de schimbare a modalității de finanțare a învățământului superior nu au întârziat să apară. Rectorul Universității „Ștefan ce Mare” din Suceava, prof. univ. dr. ing. Valentin Popa, a criticat dur Guvernul Tehnocrat, făcând aluzie la faptul că măsurile Ministerului Educației sunt îndreptate împotriva majorități universităților românești, dar formulate în așa fel încât să ajute universitățile din Consorțiul Universitaria. „Din păcate, consultarea publică se face formal. Deciziile se iau înainte de a se face consultările, se stabilesc diferite clasamente pentru a se justifica decizii extrem de dure și îndreptate împotriva majorității universităților din România, cu folos doar în universitățile care fac parte din consorțiul Universitaria. Poate cel mai grav este că nu suntem în stare să cheltuim bugetul infim alocat învățământului și cercetării. Bugetul pe cercetare a fost diminuat cu a opta parte doar pentru că nu au fost în stare tehnocrații noștri să-l cheltuiască”, a declarat prof. univ. dr. ing.Valentin Popa.

Rectorul a atras atenția și asupra exercițiului de metaranking universitar făcut de specialiști agreați de minister, atrăgând atenția că indicatorii folosiți în realizarea clasamentului,care ar putea sta la baza noii metodologii de finanțare a universităților de stat în următorii ani, dezavantajează instituțiile academice mici. Și asta pentru că, în opinia rectorului Universității din Suceava, cei care au făcut exercițiul de metaranking au folosit indicatori cantitativi, și nu calitativi.

Prof. univ. dr. ing. Valentin Popa susține că, pentru a majora bugetele instituţilor academice mari vor trebui sărăcite alte peste 20 de universități mici din țară. „De unde pot fi luați banii?! Prin închiderea a jumătate din universitățile de stat din România!”, a spus rectorul. Prof. univ. dr. ing. Valentin Popa este de părere și că la masa deciziilor de la Ministerul Educației ar trebui să stea și reprezentanții universităților mici.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA
Bancul Zilei

05:41

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Trei zile de foc pentru candidaţii la „examenul maturităţii”
11/06/2019 00:00

  * calendarul de Bacalaureat 2019 prevede că absolventii de liceu sustin pană astăzi, 11 iunie, competentele digitale, iar pe 12-13 iunie sunt examenele orale de limbă străină * probele scrise ince ...

„Dacă nu poți vedea punctele tari ale copilului, nu te atinge de slăbiciunile lui”
18/05/2019 00:00

  * in primăvara acestui an s-a organizat, pentru prima dată in Romania, un curs de formare in evaluarea dinamică a potentialului de invătare la copil - LPAD (Dispozitiv de evaluare a tendintei de inv ...

Fiecare şcolar va primi, din toamnă, câte o tabletă!
11/05/2019 00:25

  * Guvernul doreşte modernizarea sistemului de invăţămant cu ajutorul noilor tehnologii, urmand a investi cateva sute de milioane de lei pentru a instala sisteme wi-fi in 4.500 de şcoli * asta in co ...

Drama de la Buda l-a scandalizat pe şeful statului
16/04/2019 18:45

  * după ce luni, un copil de trei ani din satul Buda, comuna Brăeşti - Iaşi, a decedat, inecat in fosa septică din curtea şcolii, directorul respectivei unităţi de invăţămant a fost destituit ...

Elevii, educaţi în spiritul practicilor sustenabile de consum
11/04/2019 00:00

  În perioada 1- 6 aprilie 2019, un grup de elevi şi cadre didactice din Şcoala Gimnazială „Otilia Cazimir” Iaşi au participat la cea de-a patra activitate de predare- invăţare din ...

Înscrierea în clasa pregătitoare, etapa a doua
03/04/2019 00:00

  * a inceput cea de-a doua etapă rezervată completării/depunerii/validării cererilor de inscriere in invăţămantul primar pentru anul şcolar 2019-2020 * se adresează copiilor care nu au fost insc ...

Au rămas neocupate 954 locuri la „clasa zero”
27/03/2019 10:37

  * in judetul Iaşi au fost depuse 6.735 de cereri de inscriere pentru clasa pregătitoare * şcolile care au depăşit numărul stabilit prin planul de şcolarizare sunt Colegiul National „Garabet ...

„Sărbătorim oamenii, nu celebrăm zidurile care ne înconjoară”
17/11/2017 05:04

Gheorghe Asachi este promotorul infiinţării primei linii de educaţie in inginerie, care s-a concretizat in naşterea unei ,,clase de ingineri hoţarnici”, la data de 15 noiembrie 1813. Evenimentul care ...

Munţi de bani pentru angajaţii din învăţământ
10/11/2017 16:00

Luna trecută a fost marcată de apariţia in spaţiul public a unuia dintre cele mai aşteptate, dar şi controversate documente. Este vorba despre proiectul Legii salarizării unitare, proiect promis de alian ...

Cercetarea şi inovarea, susţinute prin Universitatea Tehnică
03/11/2017 04:06

La Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iaşi (UTI) invită doritorii la o Sesiune de informare privind oportunităţile de finanţare din cadrul acţiunilor „Marie Skłodowska-Curie&r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei