Cât de mult afectează tableta creierul copilului
Dimensiune font:
Folosirea calculatorului, a tabletei sau introducerea manualelor digitale nu sunt lipsite de influenţe asupra dezvoltării psihice a micuţilor. Dacă acestea sunt pozitive sau negative rămâne încă o necunoscută atât pentru specialişti, cât şi pentru părinţi. Cu toţii sunt însă de acord că influenţa depinde de timpul petrecut în faţa acestor dispozitive.
Fie că vorbim despre calculatoare, tablete şi telefoanele mobile performante pe care părinţii le oferă copiilor, părerile specialiştilor sunt împărţite în ceea ce priveşte suita de beneficii pe care tehnologia le oferă în dezvoltarea armonioasă a tinerei generaţii. Acest fapt este susţinut inclusiv de specialişti, a căror părere pe această temă a fost cerută de reporterii „Evenimentul Regional al Moldovei”. Astfel, influenţa tehnologiei în evoluţia copilului este condiţionată de modul în care este utilizată, de jocurile pe care le pregătesc părinţii, potrivit directorului Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE), Elena Vlasie. „Totul este relativ şi depinde de cum sunt utilizate. Calculatorul este un instrument, iar dacă este folosit pentru exerciţii, softuri care contribuie la dezvoltarea procesului de gândire, este în regulă. Dacă este utilizat pentru a afla noi informaţii, inclusiv pentru jocuri într-o anumită pondere, este din nou un beneficiu. Ideea este să nu fie exclusive, să nu se petreacă foarte mult timp utilizându-se această tehnologie. Nu sunt nici împotriva acesteia, dar nici pentru. Copiii au, cu siguranţă, mai multe înclinaţii în această direcţie decât părinţii. Este firesc, pentru că trăiesc în această baie de tehnologie”, a precizat Elena Vlasie. Potrivit recomandării directorului CJRAE, la 5-6 ani, etapă de vârstă a jocurilor simbolice, copiii ar trebui să facă pentru prima dată cunoştinţă cu ceea ce oferă lumea tehnologică, mai întâi fiind indicată interacţiunea copilului cu obiectele şi implicarea acestuia în altfel de activităţi, care sunt mult mai potrivite pentru vârsta lui psihologică.
O posibilă „leneveală a minţii”
Utilizarea excesivă a tehnologiei ar putea determina însă o oarecare „leneveală a minţii”, aceasta fiind cauza interzicerii microcalculatoarelor în şcolile din unele ţări. „Decât să calculeze în minte sau pe hârtie cât face 7x8, butonează repede pe calculator. Tehnologia aceasta poate fi învăţată şi mai târziu, dar nu reprezintă o piedică în evoluţia copilului. Poate şi din cauza vârstei şi a educaţiei, eu sunt adeptul hârtiei şi a creionaşului în mâna copilului, decât a unor instrumente de acest tip. Se fac nişte experimente, al căror rezultat încă nu îl cunoaştem”, a argumentat, la rândul său, Doru Valentin Vlasov, consilier şcolar în cadrul Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică (CJAPP) Iaşi.
Tableta nu înlocuieşte profesorul
Pe de altă parte, în ceea ce priveşte introducerea manualelor digitale, privite de Remus Pricopie, ministrul Educaţiei, ca „un pas în modernizarea sistemului de învăţământ”, totul depinde de învăţători. „Acest suport tehnologic este într-adevăr foarte atractiv şi apreciat de copii. În schimb, văzusem în urmă câteva zile nişte copilaşi care spuneau Ce bine, de acum nu mai stăm de vorbă cu doamna învăţătoare. Asta nu mi se pare corect. Prezenţa factorului uman în clasă ar trebui – şi insist să spun acest lucru – să reprezinte un element foarte important în procesul pregătirii elevului”, explică Valentin Vlasov importanţa îmbinării experienţei dascălului cu tehnologia. În opinia sa, cadrul didactic nu intră în clasă doar pentru a transmite nişte cunoştinţe, ci este un model de viaţă, de conduită. Această responsabilitate devine cu atât mai mare cu cât situaţiile în care părinţii au din ce în ce mai puţin timp liber pentru a-l petrece împreună cu copiii sunt tot mai des întâlnite.
Între „fructul oprit” şi încurajarea din partea şcolii
Cât priveşte opiniile părinţilor, şi în acest caz, părerile sunt împărţite. „Poate că introducerea tabletelor obligatorii în clasă îi va determina pe copii să nu-şi mai dorească atât de mult să stea în faţa calculatorului acasă. Cred că e ca fructul interzis, pentru că sunt mulţi părinţi care îi lasă pe copii la calculator doar jumătate de oră, de exemplu, şi apoi le interzic accesul. E ca atunci când le spunem să nu facă ceva şi tocmai acel ceva îi atrage ca un magnet. Astfel, poate îşi vor dori ei, plictisiţi deja de tableta de la şcoală, să petreacă timpul liber afară”, ne-a spus Carmina D, mama unui copil de clasă pregătitoare. Un alt părinte nu vede însă cu ochi buni încurajarea copiilor de către şcoală, în folosirea excesivă a tehnologiei. „Eu sunt de acord cu noile gadgeturi, căci au ajuns parte a vieţii noastre. Problema apare însă atunci când eu încerc să îi fac acasă copilului un program pentru calculator, iar şcoala îi încurajează să lase scrisul în detrimentul tabletei sau proiectorului. Până la urmă, nu poţi să-i interzici de tot copilului să se joace la un telefon sau tabletă, dar nici să-l încurajezi şi să-i spui că ăsta-i viitorul”, este de părere Paul I., tatăl unui copil de clasa întâi.
Andreea IGNEA
***
„Copiii au, cu siguranţă, mai multe înclinaţii în această direcţie decât părinţii. Este fires,c pentru că trăiesc în această baie de tehnologie” - Elena Manuela Vlasie, directorul Centrului Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională
***
„Eu sunt adeptul hârtiei şi a creionaşului în mâna copilului, decât a unor instrumente de acest tip. Se fac nişte experimente al căror rezultat încă nu îl cunoaştem” - Doru Valentin Vlasov, consilier şcolar în cadrul Centrului Judeţean de Asistenţă Psihopedagogică
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau