Emoţiile primei probe scrise a Bacalaureatului
Dimensiune font:
* probele scrise ale examenului de Bacalaureat au debutat ieri, 4 iulie, cu proba la Limba şi literatura română * în funcţie de profil, real sau uman, candidaţii au avut de prezentat romanul interbelic sau romanul psihologic la ultimul subiect
În judeţul Iaşi s-au prezentat la proba scrisă de Limba şi literatura română un număr de 4.338 de candidaţi, 171 absentând, iar un candidat fiind eliminat din examen pentru intenţia de fraudă.
În conformitate cu programa de examen şi cu matricea de specificaţie stabilite de către Centrul Naţional de Evaluare şi Examinare, proba scrisă de Limba şi literatura română vizează competenţele de receptare şi de producere a mesajelor scrise (inclusiv a unor mesaje care transpun în scris strategii şi reguli de exprimare orală), iar structura subiectelor permite rezolvarea acestora în trei ore de examen.
Subiecte Bacalaureat 2016
Subiectul I a inclus fragmente de text aparţinând genului dramatic – „Madona” de Tudor Muşatescu, pentru filiera teoretică-profil real, filieră tehnologică, filieră vocaţională-toate profilurile, cu excepţia profilului pedagogic, respectiv „Citadela sfărâmată” de Horia Lovinescu, pentru filiera teoretică-profil umanist şi filiera vocaţională-profil pedagogic. Sarcinile de lucru au vizat aspecte referitoare la nivelul lexical şi semantic al limbii, la componentele structurale şi valenţe expresive şi stilistice ale unui text dramatic şi permit evaluarea unor competenţele specifice, precum: identificarea particularităţilor şi a funcţiilor stilistice ale limbii în receptarea diferitelor tipuri de texte, utilizarea adecvată a achiziţiilor lingvistice în producerea şi în generarea de texte, cu explicarea rolului acestora în construirea mesajului etc.
Textul de tip argumentativ de la subiectul al II-lea le oferă candidaţilor posibilitatea de a-şi demonstra nu numai competenţele specifice redactării unei astfel de compuneri, ci şi cultura generală, propriile pasiuni sau experienţe referitoare la rolul jocurilor electronice (calculator, tabletă, telefon inteligent etc.) în viaţa tinerilor (profilul real) sau la importanţa lecturii în dezvoltarea personală (profilul umanist). Se poate observa relevanţa acestor teme pentru generaţia actuală, preocupată de lumea provocatoare a calculatorului şi a internetului, dar şi corelaţia lectură - carte - studiu cu profilul umanist, pentru care domeniul cultural şi pasiunea cititului sunt aspecte definitorii.
La subiectul al III-lea candidaţii au avut de redactat un eseu de 600-900 de cuvinte în care să prezinte tema şi viziunea despre lume într-un roman interbelic studiat (selecţie posibilă din operele scriitorilor Liviu Rebreanu – „Ion”, „Răscoala”, „Pădurea spânzuraţilor”; Mihail Sadoveanu: „Baltagul”, „Fraţii Jderi”; George Călinescu: „Enigma Otiliei”, Camil Petrescu: „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, „Patul lui Procust” etc.), respectiv despre particularităţile de construcţie a unui personaj dintr-un roman psihologic studiat (selecţie posibilă dintre creaţiile lui Camil Petrescu: „Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război”, „Patul lui Procust”; Liviu Rebreanu: „Pădurea spânzuraţilor” etc.), fiind astfel verificate conţinuturi fundamentale din programă, precum şi competenţa elevilor de a utiliza strategiile de comprehensiune şi de interpretare tipologică, tematică, structurală şi stilistică în explorarea şi valorizarea critică şi estetică a textului narativ. Perioada interbelică este o epocă literară şi culturală de referinţă, cu scriitori canonici studiaţi profund şi complex în anii de liceu, deci subiectele deschid orizontul unor teme semnificative şi relevante, care ar trebui studiate în detaliu în contextul unei pregătiri de examen.
„În ansamblu, variantele de la disciplina Limba şi literatura română au fost echilibrate în funcţie de filieră şi profil, cu abordarea unor aspecte referitoare la cele două genuri literare (dramatic şi epic) considerate mai accesibile de către elevi, încât aceştia pot obţine rezultate bune şi foarte bune la examen. Cerinţele subiectelor presupun, însă, posibilitatea unei ierarhizări valorice fireşti la un examen al maturităţii, existând anumite conţinuturi care vor departaja lucrările în intervalul de note 9.00-10”, a precizat prof. Mihai – Cezar Zaharia, Inspector Şcolar pentru Limba şi literatura română.
Ce spun candidaţii?
Ca în fiecare an, părerile sunt împărţite, în timp ce unii absolvenţi de liceu s-au pregătit cu multe luni înainte pentru examenul maturităţii, alţii recunosc că învăţatul nu este punctul lor forte.„Subiectele nu mi s-au părut foarte grele, dar nu au fost nici cele mai uşoare. La subiectul III nu mă aşteptam să dea romanul psihologic, am ales romanul Ultima noapte de dragoste, întâia noapte de război. De această primă probă nu îmi era foarte frică, cele mai mari emoţii le am la istorie”, a declarat Ioana, absolventă de clasa a XII-a. De asemenea, în timp ce absolvenţii liceelor de elită se luptă pentru note cât mai mari, candidaţii altor licee îşi doresc doar note de trecere. „Mi s-a părut greu. Partea a III-a nu am făcut-o. Am făcut cât am ştiut de la primele două părţi. Nu vreau decât să iau notă de trecere”, a declarat Cosmin, candidat la examenul de Bacalaureat. „Trebuie să recunosc că nici nu am învăţat pentru BAC, nu mi-am dat silinţa, nu îmi place să învăţ. M-am prezentat totuşi, am zis că nu am ce să pierd”, a precizat Vlad, absolvent de clasa a XII-a al unui liceu din Iaşi.
Părinţii au avut emoţii mai mari decât elevii
De la prima probă a examenului de Bacalaureat nu au lipsit nici părinţii candidaţilor, care i-au aşteptat cu sufletul la gură pe tot parcursul desfăşurării probei „Am emoţii pentru ea. Deşi s-a pregătit şi a învăţat mult pentru examenul de Bacalaureat, am emoţii. Sper să se descurce”, a declarat Mioara, mama unei candidate la examenul de Bacalaureat. Timp de trei ore, cât a durat proba, părinţii au aşteptat cu sufletul la gură veşti pozitive de la cei care au susţinut BAC-ul. „Deşi spunea că nu are emoţii, azi dimineaţă s-a îmbrăcat cu bluza pe dos din greşeală. Limba română este materia ei preferată, ştiu că o să se descurce, însă ne dorim notă cât mai mare”, a precizat un alt părinte.
Astăzi, 5 iulie, elevii aparţinând minorităţilor naţionale care au urmat cursurile liceale în limba maternă vor susţine proba scrisă la Limba şi literatura maternă. Următoarea probă programată este cea obligatorie a profilului, care va avea loc pe 6 iulie, iar ultima probă, cea la alegere a profilului şi specializării se va desfăşura pe 8 iulie, conform calendarului aprobat de Ministerul Educaţiei. Rezultate vor fi afişate pe 12 iulie până la ora 16:00, urmând ca după această oră să se depună contestaţiile. Perioada 13 – 15 iulie este alocată rezolvării contestaţiilor, iar rezultatele finale vor fi afişate pe 16 iulie.
***
Calendar Bacalaureat 2016:
4 iulie – proba scrisă la Limba şi Literatura Română
5 iulie – proba scrisă la Limba şi Literatura maternă
6 iulie - proba obligatorie a profilului
8 iulie - proba la alegere a profilului şi specializării
12 iulie – afişarea rezultatelor şi depunerea contestaţiilor
13 – 15 iulie – rezolvarea contestaţiilor
16 iulie – afişarea rezultatelor finale
VEZI AICI ANUNȚURI LOCURI DE MUNCĂ
VEZI AICI ANUNȚURI LOCURI DE MUNCĂ ALTE OFERTE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau