Harta analfabetismului din Moldova
Dimensiune font:
Cele mai recente studii situează România printre ţările cu cei mai mulţi elevi care părăsesc timpuriu sistemul de învăţământ obligatoriu, dar şi pe primul loc în topul european al analfabetismului. Cea mai gravă situaţie din ţară se întâlneşte în judeţele Moldovei.
Unul din cinci copii români renunţă la şcoală, chiar dacă, cel puţin în teorie, învăţământul obligatoriu se finalizează cu clasa a X-a, situaţie care poziţionează România pe primele poziţii ale topului la nivel european. Semnalul de alarmă a fost tras printr-un raport realizat şi publicat recent de UNICEF, în colaborare cu Ministerul Educaţiei. Astfel, potrivit specialiştilor, cea mai gravă situaţie este în Nord-Estul ţării, chiar dacă în decursul ultimilor ani datele au fluctuat. La Iaşi, anual renunţă la şcoală aproximativ 470 de elevi, contribuind an de an la creşterea numărului de adulţi cu un anumit nivel de analfabetism. „Elevii declaraţi în abandon şcolar - de la clasa pregătitoare până la clasa a X-a - sunt cei care au fost înscrişi în învăţământul obligatoriu, dar care nu au frecventat şi au depăşit cu mai mult de doi ani vârsta clasei”, explică Sabina Manea, purtător de cuvânt în cadrul Inspectoratului Şcolar Judeţean (ISJ) Iaşi. Astfel, potrivit datelor ISJ Iaşi, 425 de elevi (dintr-un total de 134.283 înscrişi) au fost declaraţi în abandon şcolar în anul şcolar 2013-2014, cu 100 de copii mai puţini decât în anul anterior. Acestora li se adaugă aproximativ tot atâţia repetenţi şi alte câteva sute de copii care nici măcar nu au fost înscrişi în sistemul de învăţământ obligatoriu.
Motive multiple...
Explicaţiile ratei ridicate de abandon şcolar sunt multiple. Pe de o parte, specialiştii vorbesc despre cauze psihologice, care ţin de personalitatea şi starea de sănătate a elevului, cum ar fi lipsa de interes ori de motivaţie, eficacitatea scăzută, anxietatea sau abilităţile sociale reduse. În continuare, o altă cauză a abandonului şcolar ar putea fi de natură socială, caz în care intervine situaţia familială în care trăieşte copilul, dar şi condiţiile socio-economice ale acestuia – sărăcia. În plus, şi contextul şcolar are un aport important în analiza abandonului şcolar, prin presiunea grupului sau a anturajului, supraîncărcarea şcolară, comunicarea defectuoasă profesor-elev sau cazurile de evaluarea subiectivă. „Eu, ca profesor la gimnazială, încerc pe cât pot să-i conving pe părinţi să-şi lase copiii la ore, dar, de multe ori au nevoie de ei la treburile casnice. Dar şi aşa, avem mulţi copii pe care îi pierdem până la finalul anului, iar dacă rămân acasă o perioadă prea mare, le vine greu să se reîntoarcă la şcoală”, povesteşte Maria I., profesor de matematică în comuna Vînători.
Citeşte şi Spor de periculozitate la bibliotecă?
9.000 de analfabeţi doar în Iaşi
Oricare ar fi cauza, situaţia este încă alarmantă, chiar dacă numărul de elevi care părăsesc timpuriu sistemul de învăţământ obligatoriu pare mic. O demonstrează şi statisticile realizate în baza elaborate în urma recensământului din anul 2011, prin care se arată că aproape jumătate din adulţii din ţară sunt analfabeţi sau semianalfabeţi, iar într-un raport al Comisiei Europene, România ocupă primul loc în topul analfabetismului. Astfel, în judeţul Iaşi, chiar dacă este centru universitar, 9.051 persoane sunt analfabete – 1,17% din populaţia judeţului -, iar studii superioare au doar 100.688. Pe de altă parte, singurele judeţe din zona Moldovei care stau mai bine la acest capitol sunt Neamţ (0,95% persoane analfabete) şi Suceava (0,90% persoane analfabete).
În plus, tot studiile internaţionale ne arată că stimularea capitalului uman este esenţială pentru creşterea economică, fiecare an suplimentar de şcolarizare reducând riscul de şomaj cu 8%, precum şi riscul de a avea probleme de sănătate sau de a suferi de o boală cronică cu 8,2%. Andreea IGNEA
* * *
Situaţia abandonului şcolar în Moldova
680 de elevi din judeţul Vaslui au abandonat şcoala în anul 2013, iar 100 dintre ei nu au terminat nici măcar clasele primare. De asemenea, în anul şcolar 2013-2014, 429 de elevi din judeţul Suceava au renunţat la cursuri. Pe de altă parte, conform datelor ISJ Bacău, doar 173 de elevi au abandonat şcoala anul trecut, similar cifrelor din 2012-2013
* * *
Harta Analfabetismului din România
Citeşte şi FOTO/VIDEO Istoria neştiută a celei mai frumoase biblioteci din lume
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau