Misoginismul şi violenţa se învaţă din clasa a patra EXCLUSIV
Dimensiune font:
Dintr-un manual de clasa a IV-a aflăm că onoarea implică misoginism, „legea pumnului” şi frica de a te apăra, dacă eşti o „musculiţă”. Textul inclus în manualul de Limbă şi literatură română i-a atras atenţia unei eleve de clasa a XII-a, în timp ce ajuta cu copil să înţeleagă lecţiile. Învăţătorii subliniază însă că astfel de texte se găsesc în toate manualele alternative din ziua de astăzi, iar soluţia ar putea fi revenirea la manualul unic, oferind ca exemplu celebrul Abecedar.
Un fragment dintr-un text de Mircea Sântimbreanu, selectat pentru a fi suport de lecţie într-un manual de clasa a IV-a, a stârnit reacţii dure din partea părinţilor, cadrelor didactice, dar şi a elevilor mai mari. „Faptele prezentate în povestire nu sunt grave, dar, dacă citim printre rânduri, se vede promovarea legii pumnului. Iar pe lângă această promovare a violenţei, este promovat şi misoginismul - păi cum o musculiţă să comenteze în faţa unui băiat? Chiar dacă totul a început de la băiat. Şi oamenii se plâng că suntem înapoiaţi şi femeile încă nu au aceleaşi drepturi ca bărbaţii, fiind încă văzute precum nişte casnice care sunt inferioare bărbatului. Mă întreb, oare, de ce? Nu pentru că aşa este promovat la şcoală?”, atrage atenţia Raluca Chiţescu, elevă în clasa a XII-a la Colegiul Naţional „M. Sadoveanu” Paşcani.
Este vorba despre textul „Onoarea mai presus...” de Mircea Sântimbreanu, publicat la Unitatea 4: „Vă rog! Vă mulţumesc! - Politeţea în comunicare”, din manualul elaborat de Marcela Peneş, aprobat, achiziţionat şi distribuit de Ministerul Educaţiei la nivel naţional. La începutul textului îl întâlnim pe Goguţă, care „nu acceptă nici cea mai mică abatere de la legile onoarei”. Mai târziu, însă, acelaşi Goguţă apostrofează o fetiţă pentru că „îndrăznit” să îi spună unui băiat „obraznicule”, după ce acesta i-a pus piedică. Abordarea este ironică, bineînţeles, caracter mult mai uşor de perceput lecturând întregul text, nu doar fragmentul. „OK, deci noi suntem viitorul? Noi trebuie să schimbăm ceva în ţara asta? Păi cum să facem asta, dacă încă de la 8-9 ani suntem învăţaţi că onoarea înseamnă să loveşti pe cineva care te-a făcut obraznic, după ce tot tu i-ai pus piedică întâi?”, continuă, revoltată, eleva din Paşcani, în încercarea de a schimba ceva ce ar fi trebuit făcut de cei care aprobă manualele.
Citiți și Elevi sufocaţi de programul şcolar EXCLUSIV
Manual aprobat, text refuzat!
Raluca aduce în discuţie şi un alt aspect, cel al aprobării „pe bandă rulantă”, fără o verificare atentă, a manualelor care ajung pe băncilor elevilor, indiferent de vârstă. „Aşa vedem şi noi cât de mult le pasă celor de la conducere de oamenii care vin din urmă! Totuşi, ar trebui să se gândească la faptul că într-o zi poate ne vor jigni, iar noi vom acţiona violent, aşa cum ne învaţă textul. Încă o dată, mi s-a dovedit în ce stare deplorabilă a ajuns educaţia românească”, încheie Raluca.
Textul ridică semne de întrebare şi din partea specialiştilor. „Textul probabil vrea să ilustreze o altă modalitate pe care o pot găsi copii de a interpreta onoarea, ţinând cont că la o anumită vârstă, băieţii ţin cu băieţii, iar fetele se protejează între ele. Bineînţeles că pentru a explica noţiunea de onoare, nu este suficient doar acest text. În plus, scena din text poate avea loc şi în realitate, la vârsta respectivă şi nu este un fapt care să fie pedepsit”, atrage atenţia Cristina Elena Stărică, psihoterapeut de familie şi cuplu.
Citiți și Ion Dafinoiu, psihoterapeut: „Viaţa normală este una cu probleme!” (INTERVIU)
Învăţătorilor le revine responsabilitatea de a explica mesajul transmis de autor astfel încât copiii să îl înţeleagă cât mai bine sau de a refuza să-l parcurgă la clasă. „Din punctul meu de vedere, aceste texte nu trebuie abordate la clasă, din cauza mesajului pe care îl transmit. Nu sunt de acord cu ele. Bineînţeles, este foarte important să respectăm programa, dar putem opta pentru alte texte, mult mai adecvate pentru vârsta elevilor noştri. Ar trebui să avem în vedere că în mâinile noastre sunt viitorii adulţi ai ţării”, explică Ştefan Butnăraşu, învăţător şi director al Şcolii Gimnaziale „G. Călinescu” Iaşi, fost inspector şcolar pentru învăţământ primar, pentru ziarul „Evenimentul Regional al Moldovei”.
Soluţia - revenirea la manualul unic?
Acesta însă nu este singurul manual care cuprinde texte cu mesaj important, precum respectarea valorilor, însă într-un mod inadecvat vârstei. „Astfel de texte, din păcate, pot fi găsite în orice alt manual alternativ, nu doar în acesta. Aş putea spune că în proporţie de aproximativ 80%, fiecare dintre acestea este corect, însă rămâne restul de 20%. Problema vine şi din faptul că există numeroase manuale alternative, aprobate pentru a fi folosite la clasă. Dacă ar fi un manual unic pe disciplină, situaţia ar fi mai bună, pentru că ar putea fi verificat foarte bine. Avem exemplu bine cunoscutului Abecedar, de pe care au învăţat generaţii întregi, fără a fi modificat, pentru că era extrem de bine elaborat”, încheie Ştefan Butnăraşu. Andreea IGNEA
* * *
„Când a fost vreodată bătaia un lucru bun? Cum, dacă baţi o fetiţă îţi aperi onoarea? Cum?” - Raluca Chiţescu, elevă în clasa a XII-a
* * *
„Carevasăzică l-ai făcut obraznic? Cum îţi permiţi tu, o musculiţă, să insulţi un băiat? Bine ţi-a făcut! Dispari din faţa mea!” – fragment din „Onoarea mai presus...”, de Mircea Sântimbreanu, regăsit în manualul de Limbă şi literatură română de clasa a IV-a, elaborat de Marcela Peneş
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau