Reacţii emoţionale la situaţii limită
Dimensiune font:
* reacţia părinţilor în urma probei scrise la Matematică din cadrul Evaluării Naţionale poate fi explicată ca fiind una firească de a-şi apăra copiii * în situaţii limită, tendinţa este să reacţionăm emoţional
Proba scrisă la Matematică din cadrul Evaluării Naţionale, care a avut loc în cursul săptămânii trecute, a generat un val de nemulţumiri şi intrigi în rândul elevilor şi părinţilor. Totul a plecat de la itemul 6, Subiectul I, despre care părinţii spun că a fost formulat greşit şi a indus candidaţii în eroare. În acest sens o petiţie online, creată imediat după finalizarea probei de Matematică, a ajuns la peste 43.000 de semnături, iar în ciuda reacţiei Ministerului şi matematicienilor care susţin că itemul în cauză a fost formulat corect, părinţii au protestat şi au depus o petiţie şi la sediul Ministerului Educaţiei Naţionale şi Cercetării ştiinţifice.
Ce îi îndeamnă pe părinţi să reacţioneze astfel?
Psihoterapeutul Iulia Cruţ a explicat că reacţia firească a părinţilor este să-şi protejeze copilul. În cazul de faţă, părinţii au considerat că ai lor copii au fost nedreptăţi şi s-au simţit obligaţi să reacţioneze şi să facă tot ce le stă în putinţă pentru a corecta nedreptatea. „Prima tendinţă naturală şi normală a oricărui părinte este să fie alături de copil şi să-i ia apărarea. Mai mult decât atât, reacţia la nedreptate a existat din totdeauna şi în orice fel de context. Atunci când părinţii şi-au văzut copiii supăraţi, îngrijoraţi sau nemulţumiţi pe motiv că au greşit răspunsul la respectivul exerciţiu, au reacţionat emoţional”, a declarat psihoterapeutul Iulia Cruţ. De asemenea, Evaluarea Naţională reprezintă un moment important în parcursul educaţional şi profesional al elevilor, de o intensitate emoţională mare atât pentru elevi, cât şi pentru părinţi. În astfel de momente, obstacolele tind să fie transformate în situaţii limită care generează reacţii mai mult sau mai puţin potrivite. „Copilul trebuie învăţat că părintele are încredere în el. Trebuie internalizată ideea că nu este discreditat. De obicei, reacţia noastră în situaţii limită tinde să fie una emoţională. De media obţinută la Evaluarea Naţională depinde intrarea la liceu, iar riscul ca elevul să nu fie admis la liceul dorit din cauza unei astfel de greşeli reprezintă o situaţie limită”, a completat Iulia Cruţ, psihoterapeut.
Sentimentul de nedreptate generează o dezvoltare nesănătoasă
Deşi reacţia părinţilor poate fi considerată ca fiind una normală, astfel de reacţii trebuie limitate. Copilul trebuie să înţeleagă că uneori se întâmplă să greşească. Totodată, este foarte important ca orice copil să înveţe să se uite mai întâi spre el şi mai apoi spre exterior. „În timp, copilul trebuie învăţat că uneori se întâmplă să şi greşească. Vârsta la care se află elevii care susţin Evaluarea Naţională este una sensibilă. Sentimentul de nedreptate poate genera o dezvoltare nesănătoasă. De aceea, copiii trebuie învăţaţi să se uite mai mult înspre ei, şi mai puţin spre exterior. Astfel ei reuşesc să treacă mai uşor peste obstacole”, a completat Iulia Cruţ, psihoterapeut.
În astfel de situaţii, informarea este importantă. În primul rând copilul trebuie ascultat şi încurajat. Însă, informarea şi din alte surse este recomandată. În astfel de situaţii, nivelul subiectivismului este ridicat, de aceea informarea din alte surse ajută la echilibrarea acestui subiectivism. Dacă se dovedeşte că respectivul copil a avut dreptate şi chiar i s-a făcut o nedreptate, trebuie acţionat în sensul corectării lucrurilor, însă, dacă se dovedeşte că nedreptatea este mai mult închipuită decât reală (în cazul acesta, itemul 6 a fost formulat corect de Minister, iar greşeala a fost a candidaţilor), situaţia trebuie explicată copilului şi mai ales, copilul trebuie învăţat să îşi asume responsabilitatea. „Informarea este importantă. Ca părinte, este important să acorzi credibilitate copilului şi spuselor lui, dar asta nu înseamnă că informarea din surse secundare nu contează. Informarea ne ajută să avem o imagine mai clară, mai de ansamblu asupra situaţiei şi să acţionăm în consecinţă”, a concluzionat Iulia Cruţ, psihoterapeut.
***
„De obicei, reacţia noastră în situaţii limită tinde să fie una emoţională. De media obţinută la Evaluarea Naţională depinde intrarea la liceu, iar riscul ca elevul să nu fie admis la liceul dorit din cauza unei astfel de greşeli reprezintă o situaţie limită” - Iulia Cruţ, psihoterapeut
VEZI AICI ANUNȚURI MATRIMONIALE
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau