„Produsul montan“, noua vedetă din supermarketuri
Dimensiune font:
Până la sfârşitul acestui an, pe rafturile magazinelor din ţările UE va apărea un nou sortiment * este vorba despre „produsul montan“, o denumire sub care vor putea fi comercializate alimentele ce provin exclusiv din zonele de munte * demersul este posibil după ce Comisia Europeană a adoptat un nou regulament prin care se stabilesc condiţiile de utilizare a menţiunii de „produs montan” pe etichetele alimentelor fabricate în ţările comunitare
În ideea de a evita inducerea în eroare a consumatorilor, au fost stabilite reguli foarte stricte pe care producătorii trebuie să le respecte pentru a putea face acest tip de menţiune pe etichete. Menţiunea „produs montan” poate fi aplicată produselor obţinute din animale crescute cel puţin în ultimele două treimi ale vieţii lor în zone montane, dacă produsele sunt prelucrate în aceste zone. Eticheta poate fi aplicată şi de către producătorii care practică transhumanţa, dacă animalele au fost crescute cel puţin un sfert din viaţă la munte şi să fi păscut pe păşuni montane. Inclusiv apicultorii îşi pot vinde mierea sub noua denumire, dacă albinele au colectat nectarul şi polenul doar în zone montane.
Un nou produs de lux
Ideea a fost salutată de fermieri, mai ales că jumătate din Regiunea de Nord-Est este ocupată de judeţe care au zone montane, însă mulţi se gândesc la costuri, care s-ar putea să fie cu mult mai mari decât îşi pot permite. Ei au produse atestate, însă noile condiţii pentru produsul montan ridică mult preţurile. Omul de afaceri Alexandru Scheul, patronul abatorului Killer (Suceava), a explicat că toate etichetele produselor de tip „bio”, „tradiţional” şi mai noi nou „produs montan” nu vor face altceva decât să deruteze consumatorul. „Atestatul pentru produsul tradiţional se obţine extrem de greu, birocraţia fiind mare. Verificarea autenticităţii produselor alimentare este extrem de costisitoare”, a spus Scheul. Şi totuşi, cine îşi permite are porţile UE deschise.
Promovarea, marea problemă
Regiunea de Nord-Est are cu cine se prezenta în marile magazine ale Europei. În ultimii ani, tot mai multe produse tradiţionale şi ecologice de pe Valea Trotuşului (Bacău), respectiv din localităţile Dofteana, Dărmăneşti, Asău, Brusturoasa, Ciobănuş sau Palanca au participat cu succes la diferite târguri de profil şi au obţinut atestarea pentru comercializare în condiţii optime şi de siguranţă.
Producători precum Rodica Ferchiu, patronul firmei ,,Ecoroxy” din Asău, Mărioara Merlușcă, preşedintele Asociaţiei Crescătorilor de Animale ,,Valea Muntelui” din Agăș, Virgil şi Nuţica Hromadnic din Comăneşti (apicultori ce oferă toate sortimentele de miere, de la cea de rapiţă, salcâm, la cea polifloră şi de floarea soarelui), Mihai şi Ionela Păliştean din Palanca (care fac renumitul păstrăv afumat în cetină de brad), la care se adaugă şi alţii, au devenit deja nume cunoscute. „Ideea este bună, doar că aceste produse trebuie promovate. Magazinele încheie contracte doar pentru cantităţi mari, cu asociaţii de producători. Produsul trebuie să fie sub forma unui brand, altfel nu poate fi vândut. Producătorii se pot asocia în clustere, dar, trebuie să existe un interes comun al administraţiilor locale, al producătorilor. Cu siguranţă aceste produse montane vor fi căutate, deoarece au o calitate superioară”, este convins şi Mişu Chiruc, preşedintele ANTREC România şi ANTREC Neamţ.
Şeful Direcţiei Agricole Suceava, Vasile Schipor, este de părere că în acest caz va fi avantajat producătorul, care va reuşi să obţină un preţ corect pentru produsul său. El a atras atenţia că nu orice producător care se află în zona de munte va putea să-şi vândă produsele alimentare sub eticheta „produs montan” şi că vor exista mecanisme prin care aceste alimente vor fi atestate. Potrivit normelor europene, din această categorie vor face parte produse din carne, lapte, peşte, legume şi miere. În România, 33% din suprafaţă este ocupată de zona montană. „Produsul tradiţional sau cel de munte va fi unul de lux. Sunt oameni care-şi vor permite să facă astfel de achiziţii şi oameni care nu-şi vor permite. Avem şi consumatori care preferă muşchiul de vită argentiniană. Spre acest tip de consumator se va îndrepta şi produsul de munte”, a completat Vasile Schipor, şeful Direcţiei Agricole Suceava.
Grupaj coordonat de Maura ANGHEL
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau