Caracatiţa speculanţilor din telefonia mobilă
Dimensiune font:
Sute de ieşeni consideră că sunt ţepuiţi de firmele de telefonie mobilă * reprezentanţii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului Iaşi spun că numărul reclamaţiilor pe această speţă a crescut alarmant, de la începutul anului * abonaţii se plâng de faptul că sunt taxaţi abuziv, mai ales pe tarifarea datelor mobile * însă, firmele de telefonie mobilă pot fi învinse, un precedent fiind creat de un avocat ieşean, care a câştigat un proces cu un renumit operator
Ieşenii pică pe capete în plasa clauzelor abuzive practicate de operatorii de telefonie mobilă. Anul acesta, până la sfârşitul lunii trecute, peste 330 de ieşeni au reclamat abuzurile contractuale pe adresa Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorului (CJPC) Iaşi. Iar acestea sunt doar cazurile ştiute, pentru că alţii acceptă resemnarea şi aleg să se supună, în continuare, termenilor dictaţi de marii operatori de telefonie mobilă. „Anul acesta s-a înregistrat o creştere alarmantă a sesizărilor venite din zona comerţului electronic. Din totalul reclamaţiilor ce privesc prestatorii de servicii, cele mai multe sunt pe partea de telefonie mobilă, servicii financiare, furnizare energie, telefonie fixă, transport public şi furnizare internet. Cele mai întâlnite situaţii au fost nerespectarea clauzelor contractuale, comportamentul incorect faţă de consumator prin refuzul încheierii contractului de prestări servicii, neinformarea consumatorului asupra modificărilor contractuale şi depăşirea termenului maxim legal de remediere a produsului cu deficienţe”, a explicat Cornelia Vasilache, comisar în cadrul CJPC Iaşi. Lista poate continua cu neinformarea clară şi precistă asupra termenului de livrare, redactarea neclară şi imprecisă a clauzelor contractuale ori practici comerciale incorecte, prin influenţarea deciziei de tranzacţionare a consumatorului. În cazul controalelor efectuate pe partea de prestări servicii, comisarii au dat 73 de avertismente şi 87 de amenzi, cu o valoare totală de 310.500 lei. Ieşenii trebuie să ştie că termenul de renunţare este de 14 zile calendaristice de la data semnării contractului de prestări servicii, iar prestatorul este obligat să ramburseze toate sumele încasate de la consumator în 14 zile de la data informării retragerii din contract a consumatorului.
Tarifare abuzivă a internetului mobil
Anomaliile din contractele şi serviciile oferite ieşenilor se reflectă usturător în facturi. Oamenii se plâng de condiţiile contractuale, dar mai ales de modul în care se practică tarifarea mobilă la serviciile de telefonie. „Pentru că am depăşit limita de date mobile, am fost facturat suplimentar cu 200 de lei, triplu cât este costul normal al facturii”, a precizat un ieşean. Un alt aspect pe care poate mulţi dintre consumatori nu îl cunosc este acela că, în ciuda faptului că au un abonament cu internet mobil nelimitat, în momentul în care au pătruns pe teritoriul Republicii Moldova, au fost taxaţi suplimentar. „Deşi am abonament cu internet nelimitat, am fost facturată cu 16 euro pentru un mega de internet mobil în momentul în care am intrat pe teritoriul Republicii Moldova. E drept că am fost anunţată, a fost vina mea, însă poate alţii învaţă din această experienţă neplăcută”, a declarat un alt abonat. Alţii, însă, au avut parte de acelaşi tratament chiar pe teritoriul României, fiind facturaţi suplimentar pentru traficul de internet, deşi nu puteau folosi serviciile mobile. „Când am ajuns la nişte rude în comuna Berezeni, judeţul Vaslui, m-am trezit că mi-a intrat serviciul de roaming, deşi eram în ţară. Astfel, nu puteam să stau nici pe internet şi nici să sun nicăieri, deşi aveam o opţiune activată cu minute şi internet. Din păcate, aceasta nu putea fi folosită, pentru că intrase roaming-ul. Localnicii de acolo au spus că în majoritatea localităţilor de la Prut se întâmplă asta. La fel s-a întâmplat şi într-o vacanţă în judeţul Maramureş, prin Sighetul Marmaţiei, unde tot pe cartelă pre-pay fiind, mi-a intrat roamnig-ul, deşi eram în România şi mi-a dispărut creditul ca prin minune, deşi aveam o opţiune cu minute şi internet activă şi nu ar fi trebuit să se consume nimic. Datele erau pornite şi, când am văzut, din 5 euro am mai rămas cu 1 euro şi 20 de cenţi”, a povestit un alt client.
Un mare operator de telefonie învins în instanţă
În urmă cu aproximativ doi ani, un avocat ieşean a reuşit să învingă în instanţă societatea de telefonie mobilă Orange. Atunci, magistraţii bucureşteni au admis în parte acţiunea formulată de Eugen Bichiş împotriva celor de la Orange şi au dispus ca societatea să-i restituie acestuia contravaloarea unui iPhone. Problemele dintre avocat şi compania Orange au apărut în urmă cu mai bine de trei ani. Eugen Bichiş a relatat că a cumpărat de la Orange Shop Anastasie Panu, pe numele cabinetului de avocatură, un aparat iPhone 4, încheind un contract dedicat acelui tip de telefon, contra sumei de aproximativ 900 de lei şi a unui abonament lunar de aproape 30 de euro. Acesta a afirmat că, la un moment dat, aparatul s-a defectat, butonul central nemaifuncţionând, motiv pentru care a dus telefonul la magazin, pentru a fi reparat. Avocatul a susţinut că, la scurt timp, telefonul i-a fost înapoiat, spunându-i-se că nu era defect, dar acest lucru nu era adevărat. Bichiş a mai precizat că a solicitat acordarea unui nou aparat, în schimbul celui defect, dar reprezentanţii companiei i-ar fi oferit un telefon fără ambalaj, fără vreun act, desigilat şi fără accesorii. Deşi au pierdut lupta, reprezentanţii Orange au fost convinşi că au respectat procedurile.
Şmecherii asfaltului dau tunuri de milioane pe spinarea ieşenilor
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau