Ce şanse au ieşenii să circule cu autobuze de top FOTO
Dimensiune font:
Ieri a fost prezentat oficial modelul Lion's City produs de firma MAN, autobuz care depăşeşte la toate capitolele „turcismele” achiziţionate anul trecut de municipalitatea ieşeană * preţul acestuia trece, însă, de 200.000 de euro
În mod cert, 2017 va fi anul care va marca schimbări majore în transportul local, dat fiind parteneriatul dintre BERD şi Primăria Iaşi, care se va concretiza prin aducerea la Iaşi a 80 de autobuze nou-nouţe. Poate şi din acest motiv, marii producători de autobuze urbane se grăbesc să-şi prezinte „marfa”, aşa cum au stat lucrurile cu nemţii de la MAN, care şi-au etalat ieri ultima bijuterie în materie: modelul Lion's City. De departe, autobuzul depăşeşte la toate capitolele cele mai recente achiziţii ale municipalităţii ieşene (Bus Diamond şi Isuzu, produse sub licenţă turcească), fiind dotat cu tot ceea ce presupune un transport sigur şi confortabil. „Ceea ce ne diferenţiază de alţi producători este calitatea, Lion's City fiind desemnat autobuzul anului 2015 (n.r. – anul trecut a fost desemnat un autobuz electric). Cei care aleg modelul Lion's City pot fi siguri că-şi vor amortiza investiţia într-un timp mai scurt, comparativ cu alţi producători”, spune George Stan, reprezentant MAN.
Preţul, singura problemă!
Fiind vorba de un autobuzul „de top”, preţul trece binişor de 200.000 de euro, ceea ce-l poate face inaccesibil pentru Iaşi, din cauza legislaţiei din domeniul achiziţiilor publice. Viceprimarul Radu Botez susţine că în continuare funcţionează criteriul preţului cel mai mic, însă speră ca anul acesta să se schimbe legislaţia, astfel încât să putem aduce autobuze calitative şi nu neapărat ieftine. „Noi ne-am dori să putem achiziţiona şi altceva în afară de Isuzu sau BMC, însă, după cum ştiţi, la o licitaţie contează preţul. Dacă vom asista la modificarea legislaţiei, nu văd de ce nu am putea cumpăra maşini de genul celor produse de MAN, Iveco sau Mercedes”, spune edilul. Radu Botez a mai precizat faptul că iminenta licitaţie pe care o va organiza Primăria Iaşi va aduce producători consacraţi. „Fac precizarea că elaborarea caietului de sarcini al licitaţiei se va face ţinându-se cont de recomandările celor de la BERD. Intenţia noastră este de a împărţi cantitatea de 80 de autobuze pe care vrem să le achiziţionăm în loturi, însă nu mai mici de 30 de bucăţi, cantitate pe care doar marii producători de autobuze urbane pot să o asigure”, a mai spus viceprimarul.
Iaşul s-ar putea compara cu Paris şi Stockholm
Tocmai pe considerentul legislaţiei achiziţiilor publice, în România, nicio municipalitate nu şi-a permis să cumpere autobuze MAN. Fabricantul german s-a orientat doar către piaţa occidentală, livrând de exemplu, modelul Lion's City Primăriei din Stockholm, după ce în 2014 a livrat maşini în Paris. Însă, expansiunea celor de la Mercedes i-au determinat să-şi reconsidere strategia în privinţa vânzătorilor, acordând o mai mare importanţă ţărilor est-europene. Spre exemplu, anul trecut, oraşul Sofia a cumpărat 126 de autobuze MAN, însă este vorba de maşini articulate de 18 metri, cu o capacitate de 150 de pasageri (n.r. – modelul prezentat la Iaşi are 12 metri, cu 49 de locuri pe scaune şi 126 în total) şi care rulează pe bază de CHG (Compressed Natural Gas). Facem precizarea că la Iaşi rulează de anul trecut autobuze MAN second-hand (modelul NL 313), despre care şoferii Companiei de Transport Public susţin că sunt mai fiabile decât maşinile noi produse prin împrejurimile Ilfov-ului! Tudor DAMASCHIN
* * *
MAN Lion’s City GL CNG şi-a adjudecat titlul de autobuzul anului 2015 în urma unor teste la care au mai participat Iveco Urbanway Full Hybrid articulat, Mercedes-Benz Citaro G, VDL Citea SLFA 180 şi Scania Citywide LF
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau