Clădirea Gării Iţcani a rămas fără acte EXCLUSIV
Dimensiune font:
Compania de Căi Ferate nu poate să demonstreze că este proprietara clădirii de patrimoniu * fără astfel de documente, monumentul istoric, care a devenit pericol public, nu poate fi restaurat * CFR a alocat 1,2 milioane de lei pentru reparaţii, sumă care nu poate fi folosită
Situaţie Gării Iţcani, a cărei clădire este la un pas de prăbuşire, este foarte încâlcită. Bani ar fi pentru reparaţii, însă Compania de Căi Ferate (CFR) nu poate să înceapă lucrările de restaurare pentru că nu a obţinut autorizaţia de construcţie de la Primăria Suceava. Administraţia locală are toată disponibilitatea să elibereze documentul, numai că există o problemă. CFR nu poate să facă dovada că este proprietara imobilului care găzduieşte gara. Edificiul de patrimoniu este degradat şi a devenit un pericol pentru călători.
Bani pentru o clădire fără acte
În anul 2014, conducerea CFR a anunţat, prin vocea purtătorului de cuvânt, Oana Brânzan, că va aloca din fonduri proprii 1,2 milioane de lei pentru reabilitarea clădirii Gării Iţcani. Lucrările au şi început în octombrie anul trecut, dar s-au oprit o lună mai târziu. Motivul? Angajaţii CFR nu au obţinut autorizaţia de construcţie de la Primărie. Cu alte cuvinte, organizarea de şantier şi micile lucrări executate deja s-au făcut cu încălcarea legii.
Pe 27 mai 2015, Primăria Suceava a eliberat doar un certificat de urbanism pentru obţinerea autorizaţiei de construire şi reparaţii a clădirii, certificat care are un caracter informativ. „Primăria nu a eliberat autorizaţia pentru că solicitanţii nu au făcut dovada proprietăţii. Ne-au adus doar o fişă cu mijloace fixe în care există şi clădirea gării. Ca să eliberăm autorizaţia avem nevoie de extrasul de carte funciară şi planul cadastral întocmit la zi”, ne-a declarat Ovidiu Doroftei, viceprimarul municipiului Suceava. Aspectul a fost confirmat şi de Viorel Blănaru, consilierul Direcţiei pentru Cultură.
Citeşte şi: Comisarul Corina Creţu cere verificări în cazul Mestecăniş
Statul român este neglijent cu propria avere
Iţcani a fost gară de frontieră austriacă până în anul 1918. A fost construită de Compania de Căi Ferate Lemberg - Czernowitz Iassy, care nu mai există, fiind preluată, în 1948, de stat. Stăpân pe un patrimoniu imens, statul nu s-a mai preocupat deloc de averea lui, iar Gara Iţcani a ajuns să fie a nimănui.
Statul român şi implicit Compania de Căi Ferate nu s-au preocupat să intabuleze nici clădirea şi nici terenul de sub ea. „Se ştie că în urma celui de-al doilea Război Mondial, Austria a cedat României toate avuţiile sale de pe teritoriul ţării noastre. Statul român era obligat să se intabuleze cu aceste bunuri, dar nu a făcut lucrul acesta. În cazul în care compania care a construit şi administrat gara ar mai exista, ar putea să o revendice”, a atras atenţia Blănaru. Compania nu mai există şi se pare că nici actele legate de construcţie. Lipsa acestor documente este dovadă clară de neglijenţă a statului român. Gara Iţcani aşteaptă să fie restaurată de ani de zile. Monumentul de patrimoniu a ajuns o ruină, care pune în pericol siguranţa călătorilor. Acoperişul edificiului seamănă cu o sită. Apa s-a infiltrat în pereţi, iar tencuiala cade de pe ziduri.
Oana ŞLEMCO
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau