Cum sunt păcăliţi ieşenii cu transportul public EXCLUSIV
Dimensiune font:
O dezbatere cu 1.000 de persoane despre oportunitatea introducerii unor uniforme şi „vizite de lucru” în staţii. Sunt singurele lucruri cu care edilii au ieşit în faţa ieşenilor, într-o tentativă nereuşită de a le da acestora senzaţia că sunt preocupaţi de problemele transportului public. În realitate, lucrurile stau exact invers din moment ce, din nepricepere, înfumurare sau rea-voinţă, primarul interimar Mihai Chirica ignoră propunerile venite din stradă. Culmea, acestea sunt menţionate chiar într-un document pe care Primăria Iaşi se pregăteşte să-l adopte
Ultimele decizii anunţate de municipalitatea ieşeană în ceea ce priveşte transportul public sunt departe de a le da cetăţenilor senzaţia că se doreşte revitalizarea unui serviciu aflat în colaps. Multitudinea de probleme ale regiei locale, ignorate ani la rând, continuă să fie plasate într-un plan secundar, atât timp cât, înaintea unor măsuri cu adevărat utile ieşenilor, sunt lansate dezbateri despre uniformele vatmanilor ori se fac „vizite de lucru” prin staţii supraaglomerate, prezentate apoi cetăţenilor drept acţiuni neobişnuite pentru o administraţie amorţită. Paradoxal, atunci când vine vorba de măsuri concrete, cum ar fi interzicerea dublei ocoliri a refugiilor din CUG sau reînfiinţarea unor staţii de tramvaie, solicitările formulate de RATP primesc, invariabil, aviz negativ, ceea ce, evident, ridică semne de întrebare referitoare la competenţele edililor cel puţin pe partea de transport public. De altfel, pornind de la aceste considerente, este greu de crezut că viceprimarul cu atribuţii de primar Mihai Chirica ştie care sunt adevăratele priorităţi ale RATP, aşa cum sunt acestea puse pe tapet de chiar angajaţii regiei. „Parcul de mijloace de transport este insuficient şi exploatat în condiţii contrare specificaţiilor tehnice. De asemenea, parcul de tramvaie şi autobuze nu este uniform, având mai multe tipuri de vehicule, lucru ce duce la o diversitate prea mare a pieselor de schimb, implicit la costuri prea mari pentru achiziţionarea acestora. Reţeaua fir – contact este îmbătrânită şi montată necorespunzător pe tronsoanele modernizate în linie dreaptă, lucru ce facilitează apariţia canalelor în paletele pantografelor şi ruperea acestora sau a reţelei. Stâlpii de susţinere a reţelei fir – contact sunt într-o avansată stare de degradare, existând pericolul permanent de accident”, spune un vatman al regiei.
Şoferii RATP, puşi să încalce regulile de circulaţie
Prezentarea problemelor ce ar trebui rezolvate, mai ales că nu presupun soluţii tehnice neobişnuite, continuă cu mărimea peroanelor care nu permit staţionarea simultană a două vagoane, la fel cum şi în depouri sunt condiţii improprii de garare. Apoi, bordurile staţiilor de tramvai Târgu Cucu şi Filarmonică sunt prea departate de gabaritul vagonului, rezultând o urcare şi o coborâre din tramvai incomodă. Lipsa benzilor dedicate transportului public este o altă hibă constatată de vatmani. La fel şi marcaje rutiere prost executate în zona Podu Roş, lângă linia de tramvai, care nu sunt singulare. „În staţiile de autobuz Hotel Europa, sens de mers spre Târgu Cucu, şi Cămine CUG, spre Frigorifer, şoferii de autobuz încalcă linia continuă şi marcajul haşurat, pentru că nu se pot încadra pe a doua bandă”, mai spune vatmanul regiei.
Banal în Occident, imposibil de realizat la noi: delimitarea platformei liniei de tramvai
Interesant, însă, este faptul că edililor li se oferă şi soluţii cum ar fi interzicerea accesului auto între Palatul Culturii si Hotel Moldova, repoziţionarea staţiilor de tramvai Hotel Moldova spre Casa Dosoftei deoarece pe sensul Elena Doamna – Podu Roş, în actuala poziţionare a statiei, partea din spate a vagonului rămâne în stradă, iar pe celălalt sens se blochează trecerea de pietoni, implicit nu pot opri două tramvaie în acelasi timp. „Deblocarea primei benzi de circulaţie pe marile bulevarde iar virajul spre stânga să se execute de pe banda a doua sau interzicerea acestuia, în unele cazuri. De asemenea, delimitarea platformei liniei de tramvai cu semisfere prefabricate, pe marile bulevarde, realizându-se astfel bandă specială dedicată transportului public”, propune Adrian Crengăniş, preşedintele Asociaţiei Prietenii Tramvaielor.
Propunerile apar și într-un document aflat sub nasul lui Chirica
Absurdul situaţiei îl constituie faptul că o mare parte dinpre problemele semnalate se regăsesc deja în „Planul de Mobilitate Urbană Durabilă” (PMUD), document pe care Primăria Iaşi se pregăteşte să-l adopte cât de curând. Aici, se face referire la flota celor 150 de tramvaie, despre care se spune că există o diferenţă de peste 50 de ani între cel mai vechi şi cel mai nou vagon. Acelaşi document prezintă soluţii care să ofere prioritate serviciilor de transport public. „Aceasta s-ar putea realiza prin mai multe instrumente, cum ar fi: soluţii specifice de proiectare a staţiilor de autobuz, benzi dedicate, prioritate în intersecţiile semnalizate. Există, de asemenea, nevoia de a elabora o politică clară a regulilor de circulaţie în ceea ce priveşte implementarea căilor dedicate pentru tramvai, ceea ce ar creşte nu numai atractivitatea transportului public, dar ar contribui şi la îmbunătăţirea capacităţii rutiere, în general. Condiţiile din staţii ar putea fi, de asemenea, îmbunătăţite cel puţin prin furnizarea mai multor informaţii în timp real către călători şi, în funcţie de investiţii, prin asigurarea mai multor adăposturi. Aspectele care ţin de siguranţa călătorilor trebuie de asemenea să fie considerate prioritare, unele staţii fiind absolut necesar să fie reamenajate”, se arată în PMUD. Tudor DAMASCHIN
* * *
Promisiuni fără acoperire
Practic, pe toate canalele i se explică primarului cam ceea ce trebuie făcut în perioada următoare. Niciuna dintre acestea propuneri nu a făcut subiectul unei declaraţii de presă, pentru simplul fapt că nimeni nu catadicseşte măcar să le analizeze. Mai mult decât atât, nici măcar măsurile bune anunţate anterior nu sunt duse la bun sfârşit, drept dovadă nu există nici acum acele echipaje mixte controlori – Poliţie Locală la care făcea referire Mihai Chirica la începutul acestei luni şi care ar rezolva o altă problemă sensibilă pentru angajaţii şi clienţii RATP: siguranţa pe mijloacele de transport.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau