Decizie de compromis într-un proiect costisitor
Dimensiune font:
Cel mai ambiţios proiect ieşean de infrastructură şi transport este gata să ia o turnură riscantă * întârzierile provocate de o serie de nereguli găsite la faza de proiectare şi necorelările dintre datele statistice de pe plan local cu cele din Master Planul General de Transport au dus la o decizie de compromis a Consiliului Judeţean Iaşi * proiectul trebuia semnat până la începutul acestei luni, pentru a mai prinde finanţare în POST 2007 - 2013, altfel risca să devină o cheltuială neeligibilă, suportată de ieşeni * aleşii judeţului au un plan de rezervă pentru o finanţare mult mai consistentă, dar printr-un program care nu a fost încă avizat de Comisia Europeană
O serie de erori găsite în etapa de verificare a eligibilităţii proiectului, care au blocat temporar procedura de evaluare, şi necorelarea dintre datele transmise de Aeroportul Iaşi cu cele care figurează în varianta finală a Master Planulului General de Transport, aproape că au dus la excluderea Centrului Intermodal Regional de Transport Marfă din finanţarea prin Programul Operaţional Sectorial (POS) Transport 2007 - 2013. Din cauza timpului prea scurt şi a faptului că până ieri, 1 iulie, trebuia semnat contractul de finanţare, Consiliul Judeţean (CJ) Iaşi a propus retragerea cererii de finanţare pentru anul acesta şi introducerea proiectului în Programul Operaţional Infrastructură Mare, dar care nu a fost încă aprobat de Comisia Europeană ca urmare a actualizării Masterplan-ului.
Probleme de eligibilitate
La începutul lunii februarie, Autoritatea de Management pentru Programul Operaţional Sectorial de Transport a constatat mai multe probleme la verificarea eligibilităţii cererii de finanţare, fapt care a condus la întreruperea temporară a evaluării proiectului. La acea vreme s-a aflat că fişele de post pentru membrii echipei de proiect nu sunt nominale şi nu sunt semnate de ocupanţii acestora, în echipa de proiect nu exista un ofiţer de nereguli, iar în contabilitatea proiectului nu existau informaţii din care să reiasă că aceasta este ţinută distinct pentru fiecare proiect în parte. Fiind una din cele mai dificile misiuni ale administraţiei judeţene în acest moment, aleşii CJ Iaşi au schiţat mai multe variante, dar nici una nu pare să aibă un final fericit. „Dacă semnarea contractului ar avea loc după 1 iulie, acest lucru ar însemna comasarea implementării activităţilor prin reducerea cu cinci luni a implementării faţă de propunerea iniţială, rămânând cinci luni efective de implementare”, spun reprezentanţii CJ Iaşi. Practic, fără a lua în calcul durata procedurii de achiziţii, care are mari şanse să fie blocată de contestaţii, unul din scenariile propuse este de a finaliza proiectul după 31 decembrie 2015. Asta ar însemna pierderea finanţării prin POT 2007 – 2013, iar toate cheltuielile contractului, în valoare de 1,57 milioane lei, vor fi neeligibile şi suportate de beneficiar. Ca urmare, în cazul în care CJ Iaşi va duce proiectul la bun sfârşit, va suporta costurile din buzunarul ieşenilor, şi nu din contribuţia Uniunii Europene.
Citeşte şi Retrocedările lovesc puternic în bugetul judeţului Iaşi
Aleşii judeţeni ţintesc la potul cel mare
Al doilea scenariu al consilierilor judeţeni este retragerea proiectului şi includerea în PO Infrastructură Mare. Şefii CJ Iaşi sunt convinşi că pot prinde finanţare prin acest program, nu doar pentru proiectare, ci şi pentru execuţie.„PO Infrastructură Mare nu a fost încă aprobat de Comisia Europeană, o posibilă cauză fiind cea a actualizării Master Planului General de Transport. În Master Plan figurează terminalul de la Socola, deşi încă din perioada în care SN CF CFR era eligibilă s-a transmis un punct de vedere privind necesitatea unui terminal nou, cel de la Socola nemaiavând posibilitate de dezvoltare”, se arată într-un raport de specialitate realizat la sfârşitul lunii trecute. Aducerea în discuţie a terminalului de la Socola vine pe fondul variantei actualizate din luna mai a masterplan-ului, ce ar conţine informaţii contradictorii privind transportul intermodal. În cadrul plenului CJ Iaşi de la sfârşitul lunii trecute, discuţiile privind viitorul finanţării proiectului Centrului Intermodal de Transport Marfă au fost amânate pentru o şedinţă ulterioară, cel mai probabil, la mijlocul acestei luni. „Consilierii au amânat proiectul pentru o şedinţă ulterioară, deoarece s-au găsit elemente noi pentru o finanţare mai mare. Noi credem că prin acest program putem găsi finanţare pentru proiectare, dar şi pentru execuţia lucrărilor. De aceea, am zis să retragem finanţarea de pe POT 2007 - 2013, pentru că ne-am fi trezit că avem de plătit o sumă neeligibilă prea mare pentru bugetul propriu”, a declarat Alin Aivănoaei, vicepreşedinte al CJ Iaşi. Aleşii judeţului se aşteaptă ca, în cursul lunii iulie, să apară noul ghid de consultare pentru finanţare europeană, iar perioada estimată pentru lansarea finanţării să fie 30 septembrie.
18 MILIOANE EURO
Este valoarea proiectul privind Centrul Intermodal de Transport Marfă
Citeşte şi Un cunoscut colegiu ieşean riscă să rămână fără teren şi clădire
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau