DNA, chemată la Primăria Paşcani
Dimensiune font:
Cu un picior în groapa falimentului, societatea de salubritate aflată în gestiunea Primăriei Paşcani este căpuşată anual prin contracte grase, care nu îşi justifică preţul serviciilor prestate * comisia care s-a ocupat de analiza activităţii societăţii SC CLP Eco-Salubritate SA arată că există suspiciuni de corupţie cu complicitatea conducerii acesteia, în cadrul unui contract de transport deşeuri * dacă pe utilajele societăţii de salubritate au fost montate sisteme de monitorizare a consumului de carburant, autoturismul directorului este lipsit de un asemenea dispozitiv
Prăpăd în activitatea SC CLP Eco-Salubritate SA Paşcani, acolo unde directorul Eduard Dumea conduce instituţia ca pe propria moşie. Nereguli grave au fost descoperite, în cursul anului trecut, în ograda acestei societăţi finanţate din banul păşcănenilor şi care operează tarife usturătoare pentru serviciile de salubritate. La finalul anului 2015, SC CLP Eco-Salubritate SA avea o pierdere de 465.592 lei, iar la finele lunii septembrie 2016, înregistra un profit scriptic de 80.174 lei. Doar că acest profit nu există în realitate, arată comisia care s-a ocupat de analiza activităţii acestei societăţi subordonate Primăriei Paşcani. „Acest profit este numai pe hârtie, raportat la facturile emise, activitatea de încasare şi recuperare debite întâmpinând dificultăţi deosebite, fapt ce face ca, practic, societatea să fie în pierdere, dacă ne raportăm strict la veniturile efectiv realizate şi cheltuieli”, a notat comisia de analiză a activităţii acestei societăţi. Dar iată cum s-a ajuns ca societatea de salubritate să fie într-un colaps financiar, mulsă de firmele de casă, cu lipici la buzunarul păşcănenilor, din contracte de servicii. Una din aceste firme este SC Grădinariu Import Export SRL, implicată într-un scandal urmat de descinderile procurorilor la Consiliul Judeţean Iaşi, în 2015. „În ceea ce priveşte cheltuielile cu bunurile, acestea sunt deosebit de ridicate, iar totodată, contractul cu firma SC Grădinariu Import Export SRL privind livrarea în perioada analizată (septembrie 2015 – septembrie 2016) de soluţii degrivante anticorozive pentru sezonul rece ridică un semn de întrebare, întrucât, din cunoştinţele membrilor comisiei, în perioada de iarnă, în municipiul Paşcani s-a folosit nisip şi sare ca material antiderapat, în niciun caz produse de degivrare cu proprietăţi anticorozive. Din fişele de magazie ale societăţii reiese că în iarna 2015-2016 societatea a folosit 6.600 kilograme soluţii anticorozive. Astfel, se regăsesc încheiate diferite contracte cu furnizorul mai sus menţionat, cât şi cu alte societăţi, ulterior pentru amestec de sare şi inhibator de coroziune marca Feelx”, notează comisia în raportul de analiză.
Piese second-hand mai scumpe decât cele noi
Mai multe contracte de întreţinere şi piese de schimb pentru utilajele acestei societăţi sunt nejustificate, spun cei care au efectuat controlul activităţii SC CLP Eco-Salubritate SA. În raportul de control sunt enumerate mai multe firme care au căpuşat societatea de salubritate. „Arătăm că majoritatea cheltuielilor efectuate cu serviciile şi piesele de schimb sunt pentru reparaţia şi întreţinerea utilajelor. Din punctul de vedere al comisiei, aceste cheltuieli sunt nejustificat de mari”, mai arată raportul. Spre exemplu, în cazul SC Eco.Comtech SRL Târgu Mureş, pentru inspecţii tehnice periodice, reparaţii, întreţinere, service auto, furnizarea piese de schimb şi subansable, au existat plăţi suplimentare de 0,5 euro/km dus-întors, timp petrecut în drum de 8 euro/oră, timp de lucru efectuat/constatare defecţiune 25 euro/oră, tarife actualizate periodic prin acte adiţionale. Un alt exemplu este un contract cu SC Autotrans Com SRL, în sumă de 77.587,66 lei, semnat în 7 octombrie 2016, reprezentând contravaloare manoperă, kit montaj, motor second-hand, transport motor din Anglia. În acest caz, comisia arată oferte similare pentru acelaşi tip de motor, nou, în valoare de numai 8.900 euro. „Toate acestea au fost necesare pentru reparaţia unui utilaj propriu preluat de la RAGCL. Constatând faptul că societatea a achiziţionat două autocompactoare second-hand hand pentru care a plătit aproximativ 60.000 lei pentru una, iar pentru cealaltă, aproximativ 136.000 lei, se naşte întrebarea privind oportunitatea şi corectitudinea acestei reparaţii”, adaugă membrii comisiei de analiză.
Suspiciuni de corupţie la transportul deşeurilor
În perioada de analiză au fost documentate un număr de cinci contracte ce priveau transportul gunoiului la depozitul Ţuţora, dintre care unul a atras atenţia consilierilor locali, anume, contractul de servicii din data de 16 mai 2016, încheiat cu SC Euricom Trade SRL din Vâlcea, pentru perioada 16 mai – 31 decembrie 2016. Prin acest contract, SC CLP Eco-Salubritate SA a luat în chirie două autocamioane cu semiremorcă, de 50 mc. Chiria pe zi cu transport/autocamion a fost de 1.140 lei, fără TVA. Până atunci, contractul fusese semnat cu SC Gustos Proiect SRL, tot din Vâlcea, dar la un preţ de chirie pe autocamion mult mai scăzut, de 888 lei fără TVA. Analizând mai atent aceste detalii, comisia a ajuns la concluzia că ar fi vorba inclusiv de acte de corupţie. „Constatând că la încheierea acestui ultim contract a avut loc o creştere a preţului pe cursă, am încercat să identificăm cauzele care au condus la această creştere. Examinând procedurile de achiziţie s-a constatat că o singură firmă a depus oferta şi anume SC Euricom Trade SRL. Încercând să înţelegem de ce firma SC Gustos Proiect SRL nu a mai dorit să continue activitatea de transport am constatat că, de fapt, cele două firme sunt una şi aceeaşi, având acelaşi număr de înregistrare la registrul comerţului şi acelaşi cod fiscal, schimbându-şi doar denumirea şi adresa. Considerăm că acest contract a fost încheiat prin încălcarea dispoziţiilor legale, cu complicitatea conducerii societăţii, existând suspiciuni rezonabile de fapte de corupţie”, arată aleşii locali responsabili de această analiză.
Directorul societăţii merge la mare, pe banii păşcănenilor
În cadrul SC CLP Eco-Salubritate SA, comisia de analiză concluzionează că majoritatea salariaţilor direct productivi sunt plătiţi cu salarii între 1.585 lei brut şi 1.750 lei brut. Cu toate acestea, există un număr de 16 salariaţi TESA cu lefuri cuprinse în 2.335 lei şi 6.985 lei brut. „Un alt semn de întrebare în ceea ce priveşte salariile sunt cele ale şefilor de sector colectare deşeuri şi măturat stradal, aceste funcţii nefiind asimilate personalului TESA, funcţii ocupate de salariaţi cu studii medii şi salarii brute de 2.470 lei. Din cei zece casieri unul este casier principal fără studii superioare dar cu un salariu brut de 2.310 lei”, notează comisia de analiză. Deşi societatea se afla pe pierdere, directorul acesteia, Eduard Dumea, făcea deplasări costisitoare şi instruiri în perioada de vară, pe litoral. Toate astea pe cheltuială din banul public. „Un alt mod de cheltuire nejustificată a banilor pentru deplasare o constituie participarea la diverse simpozioane sau stagii de instruire efectuate în perioada de vară pe litoral. De exemplu, în perioada 13-17 iulie, directorul societăţii a participat, cu acordul CA, la Forumul Patronatului Serviciilor Publice organizat pe litoral, decontând pentru această perioadă cheltuieli de cazare de peste 2.500 lei şi transport de peste 500 lei. Tot în aceeaşi lună, dar în perioada 27 – 31 iulie, a participat la un curs de Managementul deşeurilor organizat tot pe litoral, decontând cheltuieli de cazare de peste 2.850 lei şi transport de peste 450 lei”, arată consilierii locali Mihai Bodoaşcă şi Eduard Conache, membri în comisia de analiză. Mai mult, luând exemplul directorului, doi angajaţi ai societăţii au participat în luna august, cu cazare la acelaşi hotel, la cursuri de perfecţionare organizate pe litoral, decontând fiecare câte trei nopţi de cazare, în valoare de 1.642 lei. Constatând toate aceste nereguli, consilierii locali au solicitat demiterea de urgenţă a conducerii societăţii, concomitent cu sesizarea organelor abilitate ale statului cu privire la eventuale fapte de corupţie, delapidare sau conflict de interese.
Gunoi scump pentru buzunarul păşcănenilor
Deşi neregulile sunt cu duiumul, conducerea societăţii de salubritate a cerut ca preţul gunoiului la Paşcani să crească la suma lunară de 20 de lei de persoană, în timp ce în municipiul Iaşi acesta este de 7,2 lei de persoană, lunar. Propunerea a fost însă respinsă, de consilierii locali, pe motiv că directorul societăţii se află în concediu şi nu poate justifica solicitarea de majorare tarifară. În plus, pentru colectarea, transportul şi depozitarea deşeurilor pentru agenţii economici, SC CLP Eco-Salubritate SA a cerut un preţ de 180,20 lei/mc, de asemenea respins de aleşii locali. Tariful pentru consumatorii casnici a rămas, astfel, la acelaşi nivel, de 12.83 lei/persoană/lunar iar pentru operatorii economici, 111,64 lei/mc. „Totalul cheltuielilor lunare pentru colectare, transport, depozitare, rambursare credit, redevenţă şi profit este de 347.787,97 lei. Acest total raportat la volumul lunar de deşeuri depozitate (23.300 mc în 2016 la depozitul ecologic Ţuţora, cu o medie lunară de 1.930 mc) rezultă un cost specific total pentru 1 mc deşeuri colectate, transportate şi depozitate de 180,20 lei. Acest tarif de 180,20 lei/mc urmează a fi facturat agenţilor economici. Pentru populaţie, costul specific lunar pentru o persoană s-a calculat la o cantitate de 0,115mc/persoană/lună şi este de 20,72 lei/persoană/lună”, motivase iniţial conducerea SC CLP Eco-Salubritate SA. Societatea păşcăneană a prevăzut un profit de 5% aplicat la totalul cheltuielilor lunare de 331.226,64 lei, rezultând o valoare lunară a profitului prevăzut de 16.561,33 lei şi o componentă de cost profit de 8,58 lei/mc.
* * *
În cursul anului trecut, directorul SC CLP Eco-Salubritate SA a participat la două instruiri pe litoral, cu o cheltuială de peste 5.000 de lei din banul public; la sfârşitul anului trecut, operatorul de salubritate achiziţiona piese de utilaje second hand din Anglia, mai scumpe decât unele noi; societatea este falimentară, însă are şefi de sector cu studii medii, pe lefuri de 2.400 lei; în schimb, gunoiul este de două ori mai scump la Paşcani, decât în municipiul Iaşi
Dublu faţă de Iaşi şi Bucureşti
Paşcani – 12,83 lei/lună/persoană
Iaşi – 7,2 lei/lună/persoană
Timişoara – 9,68lei/lună/persoană
Bucureşti - 9,50 lei/lună/persoană
Braşov – 9,06 lei/lună/persoană
Suceava – 3 lei/lună/persoană
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau