EXCLUSIV Mizeria şi ignoranţa îngroapă Gara Iaşi
Dimensiune font:
Călătorii care tranzitează Gara Iaşi nu beneficiază de nici un serviciu civilizat, ci doar de toalete înfundate, geamuri sparte, coşuri de gunoi pline, echipamente sanitare defecte sau ruginite, seminţe, glod, ţigări şi ambalaje de băuturi prin toate compartimentele şi pe holurile vagoanelor * ca bonus, aceste aspecte sesizate şefilor Regionalei CFR Iaşi au fost infirmate până în ultima clipă, în ciuda evidenţelor prezentate, semn al unui grav proces de degradare al acestei instituţii, inclusiv la nivelul conducerii
Gara Iaşi se numără printre cele mai mizerabile locuri din Iaşi. Această stare este dublată de indiferenţa şefilor Regionalei CFR Iaşi cu privire la serviciile oferite călătorilor, atât în timpul staţionării, cât şi în timpul călătoriei. Paradoxul face că, deşi sunt încheiate contracte cu două firme de curăţenie, pe CFR Călători şi CFR Infrastructură, iar numărul călătorilor este din ce în ce mai redus, productivitatea mizeriei se situează într-un trend ascendent. Reporterii „Evenimentul Regional al Moldovei” au efectuat o scurtă plimbare prin această poartă de intrare în Iaşi, iar ce au constatat ar putea conduce, într-un stat civilizat, la demiterea în masă a responsabililor din cadrul acestei companii.
„Nu puteţi să vă spălaţi pe mâini, că avem camere video la budă”
Sub soarele torid de început de vară, gara pare părăsită. Doar boschetarii şi aurolacii bântuie de colo-colo, în virtutea autorităţii pe care aceste scursuri ale societăţii o deţin asupra gării, mai presus de autoritatea legală cu care au fost învestiţi poliţiştii TF şi agenţii de pază cu părul alb, angajaţi parcă de la vreo asociaţie a veteranilor de război. Sălile de aşteptare sunt singurele spaţii care mai sunt animate de prezenţe umane, în tot colosul de spaţii pustii al vechii gări a Iaşului. Peroanele pustii şi şinele fără trenuri dau senzaţia unei economii plecate în refugiu sau a unui faliment iminent. În curba pierzaniei, ce desparte gara veche de cea nouă, la terasa unei chioşc de termopan cu trei aparate de păcănele, stă tolănit cu burdihanul pe-afară unul dintre aurolacii gării. „Felinarele” îi sunt aţintite, mai ceva ca o cameră de supraveghere, pe cei care ies din veceul gării, concesionat firmei Păltiniş din Vatra Dornei, societate care se ocupă cu colectarea deşeurilor, administrată de un anume Nicu Negrea. La momentul prezenţei reporterilor în acest spaţiu insalubru, o bătrână tocmai se ruga de casiera de la veceu să o lase să se spele pe mâini. „Nu pot să te las, că avem camere video şi se vede cine intră şi eu tre` să tai bilet”, a refuzat-o, brutal, casiera. Angajatul model al acestui pisoar infect a continuat să îşi producă efectele scârbavnice şi în prezenţa celorlalţi clienţi. Peste faptul că nu a emis bon fiscal, casiera Irina Bulău nu a eliberat clienţilor nici bonul de intrare, în valoare de 1 leu, nu avea ecuson şi halat, iar veceul nu avea afişat avizul de funcţionare de la Direcţia de Sănătate Publică.
Vagoane-tomberon şi călători pe post de vite
Pe unul dintre peroanele Gării de Nord, oamenii aşteaptă plecarea trenului Iaşi-Paşcani-Bacău, o garnitură care se prezintă precum un tren de vite. De la un capăt la altul, trenul duhneşte puternic a urină, a nespălat şi alcool. În unele vagoane este ca pe uliţa satului. Un strat gros de noroi, aşternut probabil de la ultima ploaie ce a trecut peste Iaşi în urmă cu o lună, a acoperit linoleumul vagoanelor. Grămezi de PET-uri şi cutii de bere stau aruncate pe sub picioarele călătorilor, iar pe holuri se calcă peste mormane de coji de seminţe, ca la presa de ulei. Într-un compartiment, o bătrână încearcă să îndese, fără succes, o coajă de banană, în coşul de gunoi de sub măsuţă. Gunoiul dă pe-afară, cade peste încălţări şi intră în nări. Suntem în interiorul acestui şarpe cu cinci vertebre de vreo 10 minute şi nu am reuşit să dăm ochii cu nici o femeie de la curăţenie, naş sau orice alt purtător de însemne CFR. „Nu e dom'le, nimeni. De o săptămână nu mai mătură nimeni prin vagoanele astea”, ne spune unul dintre „ciocănarii de osii”.
Kafka este angajat ca şef la CFR Călători Iaşi
Asupra acestei stări precare de igienă şi de curăţenie din trenurile Regionalei CFR Călători Iaşi, încercăm să luăm o reacţie de la cineva din conducere. Directorul general, Constantin Axinia, este în concediu, aşa că mergem în ordine ierarhică şi ajungem la fostul director al CFR Călători Iaşi, inginerul Vasile Ghidiu, astăzi, şef al Diviziei „Comercial” a regionalei. După o scurtă anticameră, acesta ne primeşte suspicios. „Nu ştiu de unde aveţi informaţiile astea, că la noi...”, încearcă să contreze Ghidiu. „De la faţa locului”, îi spunem şi îi arătăm fotografiile. „V-a reclamat cineva un tren anume, dintr-o zi, dintr-o asta, să punem ochii pe el? Care din trenuri, că merg o mulţime la Paşcani? ”, încearcă omul să tragă de timp sau de… subiect. „Ăsta care e acum la peron, care pleacă pe ruta Paşcani-Bacău, la 11.07”, i-o tăiem scurt. Omul de la cârma CFR Iaşi pune mâna pe telefon şi se preface, brusc, implicat. „Cine reclamă mizeria, călătorii?”, întreabă acesta, de parcă evidenţele prezentate nu ar fi fost de ajuns să pună baterii la mătură. „Pentru nemulţumiri, de regulă, călătorii recurg la condica de reclamaţii din diferite locuri, în toate staţiile mari, unde scrie călătorul ce doreşte. Şi în staţia Iaşi avem un birou de relaţii cu publicul, şi pe mail-uri, toate vin, se tratează, urmărim...”, se precipită omul. „Nu asta îl interesează pe călător, ci mizeria cu care îl întâmpinaţi în vagonul ăla în care circulă câteva ore bune, în baza unui bilet pe care vi l-a plătit”. „Ştiţi cum e? Călătorul e cu laptopul în tren, pac, a pus mâna şi ne-a sesizat”, îşi continuă directorul fixul cu modalităţile de reclamaţii, menţinându-se dezinteresat de situaţia de fapt pe care... tocmai o reclamasem.
Trenuri fără „prestaţie de curăţenie”
Telefonul ţârâie strident şi şeful comercialului întinde mâna automat după receptor. „Caută-l repede pe domnul Hristov, să vină la mine!”, somează Ghidiu. Până ajunge Hristov, Ghidiu încearcă să mai arunce, în câteva rânduri, mâţa în curtea altora. „Noi mai avem acţiuni din astea, cu Poliţia, dar depinde mult şi de călători. Dacă ne spuneţi concret care e cazul, ziua, trenul, cutare, noi facem cercetare, dosar, cercetăm, îi luăm la întrebări”, se aprinde spiritul dreptăţii în acesta. În birou îşi face intrarea Adrian Hristov, şef de Divizie „Exploatare”. De la acesta aflăm că la CFR Călători există în derulare un contract de salubrizare a vagoanelor care pleacă din Staţia Iaşi, cu firma Ghenuţa SRL. „Contract există, dar acum e vorba de ce prestaţie de salubrizare are trenul respectiv. Sunt anumite trenuri care au ca timp de staţionare în Gara Iaşi cam 40 de minute. Ei, în acest timp nu ai ce salubrizare să faci la vagonul respectiv şi datorită faptului că, în cursă, călătorii se comportă în situaţia de a arunca tot ce consumă pe jos, normal că atunci când pleacă de aici nu ai cum...”, spune şeful de la Exploatare. La rândul său, acesta dă un telefon pentru a se interesa dacă trenul care se pregăteşte de plecare din Gara Iaşi spre Bacău are sau nu… prestaţie. La capătul firului se găseşte, în sfârşit, un om informat care îi edifică pe deplin pe cei doi care conduc secvenţial destinele acestei companii, despre adevărata stare de fapt. „Acestui tren nu îi facem nimic până la noul contract, care intră în vigoare de la sfârşitul lunii. La trenul ăsta s-a prevăzut o salubrizare intermediară, care va rezolva problema, dar acu` nu e. La o garnitură am voie ca în 24 de ore, conform nomenclatorului, să îi fac o curăţenie normală şi pot să îi mai dau o curăţenie intermediară...”, ne argumentează Hristov. Practic, în 15 minute de discuţii, contractele CFR se duc pe apa sâmbetei, iar mizeria din trenurile cu plecare din staţia Iaşi, este pe cale să devină certitudine. „Nu poţi să dai cu curăţenia în fiecare loc în care opreşte trenul şi din cauza unora care molfăie seminţe, călătorul care vine după el suportă mizeria. În general, trenurile, zic eu, trebuie să plece curate. La plecarea din Staţia Iaşi, trenurile trebuie să fie curate. Eu, înainte de trenu' ăsta, nu am auzit să nu fie curat în vagoane. Nu am auzit pe nimeni”, ne spune sigur pe el, Ghidiu.
CFR Călători, chiriaşă în spaţiile CFR Infrastructură
Despre stadiul actual până la care s-a ajuns cu finalizarea lucrărilor la sediul central al Gării Iaşi, spaţiile comerciale nou create care nu au fost lansate spre închiriere, ce stau trase pe linie moartă, despre contractele cu firma de pază şi cea de salubrizare a gării, despre locomotivele cu aburi, bunuri de patrimoniu dispărute peste noapte, despre panourile de afişaj electronic cu plecarea trenurilor, care sunt defecte, despre jungla de vegetaţie care împresoară gara, de la Secţia de Revizii Vagoane şi până la scările de tren, nu putem afla relaţii deoarece Radu Pipa, directorul CFR Infrastructură, este plecat mai tot timpul în concediu, are telefonul închis şi doi cerberi graşi la poartă, peste care nu poţi să sari. „Şi noi suntem chiriaşi la CFR Infrastructură. Pe spaţiile pe care le avem, plătim chirie. Asta este organizarea din '98. Nici nu ştiu cât ajunge chiria, da întrebaţi-i pe dumnealor”, ne spune candid, chiar cel care dă banii. „Asta e calea ferată. Înainte treceau câte 5 trenuri pe cale normală pe zi, la export, cu marfă. Veneau şi ruşii, cu un tren-două, de marfă. Acum, asta am ajuns. Se leagă unele de altele, economie, industrie”, ne spune Ghidiu la plecare, ca şi cum mizeria îndurată în ultimii ani de călătorii ce tranzitează Gara Iaşi ar avea legătură cu situaţia economiei naţionale sau cu cine ştie ce karma a universului, nu cu lehamitea găştilor de pensionari şi grupuri de interese care sufocă organigrama acestei companii. Nelu PĂUNESCU
* * *
„La plecarea din Staţia Iaşi, trenurile trebuie să fie curat” - Vasile Ghidiu, şeful Diviziei „Comercial” a Regionalei CFR Iaşi
* * *
„La trenul ăsta s-a prevăzut o salubrizare intermediară, care va rezolva problema, dar acu` nu e” - Adrian Hristov, şef Divizie „Exploatare” în cadrul Regionalei CFR
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau