EXCLUSIV Şi tramvaiele second-hand au devenit un lux!
Dimensiune font:
De ceva ani, regiile de transport din Occident se despart din ce în ce mai greu de tramvaiele pe care le folosesc. Practic, în acest moment, este mai rentabil să modernizezi un tramvai, decât să găseşti la vânzare unul folosit
Chiar dacă municipalitatea ieşeană se pregăteşte de achiziţia unui lot de 15 de tramvaie second-hand, pentru care a stabilit un buget de 2.443.500 lei, fără TVA, va mai trece ceva timp până când acestea vor completa parcul local al mijloacelor de transport. Explicaţia constă în faptul că în Darmstadt, Stuttgart, Halle sau Augsburg, furnizori tradiţionali ai Iaşului în ceea ce priveşte vagoanele second-hand factorii de decizie renunţă mult mai greu la tramvaiele aflate în exploatare. „În Vest sunt multe proiecte întârziate din cauza crizei, iar în momentul acesta nu are cine să livreze tramvaie rulate pentru Iaşi. Pentru un ecertament de 1.435 mm ar mai fi câteva disponibile, puţine şi ele şi la preţuri foarte mari, însă pentru ecartament metric, precum cel din Iaşi, este lipsă de vagoane”, explică reprezentanţii RATP Iaşi. Achiziţia comandată din Palatul Roznovanu este greu de realizat şi din alte două motive. „Este greu să aduni 15 tramvaie rulate de acelaşi fel, darămite şi cu specificaţii destul de pretenţioase ce reies din caietul de sarcini. Mai mult decât atât, admiţând că s-ar găsi, preţurile nu vor fi aceleaşi. În ultimii ani, companiile de transport public şi municipalităţile din Vest nu se mai mulţumesc să obţină preţul de fier vechi, ci vor să câştige cât mai mult din vânzarea vehiculelor, date fiind criza şi oportunitatea generată de diminuarea dramatică a surselor de achiziţii”, mai spun cei de la RATP.
Pretenţii care îngreunează achiziţia
Potrivit caietul de sarcini elaborat de Primăria Iaşi, toate tramvaiele vor trebui să fie de acelaşi tip, să aibă o lungime de 17 metri, un număr total de circa 180 de locuri, sistem de încălzire atât în cabina vatmanului, cât şi în vagonul călătorilor, iar anul de modernizare să fie minimum 1996.
O altă cerinţă din caietul de sarcini este ca fiecare tramvai să fie dotat cu „maşini de validare a biletelor”, câte unul la fiecare uşă, dotate cu senzor optic de detectare a biletului.
S-au trezit prea târziu
Primăria Iaşi anunţă că aşteaptă ofertele până pe 21 septembrie, însă deja s-a irosit o bună oportunitate, după ce oraşul Augsburg (Germania), care a avut 12 bucăţi de tramvaie de tip M8C, a vândut trei la Elblag, în Polonia, iar alte două la Darmstadt, unul pentru a fi transformat în utilitar iar celalalt pentru piese. Deja, germanii au anunţat că au nevoie de cele 7 rămase, prin urmare trebuie identificaţi alţi furnizori. Tudor DAMASCHIN
* * *
Există oraşe în Germania unde tramvaie fabricate la începutul anilor '90 vor fi disponibile amatorilor de-abia după 2020.
* * *
Ultimele achiziţii de tramvaie rulate la Iaşi au avut loc în 2012. Trei tramvaie GT 4, fabricate în anii 1959, 1962 şi 1964, dar modernizate în 1997, au fost aduse din Nordhausen (Germania), iar alte nouă de tipul GT8 au fost aduse din Augsburg. Acestea din urmă sunt construite în 1976 şi au fost conservate pentru a fi exploatate odată cu inaugurarea noii linii de tramvai din CUG
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau