Gunoiul de sub preşul spitalelor
Dimensiune font:
Un raport de audit emis anul acesta de Camera de Conturi arată cum s-au cheltuit banii pe gestionarea deşeurilor rezultate din activităţi medicale la Iaşi * inspecţiile făcute în perioada 2012-2014 au scos la lumină o serie de disfuncţionalităţi în procesul de diminuare a cantităţilor de deşeuri din unităţile spitaliceşti * mai multe spitale ieşene nu au trecut separat în documentele contabile sume pentru gestionarea deşeurilor, ci le-au pus la comun, la capitolul „alte cheltuieli” * spitalele din judeţul Iaşi ar fi putut face economii de milioane de lei dacă fiecare ar fi avut sistem propriu de sterilizare şi mărunţire a deşeurilor medicale, însă lipsa unor strategii clare a dus la pierderea finanţării europene
Cheltuirea banului pentru gestionarea deşeurilor rezultate din activităţile medicale este una dintre principalele probleme identificate de autorităţile statului. Într-un raport de audit emis recent de Camera de Conturi Iaşi, s-a subliniat faptul că unele entităţi din subordinea Ministerului Sănătăţii nu au avut la bază o fundamentare corectă şi reală a necesarului de resurse pe fiecare etapă din acest proces, inclusiv în ceea ce priveşte instruirea personalului implicat în această activitate. Raportul menţionează că sumele cuprinse de entităţi în planurile de achiziţii şi bugetele de venituri şi cheltuieli reprezintă sume estimate numai în scopul asigurării posibilităţii încheierii contractelor cu terţii pentru servicii de colectare, transport, tratare şi eliminare a deşeurilor rezultate din activităţile medicale, acestea nefiind susţinute cu documente din care să rezulte modul în care au fost calculate. Spre exemplu, Institutul Regional de Oncologie Iaşi a inclus în bugetele de venituri şi cheltuieli sumele referitoare la deşeuri, în diferite articole bugetare, care cuprind şi valori referitoare la cheltuielile altor activităţi. „Unele entităţi au cuprins în documentele invocate estimări ale necesarului de resurse financiare pentru gestionarea deşeurilor medicale având în vedere sumele alocate şi utilizate de acestea în anii anteriori pentru această activitate. Alte entităţi au avut în vedere cantităţi şi valori estimate de deşeuri medicale pentru care este necesară contractarea serviciilor de colectare, transport, tratare şi eliminare finală, un număr redus dintre acestea menţionând şi preţuri estimate pe kg de deşeu medical. Nu există evidenţe uniforme ale resurselor financiare necesare activităţii de gestionare a deşeurilor medicale. În perioada 2012-2014, fundamentarea necesarului de resurse financiare pentru activitatea de gestionare a deşeurilor rezultate din activităţi medicale la unităţile sanitare din subordinea ministerului nu s-a efectuat în funcţie de necesităţile reale impuse de etapele pe care le parcurg deşeurile medicale până la eliminarea finală şi nici de cele legate de personalul implicat în această activitate”, se menţionează în raport.
Un singur sistem de sterilizare a deşeurilor medicale
În perioada la care face referire raportul Camerei de Conturi, la Iaşi exista un singur sistem de sterilizare şi de mărunţire a deşeurilor medicale, dintr-un total de 27 astfel de instalaţii împărţite în toată ţara. Valoarea totală a sistemului de tip ISDM-2 (Instalaţie de Sterilizare şi de Mărunţire a Deşeurilor) ajuns la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Spiridon” Iaşi s-a ridicat, la acea vreme, la suma de 97.763 euro. „Tehnologia de sterilizare, urmată de mărunţirea deşeurilor, reduce la minimum riscurile de contaminare atât pentru personalul spitalelor, cât şi pentru mediul înconjurător. Instalaţia este complet automatizată, asigurând un control riguros al procesului şi oferind posibilitatea monitorizării şi înregistrării parametrilor în timpul procesului de sterilizare. De asemenea, aceasta dispune de patru programe automate, ce pot fi selectate în funcţie de natura materialului de sterilizat”, se arată în raport. În 2014, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Spiridon” Iaşi a generat 117.648 kilograme de deşeuri medicale din care, prin instalaţia proprie, s-au neutralizat 109.297 kilograme, restul cantităţii fiind tratată prin terţi. Costurile anuale cu utilizarea şi întreţinerea instalaţiei de neutralizare s-au ridicat la 167.830 lei, iar valoarea serviciului realizat de terţi, la 43.488 lei. Faptul că instituţia spitalicească a avut o asemenea instalaţie a dus la o economie de 401.607 lei. Potrivit auditului, în perioada 2012 – 2014, din toate spitalele monitorizate, cea mai mare creştere a cantităţii de deşeuri medicale generate a fost înregistrată de către Spitalul „Sf. Spiridon” Iaşi. În schimb, în perioada evaluării, cu o pondere a paturilor ocupate de 27%, spitalul „Sf. Spiridon” a înregistrat o pondere a cantităţii generate de deşeuri medicale de numai 20%, ceea ce a condus la o cantitate de deşeuri medicale/pat ocupat de 0,62 kg.
Cum s-a pierdut finanţarea pentru 174 sisteme de neutralizare
Separat de sistemul de sterilizare a deşeurilor medicale de la „Sf. Spiridon”, Institutului Regional de Oncologie (IRO) Iaşi a primit, în 2013, cu titlu gratuit de la Direcţia de Sănătate Publică, o instalaţie de tip Newster, care valora 627.316 lei. În acel an, IRO Iaşi a tratat cantitatea de 5.869 kg de deşeuri medicale cu instalaţia proprie. Costurile tratării au fost de 3.310 lei, adică 0,56 lei/kg deşeu tratat. În anul 2014, Institutul Regional de Oncologie Iaşi a tratat cantitatea de 45.450 kg deşeuri medicale cu instalaţia proprie pentru care costurile tratării au fost de 58.089 lei, adică 1,28 lei/kg deşeu tratat. Un astfel de sistem trebuia să ajungă şi la Institutul de Boli Cardiovasculare „Prof. dr. G.I.M. Georgescu” Iaşi, prin Programului Operaţional Sectorial de Mediu 2007 - 2013, proiectul fiind „Neutralizarea deşeurilor medicale periculoase rezultate din activitatea spitalicească”. Numai că, proiectul a fost omorât din faşă. „Neelaborarea şi neaprobarea Strategiei şi a Planului naţional de gestionare a deşeurilor medicale a condus la pierderea finanţării din fonduri europene de 17.331.994 euro, sumă cu care s-ar fi putut achiziţiona de exemplu, aproximativ 174 sisteme de neutralizare NEWSTER10, efectuarea de plăţi neeconomicoase din bugetul de stat în valoare de 80.600 lei reprezentând servicii de consultanţă şi studii de fezabilitate aferente proiectului. Menţionăm faptul că, dacă unităţile sanitare ar fi tratat cantităţile de deşeuri, care potrivit prevederilor legale pot fi supuse acestui procedeu, cu instalaţiile de tip MEDISTER 160 şi respectiv instalaţiile de tip NEWSTER10 din dotare, ar fi obţinut, în perioada 2012 – 2014, economii în sumă estimată de 1.853.946 lei”, notează auditul Camerei de Conturi. Economiile realizate în perioada 2012 – 2014 doar de trei unităţi sanitare care deţin o instalaţie proprie de tratare a deşeurilor de tip ISDM, dintre care şi una din Iaşi, comparativ cu costurile care ar fi fost suportate în situaţia tratării deşeurilor de către operatorii economici au fost în sumă estimată de 1.862.162 lei.
Vezi si Scandal şi şantaj electoral cu poliţişti EXCLUSIV
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau