Gunoiul de sub preşul spitalelor

default

Dimensiune font:

| 21-04-2016 12:50

Un raport de audit emis anul acesta de Camera de Conturi arată cum s-au cheltuit banii pe gestionarea deşeurilor rezultate din activităţi medicale la Iaşi * inspecţiile făcute în perioada 2012-2014 au scos la lumină o serie de disfuncţionalităţi în procesul de diminuare a cantităţilor de deşeuri din unităţile spitaliceşti * mai multe spitale ieşene nu au trecut separat în documentele contabile sume pentru gestionarea deşeurilor, ci le-au pus la comun, la capitolul „alte cheltuieli” * spitalele din judeţul Iaşi ar fi putut face economii de milioane de lei dacă fiecare ar fi avut sistem propriu de sterilizare şi mărunţire a deşeurilor medicale, însă lipsa unor strategii clare a dus la pierderea finanţării europene


Cheltuirea banului pentru gestionarea deşeurilor rezultate din activităţile medicale este una dintre principalele probleme identificate de autorităţile statului. Într-un raport de audit emis recent de Camera de Conturi Iaşi, s-a subliniat faptul că unele entităţi din subordinea Ministerului Sănătăţii nu au avut la bază o fundamentare corectă şi reală a necesarului de resurse pe fiecare etapă din acest proces, inclusiv în ceea ce priveşte instruirea personalului implicat în această activitate. Raportul menţionează că sumele cuprinse de entităţi în planurile de achiziţii şi bugetele de venituri şi cheltuieli reprezintă sume estimate numai în scopul asigurării posibilităţii încheierii contractelor cu terţii pentru servicii de colectare, transport, tratare şi eliminare a deşeurilor rezultate din activităţile medicale, acestea nefiind susţinute cu documente din care să rezulte modul în care au fost calculate. Spre exemplu, Institutul Regional de Oncologie Iaşi a inclus în bugetele de venituri şi cheltuieli sumele referitoare la deşeuri, în diferite articole bugetare, care cuprind şi valori referitoare la cheltuielile altor activităţi. „Unele entităţi au cuprins în documentele invocate estimări ale necesarului de resurse financiare pentru gestionarea deşeurilor medicale având în vedere sumele alocate şi utilizate de acestea în anii anteriori pentru această activitate. Alte entităţi au avut în vedere cantităţi şi valori estimate de deşeuri medicale pentru care este necesară contractarea serviciilor de colectare, transport, tratare şi eliminare finală, un număr redus dintre acestea menţionând şi preţuri estimate pe kg de deşeu medical. Nu există evidenţe uniforme ale resurselor financiare necesare activităţii de gestionare a deşeurilor medicale. În perioada 2012-2014, fundamentarea necesarului de resurse financiare pentru activitatea de gestionare a deşeurilor rezultate din activităţi medicale la unităţile sanitare din subordinea ministerului nu s-a efectuat în funcţie de necesităţile reale impuse de etapele pe care le parcurg deşeurile medicale până la eliminarea finală şi nici de cele legate de personalul implicat în această activitate”, se menţionează în raport.

 

Un singur sistem de sterilizare a deşeurilor medicale

 

În perioada la care face referire raportul Camerei de Conturi, la Iaşi exista un singur sistem de sterilizare şi de mărunţire a deşeurilor medicale, dintr-un total de 27 astfel de instalaţii împărţite în toată ţara. Valoarea totală a sistemului de tip ISDM-2 (Instalaţie de Sterilizare şi de Mărunţire a Deşeurilor) ajuns la Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Spiridon” Iaşi s-a ridicat, la acea vreme, la suma de 97.763 euro. „Tehnologia de sterilizare, urmată de mărunţirea deşeurilor, reduce la minimum riscurile de contaminare atât pentru personalul spitalelor, cât şi pentru mediul înconjurător. Instalaţia este complet automatizată, asigurând un control riguros al procesului şi oferind posibilitatea monitorizării şi înregistrării parametrilor în timpul procesului de sterilizare. De asemenea, aceasta dispune de patru programe automate, ce pot fi selectate în funcţie de natura materialului de sterilizat”, se arată în raport. În 2014, Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă „Sf. Spiridon” Iaşi a generat 117.648 kilograme de deşeuri medicale din care, prin instalaţia proprie, s-au neutralizat 109.297 kilograme, restul cantităţii fiind tratată prin terţi. Costurile anuale cu utilizarea şi întreţinerea instalaţiei de neutralizare s-au ridicat la 167.830 lei, iar valoarea serviciului realizat de terţi, la 43.488 lei. Faptul că instituţia spitalicească a avut o asemenea instalaţie a dus la o economie de 401.607 lei. Potrivit auditului, în perioada 2012 – 2014, din toate spitalele monitorizate, cea mai mare creştere a cantităţii de deşeuri medicale generate a fost înregistrată de către Spitalul „Sf. Spiridon” Iaşi. În schimb, în perioada evaluării, cu o pondere a paturilor ocupate de 27%, spitalul „Sf. Spiridon” a înregistrat o pondere a cantităţii generate de deşeuri medicale de numai 20%, ceea ce a condus la o cantitate de deşeuri medicale/pat ocupat de 0,62 kg.

 

Cum s-a pierdut finanţarea pentru 174 sisteme de neutralizare

 

Separat de sistemul de sterilizare a deşeurilor medicale de la „Sf. Spiridon”, Institutului Regional de Oncologie (IRO) Iaşi a primit, în 2013, cu titlu gratuit de la Direcţia de Sănătate Publică, o instalaţie de tip Newster, care valora 627.316 lei. În acel an, IRO Iaşi a tratat cantitatea de 5.869 kg de deşeuri medicale cu instalaţia proprie. Costurile tratării au fost de 3.310 lei, adică 0,56 lei/kg deşeu tratat. În anul 2014, Institutul Regional de Oncologie Iaşi a tratat cantitatea de 45.450 kg deşeuri medicale cu instalaţia proprie pentru care costurile tratării au fost de 58.089 lei, adică 1,28 lei/kg deşeu tratat. Un astfel de sistem trebuia să ajungă şi la Institutul de Boli Cardiovasculare „Prof. dr. G.I.M. Georgescu” Iaşi, prin Programului Operaţional Sectorial de Mediu 2007 - 2013, proiectul fiind „Neutralizarea deşeurilor medicale periculoase rezultate din activitatea spitalicească”. Numai că, proiectul a fost omorât din faşă. „Neelaborarea şi neaprobarea Strategiei şi a Planului naţional de gestionare a deşeurilor medicale a condus la pierderea finanţării din fonduri europene de 17.331.994 euro, sumă cu care s-ar fi putut achiziţiona de exemplu, aproximativ 174 sisteme de neutralizare NEWSTER10, efectuarea de plăţi neeconomicoase din bugetul de stat în valoare de 80.600 lei reprezentând servicii de consultanţă şi studii de fezabilitate aferente proiectului. Menţionăm faptul că, dacă unităţile sanitare ar fi tratat cantităţile de deşeuri, care potrivit prevederilor legale pot fi supuse acestui procedeu, cu instalaţiile de tip MEDISTER 160 şi respectiv instalaţiile de tip NEWSTER10 din dotare, ar fi obţinut, în perioada 2012 – 2014, economii în sumă estimată de 1.853.946 lei”, notează auditul Camerei de Conturi. Economiile realizate în perioada 2012 – 2014 doar de trei unităţi sanitare care deţin o instalaţie proprie de tratare a deşeurilor de tip ISDM, dintre care şi una din Iaşi, comparativ cu costurile care ar fi fost suportate în situaţia tratării deşeurilor de către operatorii economici au fost în sumă estimată de 1.862.162 lei. 

Vezi si Scandal şi şantaj electoral cu poliţişti EXCLUSIV

 


Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
FOTO-VIDEO: Reportaj la
02/08/2022 14:54

Într-un colţ de rai, pe ţinuturile Bucovinei, este situat varful Dadu. Pentru a ajunge la el, am ajuns pană in Iacobeni, iar de acolo am virat la dreapta pană la Carlibaba. Într-o zi de iulie, ...

Liberalii, ținta atacurilor unui deputat PSD
18/12/2019 10:54

    Deputatul social-democrat Răzvan Rotaru are o sumă de reprosuri pentru liberalii din Botosani care in urmă cu un an au votat impotriva bugetului de stat, iar acum se laudă cu alocările fina ...

Marea grijă a şoferului beat: să nu-i agite poliţistul petul cu bere
25/11/2019 18:53

 O nouă culme a impertinenţei manifestată de un conducător auto depistat la volan sub influenţă bahică a fost atinsă cu ocazia turului doi al alegerilor prezidenţiale. I.C., in varstă de 28 de an ...

„ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede”, la BNR Iaşi
22/11/2019 00:00

  * Sucursala Regională Iaşi şi Muzeul Băncii Naţionale a Romaniei au inaugurat, ieri, expoziţia „ZooMonetar - Fauna lumii pe bancnote şi monede” * proiectul este iniţiat in parteneria ...

Mecanica, marele pariu al învăţământului profesional ieşean
21/11/2019 00:00

  * domeniile cu cele mai mari solicitări din partea operatorilor economici pentru includerea in planul de şcolarizare 2019-2020 au fost cele de mecanică - 910 locuri * totodată, s-au format 5 noi cla ...

Puterea şi opoziţia din CJ se pun la aceeaşi masă, pentru a soluţiona soarta a 46 de proiecte
19/11/2019 00:00

  Consilierii judeţeni se vor intruni din nou maine, avand in dezbatere 46 de proiecte de hotărare. Printre acestea se află şi proiectul privind solicitarea de trecere din administrarea Consiliului Lo ...

Începe Postul Crăciunului
15/11/2019 11:11

      După Lăsatul Secului, petrecut ieri, in seara de Sfantul Filip, astăzi incepe Postul Crăciunului, una dintre cele patru mari perioade de ajunare randuite de Biserica Ortodoxă. Post ...

Un tânăr din Iași, beat și fără permis, nu a oprit la semnalul politistilor. Oamenii legii l-au urmarit 1km
10/11/2019 12:51

În jurul orei 01.00, in timp ce patrulau in zona Horlesti, politistii din Letcani au observat o masină cu un comportament destul de suspect in trafic. Oamenii legii au facut semn de oprire autoturismulu ...

Poliţiştii din Popricani, cei mai iscusiţi vânători de şoferi băuţi
09/11/2019 20:04

Datele statistice arată fără dubiu faptul că poliţiştii din Popricani sunt foarte dibaci in depistarea şi prinderea şoferilor ce conduc sub influenţa alcoolului. Numai in primele 10 luni din 2019, pe r ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei