Ieșenii au avut, în ultimul an, aproape un milion de zile de concediu medical!

Dimensiune font:

| 25-07-2025 15:15

* aceștia au prezentat angajatorilor peste 193.000 de certificate medicale, totalizând 916.086 zile de concediu medical! * din totalul certificatelor, 161.742 au fost eliberate pentru incapacitate temporară de muncă, însumând 533.093 zile de prestații medicale * cele mai multe concedii medicale au fost solicitate în lunile august și noiembrie

În jur de 200.000 de angajați numără județul Iași, în scădere față de lunile precedente. Iar forța de muncă este tot mai puțină, dacă ar fi să ne luăm după declarațiile angajatorilor. Aceștia se plâng, însă, și de un alt fenomen, tot mai costisitor din punct de vedere financiar – concediile medicale prezentate de angajați. Și, în mare parte, au dreptate: cifrele sunt de Cartea Recordurilor!

Anul trecut a adus un număr record de concedii medicale în județul Iași, conform raportului întocmit de Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS). Peste 193.600 de certificate medicale au fost raportate de angajatori, totalizând 916.086 zile de concediu medical, la care se adaugă 842 de certificate depuse de persoanele fizice asigurate facultativ, însumând alte 12.768 zile.

Din totalul certificatelor, 161.742 au fost eliberate pentru incapacitate temporară de muncă, însumând 533.093 zile de prestații medicale. Un alt segment important îl constituie îngrijirea copilului bolnav, pentru care au fost emise 11.788 de certificate. La polul opus, doar 485 de certificate au fost acordate pentru prevenirea îmbolnăvirilor și recuperarea capacității de muncă.

Cele mai multe concedii medicale au fost solicitate în lunile august și noiembrie, semn că lunile de vară și finalul toamnei sunt perioadele în care angajații resimt cel mai mult nevoia de pauze medicale.

Factura concediilor: 156 milioane lei ceruți de angajatori

Valoarea totală a cererilor depuse de angajatori în anul 2024, reprezentând indemnizații pentru concedii medicale, a fost de 156.996.920 lei. Din această sumă, 2.783.840 lei reprezintă cereri care nu au îndeplinit condițiile legale de plată și au fost stornate.

Până la data de 31 decembrie 2024, plățile efectuate de CJAS Iași au fost de 98.333.870 lei, în timp ce soldul obligațiilor rămase se ridică la 136.154.730 lei.

Bugetul alocat pentru concedii medicale și indemnizații sociale de sănătate pentru anul 2024 a fost de 98,37 milioane lei, o sumă insuficientă raportat la nevoile reale. În acest context, Casa de Asigurări a solicitat suplimentarea fondurilor de la instituțiile abilitate, pentru a asigura continuitatea plăților către asigurați.

La nivel național, obligațiile de plată restante pentru concedii și indemnizații sociale au ajuns la 2,57 miliarde lei la sfârșitul anului trecut.

Situația semnalează o presiune tot mai mare asupra bugetului public pentru plata concediilor medicale, în contextul în care sistemul de sănătate este deja tensionat de cerințele sociale și economice post-pandemice.

 

„Nu este normal și este complet imoral ca un sistem întreg să ia din banii dedicați spitalelor, din tratamentele bolnavilor și să finanțeze vacanțele unor angajați”

 

Zilele trecute, ministrul Sănătății, Alexandru Rogobete, a lansat acuzații dure la adresa unui segment al angajaților și personalului medical, susținând că aproape un milion de concedii medicale ar fi fost eliberate fictiv în 2024, majoritatea pentru a permite plecarea în vacanțe, nu pentru tratarea unor afecțiuni reale. Situația semnalată echivalează cu aproximativ o treime din totalul concediilor medicale emise la nivel național. „Predispoziția la îmbolnăvire a unor angajați crește și mai mult în apropierea sărbătorilor”, a spus ministrul, într-o declarație cu tentă ironică, postată pe pagina sa de socializare.

Ministrul anunță că a demarat o acțiune amplă de verificare: Corpul de Control al Ministerului Sănătății, împreună cu cel al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, au fost trimiși în teritoriu pentru a investiga posibilele abuzuri privind eliberarea concediilor medicale fără justificare. „Toleranță zero pentru fraudarea concediilor medicale. Nu este normal și este complet imoral ca un sistem întreg să ia din banii dedicați spitalelor, din tratamentele bolnavilor și să finanțeze vacanțele unor angajați”, a declarat Rogobete.

Ministrul atrage atenția că această practică afectează grav finanțarea sistemului sanitar, în condițiile în care fondurile folosite pentru decontarea concediilor medicale vin din bugetul dedicat tratamentelor pacienților cronici și grav bolnavi

Rogobete a făcut un apel ferm către medici și personalul din sistemul sanitar să nu elibereze certificate medicale fără o bază reală. El a subliniat că vor urma măsuri stricte împotriva celor care încurajează sau tolerează fenomenul concediilor „de vacanță” sub acoperirea unei boli fictive.

În paralel, Ministerul Sănătății promite un audit complet al sistemului și noi criterii mai stricte pentru acordarea concediilor medicale, în încercarea de a stopa scurgerea de fonduri și abuzurile sistemice. Daniel BACIU

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

Licitatie Comcereal Vaslui, proprietati imobiliare. CONSORTIUL format din Five Administration SPRL -Filiala Iasi si LD Expert Grup SPRL, in calitate de Administratori judiciari ai Comcereal SA Vaslui -in reorganizare, cu sediul social in Vaslui, str. Podu Inalt nr. 1, jud. Vaslui, avand numar de inregistrare in Registrul Comertului J37/88/1996, CUI 8208253, organizeaza 3 licitatii publice cu strigare, in datele de 20.08.2025, 03.09.2025 si 17.09.2025 in vederea valorificarii urmatoarelor active aflate in patrimoniul debitoarei, astfel: De la ora 12:00: Proprietate imobiliara denumita-„Baza Husi” -pachet bunuri imobile +bunuri mobile -Pret pornire 4.578.576,27 Lei; De la ora 13:00: Proprietate imobiliara denumita „Baza Husi Patule” -pachet bunuri imobile +bunuri mobile -Pret pornire: 2.367.962,61 Lei. Orele anuntate pentru fiecare Activ se respecta pentru fiecare zi in care se vor organiza licitatii. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Activele pot fi vizionate prin programare prealabila dupa achizitionarea caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor, la pretul de 3.570 Lei (TVA inclus) pentru fiecare Activ in parte si ulterior, semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Caietul de sarcini poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@ five- advisory.ro. Licitatia va avea loc la sediul societatii Comcereal SA din Vaslui, str. Podu Inalt nr. 1, jud. Vaslui sau prin corespondenta/ videoconferinta, dupa cum va decide Administratorul judiciar de la caz la caz. Documentatia de participare la licitatie va fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro, pana cel tarziu cu o zi inainte de data fiecarei licitatii, ora 16:00. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Comcereal, la numerele de telefon: 0744610064 si 0335407617 sau e-mail: office@comcereal-vaslui.ro si numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari_filiala@five-advisory.ro
Licitatie com. Grumazesti, teren 850 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazesti neamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Teren, in suprafata de 850 mp, situat in intravilanul satului Curechistea, comuna Grumazesti, F.N., judetul Neamt, identificat cu nr.cadastral 50232 si Cartea Funciara nr. 50232 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Grumazesti nr. 73/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.08.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 01.09.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 08.09.2025, ora 10.00, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 05.08.2025.
Licitatii com. Grumazesti, spatiu, in suprafata de 8,62 mp. 1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, telefon 0233/786.059, fax 0233/786.364, e-mail: primaria grumazesti neamt@yahoo.com, cod fiscal 2614198. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: Spatiu, in suprafata de 8,62 mp, situat la parterul imobilului sediu al Sistemului de alimentare cu apa din comuna Grumazesti, amplasat in satul Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Parcului nr. 381A, judet Neamt, identificat cu nr.cadastral 51704-C1 si Cartea Funciara nr. 51704-C1 Grumazesti, apartinand domeniului privat al Comunei Grumazesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Grumazesti nr. 69/06.06.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: prin cerere scrisa, transmisa prin mijloace electronice sau depusa in format fizic inregistrata la Comuna Grumazesti -Registratura. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 100 Lei/exemplar, care se achita la casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 20.08.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 28.08.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Grumazesti -Registratura, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: un exemplar original, in doua plicuri sigilate, unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 01.09.2025, ora 10.30, Comuna Grumazesti, sat Grumazesti, comuna Grumazesti, Str. Principala nr. 1, judetul Neamt, cod postal 617235. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra-Neamt, Bd. Decebal nr. 5, judet Neamt, cod postal 610012, telefon 0233/212.717, fax 0233/232.363, e-mail: tr-neamt@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 05.08.2025.
Sărbătoarea Schimbării la Față. Ziua când cerul coboară pe pământ, apele se răcesc, iar Ceahlăul își arată misterele
06/08/2025 10:31

În calendarul ortodox, Schimbarea la Fată a Domnului (6 august) este unul dintre cele 12 mari praznice impărătesti. În popor i se spune Probojenia sau Preobrajenia, iar semnificatia sa trece dinc ...

Solidaritate la Iași. Sute de donații pentru cei aflați în nevoie
06/08/2025 10:29

În doar patru zile, intre 31 iulie si 3 august, iesenii au demonstrat că spiritul de intrajutorare este viu. La cele patru puncte de colectare amenajate in spatii publice, dar si la cele cinci centre de ...

Iași, singurul oraș unde locuințele vechi sunt mai scumpe decât cele noi
06/08/2025 09:58

* in iulie, pretul mediu pe metru pătrat pentru apartamentele noi a fost de 1.750 euro, fată de 1.898 euro in cazul celor vechi * diferentele in valoare absolută ajung pană la 11.000 de euro pentru apartame ...

Iașul ar putea rata și în 2026 inaugurarea primilor kilometri de autostradă
06/08/2025 09:58

* lotul 3 Mircesti – Pascani, de 28 km, demarat in 2023, ar putea fi dat in folosintă, in cel mai optimist scenariu, la finalul anului viitor * doar 60 de kilometri din Autostrada A7 intre Focsani si Bac ...

Benzinarii din Iași reduc prețurile, după criza de aprovizionare cu țiței
06/08/2025 09:57

* după o crestere de peste 40 de bani pe litru, benzina si motorina scad la pompă si la Iasi *  ieftinirea vine in contextul unei crize temporare de aprovizionare cu titei, compensată cu rezerve de stat ...

Maraton de transplanturi renale, la Spitalul „Parhon”
06/08/2025 09:57

Transplanturile, efectuate la intervale scurte de timp de către medicii de la Spitalul „Dr.C.I.Parhon”, scot in evidenţă dăruirea, devotamentul şi implicarea personalului medical, deficienţele ...

RCA-ul lovește în plin transportatorii din Iași
06/08/2025 09:57

* politele pentru camioane au sărit la 11.000 lei pe an * doar 37% din banii colectati de la soferi sunt folositi efectiv pentru despăgubiri, restul reprezentand profituri sau cheltuieli interne * transportat ...

Ieșenii vor plăti impozite mai mari pentru locuințe, terenuri și mașini
06/08/2025 09:57

* modificările sunt prevăzute in angajamentele din PNRR - in baza unei reforme amanate anterior, dar asumată oficial de statul roman - si vor introduce o nouă formulă de calcul, bazată pe valoarea reală ...

Prețul carburanților, astăzi, în toate benzinăriile din Iași
06/08/2025 09:56

  7.75 lei/l motorină – 7,31 lei/l benzină - Socar (Str. Splai Bahlui) 7.76 – 7,33 - Petrom (B-dul Nicolae Iorga) 7.76 – 7,31 - Lukoil (str. Socola) 7.76 – 7,31  - Lukoil ...

Iașul își trimite vocea în Comitetul Național de Coordonare al Parteneriatului pentru Guvernare Deschisă
06/08/2025 09:30

Procesul de selectie pentru mandatul 2025-2027 al CNC-OGP a atras 23 de candidati, majoritatea reprezentand organizatii neguvernamentale, care si-au depus dosarele intre 3 iulie si 3 august 2025. Din cele 10 lo ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei