Lucrări sub semnul întrebării la Aeroport
Dimensiune font:
Ieri s-a dat startul pentru construirea Terminalului 3 pe Aeroportul Iaşi, o investiţie de peste 56 milioane euro * o parte dintre consilierii judeţeni sunt sceptici însă cu privire la viabilitatea noului obiectiv, care ar putea fi depăşit din punct de vedere al capacităţii în următorii cinci ani * la Iaşi au început deja discuţiile despre proiectarea unui al patrulea terminal
Consilierii judeţeni s-au întrunit ieri pentru a rezolva ultimele aspecte legate de construcţia Terminalului 3 (T3), dând undă verde începerii lucrărilor în valoare de 56,5 milioane euro. Noua construcţie va fi de trei ori mai mare decât T2 şi va procesa 320 de pasageri pe oră, faţă de 150 pasageri, atât cât este capacitatea actuală a T2. În ciuda optimismului afişat de conducerea Aerogării şi a executivului Consiliului Judeţean (CJ) Iaşi, o parte dintre consilierii judeţeni s-au declarat mai sceptici, aducând în discuţie eşecul abrupt al investiţiilor de la terminalele vechi. „Trebuie să avem garanţii că vom construi un terminal care să respecte standardele europene. În momentul de faţă cred că suntem caz unic în Europa, cu trei terminale, unul mai mic decât altul, unul de 600 metri, unul de 1.200 metri şi unul de 3.600 metri. Cu alte cuvinte, în viitorul apropiat terminalul pe care îl construim astăzi nu va mai face faţă evoluţiei de trafic. Avem un terminal T2 care exact în situaţia asta se află şi ar trebui să învăţăm din greşelile anterioare” a declarat Cristian Stanciu, liderul grupului de consilieri judeţeni al PSD Iaşi.
Citeşte şi: Singurul aeroport regional va fi la Iaşi
Preşedintele CJ Iaşi, Cristian Adomniţei, a pasat eşecul investiţiei de la T2 în curtea fostei conduceri a instituţiei, care nu ar fi anticipat fluxul de călători pentru anii următori. „Eu, ca preşedinte, nu am prins momentul în care s-a construit T2. Acesta a fost lucrat pe nişte grafice de pasageri care au fost într-un an depăşite, iar T3 va fi depăşit în cinci ani. Dar, este soluţia intermediară care a fost aprobată. Dacă ni s-ar fi aprobat să zicem, 10.000 de metri, clădirea ar fi încăput doar înspre Aroneanu, numai că ar fi fost o clădire pe iarbă verde. Trebuia să am şi parcări mari şi pista de taxi. Am fi construit un alt terminal care stătea într-un lan de porumb”, a replicat Cristian Adomniţei, preşedintele CJ Iaşi.
Terminalul 3 ar urma să fie finalizat în luna august, iar proiectul de racordare la energie electrică votat ieri în plenul CJ va costa 1,2 milioane lei.
Aşa va arăta Terminalul 3:
„Un lucru făcut prost, strâmb şi împotriva unui curent de dezvoltare”
Conducerea Aeroportului Iaşi a recunoscut faptul că terminalele T1 şi T2 sunt depăşite din punct de vedere al procesării numărului de pasageri, dar a reamintit că zona nu permite în acest moment construirea unui terminal mai mare, care să fie conectat şi la facilităţile actuale ale aeroportului. „Soluţia putea fi să încercam sa facem Terminalul 2 ceva mai mare, dar un lucru făcut prost, strâmb şi împotriva unui curent de dezvoltare, orice ai face, tot prost rămâne. De aceea, soluţia a fost să construim un terminal nou. Este un terminal care a fost calibrat pentru a atinge, împreună cu celelalte două terminale, o capacitate de procesare de două milioane de călători pe an” a declarat Marius Bodea, directorul Aeroportului Iaşi. În ciuda criticilor, şefii CJ Iaşi promit că T3 va putea procesa, în premieră, îmbarcări concomitente către două aeronave, şi nu doar pentru una, cum se face în prezent. „3.600 metri pătraţi înseamnă totuşi o dimensiune triplă faţă de Terminalul 2 pe care îl avem azi şi care, la rândul lui, procesează de trei ori mai mulţi călători decât Terminalul 1. T3 va procesa două curse Boeing concomitent, ceea ce terminalele anterioare nu puteau sub nicio formă. Cele 56,5 milioane euro pe care comisia europeană ni le-a aprobat au fost pentru aceste condiţii, respectiv pista nouă şi dezvoltarea terminalului nou, cu mărirea parcării. La final, vom avea o parcare triplă faţă de cea veche”, a promis Cristian Adomniţei, preşedintele CJ Iaşi.
Firma care va construi Terminalul 3 este SC UTI GRUP SA Bucureşti
Terminalul 4, aflat în stadiu de proiect
Abia ce au început lucrările la T3 iar consilierii judeţeni şi conducerea Aeroportului Iaşi au adus în discuţie proiectul Terminalului 4, care va fi amplasat spre Holboca. Potrivit oficialilor CJ, acesta va deservi traficului de pasageri, în timp ce terminalele mai vechi ar urma să fie destinate rutelor low-cost ori cargo. „În viitorul apropiat sperăm să mutam tot ce înseamnă traficul de pasageri spre Holboca, prin viitorul terminal, iar zona de aici să rămână pentru alte destinaţii, eventual pentru zone de low cost. Previziunile arată că, în 15 ani, pe aeroportul ieşean vor fi procesaţi două milioane pasageri”, a completat Marius Bodea. În planul de execuţie figurează un nou terminal cargo şi extinderea pistei de aterizare pentru avioane de capacitate mai mare. „Când vom avea finalizat T4 şi pista de 3.000 de metri necesară pentru Boeing 747, nu o să avem ruta de pasageri Iaşi - New York, dar dacă suntem oameni serioşi, putem avea cargo transcontinental. Firmele locale vor putea folosi ruta aeriană pentru marfa lor. Asta înseamnă locuri de muncă şi venituri mai mari pentru comunitate. Am reuşit pentru următoarea perioadă să prindem în Master Plan pentru aeroportul nostru o sumă de aproximativ 100 milioane de euro. Din aceşti bani, jumătate îi vom utiliza pentru dezvoltarea zonei cargo, iar cealaltă jumătate pentru construcţia unui nou terminal de pasageri, care va avea o suprafaţă de circa 20.000 de metri pătraţi şi care va acomoda tot traficul regiunii Moldova şi parte din cel al Republicii Moldova şi Ucrainei.”, a completat Cristian Adomniţei.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau