PMP ia iniţiativă pentru construirea autostrăzii Iaşi – Tg. Mureş
Dimensiune font:
Deputatul PMP Petru Movilă a depus un proiect de lege privin aprobarea obiectivului de investiţii al autostrăzii Iaşi – Tg. Mureş * acesta a subliniat importanţa acestui proiect de infrastructură rutieră prin faptul că în Strategia de dezvoltare teritorială a României, jumătate din judeţele exemplificate sunt din zona de Nord-Est
Au trecut zece ani de promisiuni pentru locuitorii din Regiunea de Nord-Est cu privire la autostrada Iaşi – Tg. Mureş, a subliniat ieri deputatul PMP, Petru Movilă. Demnitarul a depus în acest sens un proiect de lege privind aprobarea obiectivului de investiții, fiin cel mai aşteptat proiect de infrastructură rutieră în zona Moldovei. Deputatul a subliniat că zona de Nord-Est a rămas o regiune subdezvoltată a României, cu un PIB pe cap de locuitor cu aproximativ 40% mai mic decât media naţională, motiv pentru care autostrada îşi justifică necesitatea şi oportunitatea. „Lipsa unui tronson de drum, care să conecteze Regiunea de Nord-Est de Vestul țării, a condus la un decalaj pronunțat în ceea ce privește dezvoltarea regiunilor. În timp, discrepanța va deveni din ce în ce mai mare, iar acest lucru se traduce prin depopulare, demoralizare și o slabă industrializare. Necesitatea acestei autostrăzi este argumentată și în Strategia de dezvoltare teritorială a României, document adoptat în octombrie 2016 de către Guvernul României, în care se precizează faptul că regiunile extracarpatice sunt cele mai puțin dezvoltate, printre cele mai sărace județe fiind enumerate și Iașul. Din totalul de 13 județe enumerate, jumătate sunt din Regiunea de Nord-Est a țării. În continuare, în strategie se menționează și faptul că disparitățile urban-rural intrajudețene sunt maxime în județele Cluj, Iași și Dolj”, a declarat deputatul Petru Movilă.
Aproape zece ani de studii de fezabilitate fără valoare
La acest moment, Master-planul de Transport General al României (MPGT) prevede ca termen de demarare a studiului de fezabilitate perioada 2021 - 2022. Singurul tronson pentru care s-a decis scoaterea la licitație a studiului de fezabilitate a fost Tg. Neamț – Iași – Pașcani. „Nimic nu s-a concretizat până la acest moment. Autostrada care poate scoate Moldova din sărăcie are un istoric impresionant: peste zece ani de studii de prefezabilitate și fezabilitate care au costat zeci de milioane de Euro dar care astăzi nu valorează nimic. Un ultim exemplu de proastă gestiune a banului public dar și a proiectului autostrăzii este reprezentat de contractul de servicii pentru revizuirea studiului de fezabilitate, semnat în data de 20 mai 2015. La sfârșitul lunii septembrie 2016, contractul a fost suspendat din cauza lipsei fondurilor necesare. Și înainte lucrurile au stat la fel: în 2009, Compania Națională de Autostrăzi Și Drumuri Naționale Din România (CNADNR) scoate la licitație realizarea studiului de fezabilitate pentru autostradă, împărțită în trei loturi. Studiile, împărțite pe trei tronsoane, au costat peste 10 milioane lei”, a mai motivat deputatul. Povestea s-a reluat din nou în iunie 2014, când CNADNR a scos la licitație realizarea studiului de fezabilitate pe cele trei sectoare ale autostrăzii. Costul estimat a fost între 22,92 și 27,11 milioane de euro. După deschiderea ofertelor pentru reactualizarea studiilor, două din cele trei sunt anulate integral, pe motiv că nu erau conforme, iar oferta rămasă în picioare a fost suspendată în 2015 pentru că trebuia făcută mai aproape de momentul începerii lucrărilor.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau