Prima barcă pe Bahlui, înecată în discursuri FOTO
Dimensiune font:
Noul prefect, Dan Cârlan, vrea să resusciteze proiectul Bahluiului navigabil. Promisiunea intră însă în contradicţie cu recentele declaraţii ale reprezentaţilor Primăriei, potrivit cărora pe acest proiect nu va mai fi posibilă accesarea de fonduri europene
Regularizarea râului Bahlui, finalizată la finele anului trecut, nu a fost urmată, aşa cum era de aşteptat, şi de implementarea proiectului vizând amenajarea unei zone de agrement pe tronsonul „de lux” al râului (Podul de Piatră - pod Tudor Vladimirescu). Iniţial, trebuia ca titularul proiectului, Consiliul Judeţean, să-şi asume această iniţiativă, numai că, în primăvara acestui an, şefii judeţului au acceptat o solicitare venită din partea municipalităţii, prin care se cerea încredinţarea proiectului. „Ca şi oportunitate, este în regulă ca ei să-şi asume iniţiativa acestui proiect, mai ales că implementarea obiectivului de investiţii menţionat vizează una din zonele importante ale municipiului Iaşi, iar strategia de dezvoltare a proiectului trebuie să fie abordata în mod unitar cu celelalte proiecte care vizează infrastructura urbană”, explicau, în acel moment, reprezentanţii CJ Iaşi.
Un alt abandon pe bani europeni
Paradoxal însă, Primăria Iaşi nu a mai depus proiectul la Ministerul Mediului în vederea obţinerii finanţării, cu toate că reprezentanţii Palatului Roznovanu dădeau drept sigur acest lucru. „Ne aflăm în faza definitivării proiectului, pe care-l vom depune la Ministerul Mediului. Cel mai probabil, acest lucru se va întâmpla în luna iunie, când, de altfel, intenţionăm să-l şi prezentăm public într-o conferinţă de presă”, spunea Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei Iaşi, în urmă cu două luni. În condiţiile în care timpul s-a scurs fără ca municipalitatea ieşeană să mai aducă vorba despre proiect, era de la sine înţeles că acesta a fost îngropat. Confirmarea a venit din partea
directorului executiv al Direcţiei Dezvoltare şi Proiecte Europene din cadrul Primăriei Municipiului Iaşi, Cosmin Coman, care, în cadrul unui interviu acordat „Evenimentului Regional al Moldovei”, a fost extrem de tranşant: „Proiectul Bahlui 2 nu va mai fi finanţat în perioada următoare de la Uniunea Europeană. Doar pe fonduri de la bugetul local”, a spus acesta.
Cârlan îşi pune speranţele în „Himera”
Evident, mulţi şi-ar dori ca acest proiect să continue. Este cazul noului prefect de Iaşi, Dan Cârlan, cel care, pe vremea când ocupa funcţia de secretar de stat în cadrul Ministerului Mediului, a avut o contribuţie decisivă în identificarea soluţiilor pentru finanţarea proiectului vizând regularizarea Bahluiului. „Chiar dacă unii au numit acest proiect Himera, am ambiţia, ca împreună cu municipalitatea să finalizăm Bahlului navigabil cât mai repede cu putinţă”, a declarat ieri Dan Cârlan, după învestirea oficială în funcţia de prefect al Iaşului. Potrivit acestuia, proiectul Bahluiului navigabil nu este unul abandonat, ci unul care a fost implementat cu greu. „În primul rând, trebuie finalizată documentaţia tehnico-economică, trebuie întocmit şi studiul de fezabilitate cu ultimele variante de soluţii pentru echiparea acestei zone de agrement, Primăria fiind în acest moment actorul principal. Sunt deschis spre o colaborare cât mai fructuoasă, pentru a putea depune cea de-a doua parte a proiectului, imediat ce se deschide sesiunea de finanţare europeană”, a conchis prefectul Cârlan.
Dacă aleşii locali vor accepta finanţarea proiectului de la bugetul local, atunci este posibil ca în următorii ani să vedem de-a lungul tronsonului Tudor Vladimirescu - Podul de Piatră alei pietonale şi piste pentru biciclişti, bănci pe ambele maluri, construcţii transversale peste albia râului cu scop comercial (magazine de suveniruri, cafenele, terase, restaurante), precum şi fântâni arteziene şi alte elemente de atracţie. La fel stau lucrurile şi în ceea ce priveşte amenajarea unor stăvilare mobile sau cele pentru asigurarea navigabilităţii ambarcaţiunilor uşoare de agrement sau sportive. Însă, experienţa ultimilor ani, în ceea ce priveşte finanţarea proiectelor de amploare de la bugetul local, dau drept improbabilă continuarea acestei iniţiative. Cu alte cuvinte, înaintea bărcilor, vom vedea mai des „circulând” pe Bahlui buldoexcavatoare, aşa cum au stat lucrurile în luna iulie, când un utilaj al celor de la Apa Prut Bârlad şi-a făcut de treabă prin albia betonată a râului. Anca BURNICHE, Tudor DAMASCHIN
* * *
„Chiar dacă unii au numit acest proiect Himera, am ambiţia, ca împreună cu municipalitatea să finalizăm Bahlului navigabil cât mai repede cu putinţă” - Dan Cârlan, prefectul judeţului Iaşi
* * *
„Proiectul Bahlui 2 nu va mai fi finanţat în perioada următoare de la Uniunea Europeană. Doar pe fonduri de la bugetul local” – Cosmin Coman, directorului executiv al Direcţiei Dezvoltare şi Proiecte Europene din cadrul Primăriei Iaşi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau