Se cer demisii pentru staţiile de deşeuri proiectate greşit
Dimensiune font:
Conducerea Consiliului Judeţean Iaşi a solicitat lămuriri privind activitatea din ultimii patru ani a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Salubritate (ADIS) * un raport de control efectuat la nivelul ADIS de către o comisie a Consiliului Judeţean scoate la suprafaţă nereguli grave în gestionarea şi implementarea Sistemului de Management Integrat al Deşeurilor * evaluatorii cer măsuri imediate, inclusiv schimbări la nivelul conducerii ADIS, invocând dificultăţi de comunicare cu angajaţii acestei structuri * probleme au fost identificate la staţiile de la Bălţaţi şi Ruginoasa, acolo unde platformele de beton şi drumurile din incinta lor au fost recepţionate cu crăpături şi fără alimentare cu energie electrică
Preşedintele CJ Iaşi, Maricel Popa a cerut raportul privind evauarea activităţii şi analizei economico-financiară pentru perioada 2013-2016 şi paşii făcuţi în proiectul de deşeuri pe anul în curs. Trebuie menţionat că ADIS gestionează Sistemul de Management Integrat al Deşeurilor, un proiect cu o valoare de peste 69 milioane euro iar asociaţia are rolul de a reglementa şi gestiona serviciul de salubritate pe raza de competenţă a unităţilor administrativ-teritoriale membre, precum şi realizarea unor proiecte de investiţii publice de interes zonal sau regional destinate sistemelor de utilităţi publice aferente serviciului de salubrizare. Având în vedere complexitatea activităţii, şefii CJ Iaşi au cerut acest raport în urma căruia vor fi luate eventuale măsuri privind managementul acestei asociaţii. „Analiza economico-financiară cuprinde calcularea principalilor indicatori economico-financiari, în baza situaţiilor financiare legal întocmite şi avizate de către comisia de cenzori, explicarea acestor indicatori, precum şi observaţii asupra gestionării patrimoniului asociaţiei. Importanţa calculării indicatorilor economico-financiari constă în cunoaşterea evoluţiei acestora şi în compararea cu exerciţiile financiare precedente, ceea ce ofera conducerii asociaţiei posibilitatea de luare a unor decizii cu impact asupra rezultatelor economico-financiare viitoare. Având la bază considerentele prezentate mai sus, preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi a solicitat efectuarea evaluării activităţii şi analizei economico-financiare a ADIS pe perioada 2013-2016 pentru a se putea lua decizii informate cu privire la calitatea managementului asociaţiei”, se arată într-un document publicat recent pe pagina de internet a Consiliului Judeţean Iaşi.
Termene prelungite până în 2018
Piedicile în proiectul SMID au fost încă de la început, odată cu demararea primei etape din programul de finanţare POS Mediu 2007-2013. Contractul de finanţare a fost semnat în 2013 pentru valoarea totală de 247,8 milioane lei din care s-au cheltuit 173,8 milioane lei. De exemplu, datele raportului ADIS arată că serviciile de asistenţă tehnică de management pentru acordarea de sprijin în gestionarea şi implementarea SMID în judeţul Iaşi au fost finalizate în 31 iulie 2016 în proporţie de 90%, neîndeplinind condiţiile pentru plata finală de 10%. De asemenea, pentru asistenţa tehnică privind supervizarea contractelor aferente SMID, termenul este prelungit până în decembrie 2017. Conform raportului ADIS în programul de lucrări pentru etapa I, staţia de transfer Bălţaţi este finalizată în proporţie de 90%, staţia de sortare Ruginoasa – 70%, staţia de transfer Ruginoasa - 60%. În ceea ce priveşte închiderea depozitelor neconforme singurele lucrarări finalizate sunt la Valea Seacă şi Târgu Frumos, iar la depozitul de la Hârlău s-au efectuat în procent de doar 10% din cele programate, fapt pentru care a fost necesară prelungirea contractului până în 2018.
La Bălţaţi, platforma betonată a fost recepţionată cu crăpături
În prima parte a acestui an, specialiştii ADIS şi CJ Iaşi au avut mai multe deplasări în punctele de investiţii ale proiectului de deşeuri, respectiv staţia de transfer Bălţaţi, staţia de transfer şi sortare Ruginoasa şi la centrul de management al deşeurilor Ţutora. Aceştia au constatat deficienţe severe la staţiile de sortare şi transfer, atât în proiectare cât şi execuţie. De altfel, în comuna Bălţaţi gestionarea deşeului menajer pare să fie o problemă care depăşeşte competenţa autorităţilor locale, după ce, săptămâna trecută a fost nevoie de intervenţia pompierilor după ce sătenii au dat foc gunoiului în câmp. „Atunci când s-a lucrat la proiectul SMID pentru staţia de transfer Bălţaţi nu s-au luat în considereare factori importanţi. În primul rând, calea de acces, drumul spre Sîrca, prezintă dificultăţi în utilizarea sa de către maşini de mare tonaj şi este imposibil de parcurs pe timpul iernii fără a exista un risc foarte mare de răsturnare a maşinilor şi utilajelor de mare tonaj. Un alt factor important, de care nu s-a ţinut cont în momentul stabilirii locaţiei, a fost protecţia faţă de intemperii, respectiv precipitaţii abundente. Staţia este poziţionată în zonă indundabilă şi nu s-au efectuat lucrări de protecţie prin diguri. Nu a fost efectuată niciun fel de lucrare de protejare a obiectivului şi de preluare a apelor prin şanţuri colectoare. Referitor la punctul de lucru Bălţaţi ca şi construcţie, putem observa că avem o platformă betonată ce prezintă fisuri în unele zone. Apariţia unor astfel de defecţiuni în platforma betonată înainte de începerea activităţii pune sub semnul întrebării atât calitatea lucrărilor, cât şi modul în care s-a recepţionat această lucrare”, se menţionază în raportul de analiză efectuat de Comisia de studii, prognoze economico-sociale, industrie, buget, finanţe din CJ Iaşi. Mai mult, atunci când a fost proiectată această staţie de transfer nu s-a ţinut cont de utilităţi, astfel că lucrarea a fost finalizată fără existenţa alimentării cu energie electrică.
Probleme şi la staţia Ruginoasa
Raportul semnalează probleme şi la staţia de transfer şi sortare Ruginoasa. Similar situaţiei găsite la Bălţaţi, platforma betonată de la Ruginoasa prezintă fisuri, la fel şi drumul betonat din incinta punctului de lucru, înainte de începerea activităţii. „S-au omis lucrări de prevenire a alunecărilor de terencare ar fi putut să fie la pachet cu lucrările de amenajare a rigolelor. Ar trebui analizat de către un specialist în construcţii industriale dacă nu cumva neefectuarea lucrărilor de prevenire a alunecărilor expun obiectivul riscului de a efectua cheltuieli mult mai mari în viitor pentru repararea eventualelor pagube. Ca şi în cazul staţiei Bălţaţi, şi la acest obiectiv s-a omis procedura de alimentare cu energie electrică”, arată documentul întocmit de evaluatori. Pentru etapa a II-a a proiectului SMID, contractul de finanţare a fost semnat în aprilie 2017 pentru valoarea totală de 30 milioane lei. Termenul de finalizare a acestei etape este octombrie 2018 pentru a elimina problemele legate de nefinanţarea lucrărilor. Pentru fiecare din cele două etape este impusă o perioadă de 5 ani pentru monitorizare post implementare.
„Analiza economico-financiară a fost efectuată cu dificultate, deoarece nu au fost puse la dispoziţie toate informaţiile solicitate, ceea ce denotă problema de colaborare şi comunicare cu angajaţii ADIS” - Liviu Vornicu, preşedintele Comisiei de studii, prognoze economico-sociale, industrie, buget, finanţe din CJ Iaşi
„”Trebuie luate măsuri imediate, deoarece după finalizarea implementării SMID se va trece la faza operaţională, când orice derapaj poate aduce prejudicii financiare majore” - raportul de evaluare al activităţii ADIS
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau