Se coace o nouă afacere de tip MAZ la Iaşi? EXCLUSIV
Dimensiune font:
Perspectiva de a circula cu autobuze noi îi încântă deopotrivă pe edili sau cetăţeni, care uită, însă, faptul că este esenţial ca autobuzele să aibă o fiabilitate dovedită. Astfel de autobuze există în ţară, numai că preţurile plătite de primăriile din Baia Mare, Craiova sau Cluj au fost cu mult peste cei 170.000 alocaţi de Primăria Iaşi pentru fiecare maşină. Altfel spus, există posibilitatea de a cumpăra, fără a le putea testa, autobuze turceşti de exemplu, care pot da rateuri pe rampele din oraş
Pentru prima dată în ultimii 10 de ani, mai precis de la afacerea MAZ-urilor aduse din Belarus, Primăria Iaşi a iniţiat o procedură de achiziţionarea a unor mijloace de transport noi. Este vorba de cumpărarea a patru autobuze în locul celor 15 maşini second-hand, consilierii locali fiind de acord să dubleze bugetul alocat acestei achiziţii: 3,065 milioane lei în loc de 1,7 milioane lei. Faptul că edilii s-au răzgândit, urmând a face pe plac unui număr însemnat de ieşeni care au cerut în permanenţă maşini sau tramvaie noi, poate fi explicată prin suspiciunile care au planat asupra furnizorului tradiţional de autobuze rulate al Primăriei Iaşi: firma Unistil, patronată de Vasile Puşcaşu, cumătrul primarului interimar Mihai Chirica.
Iniţial, municipalitatea era dispusă să cumpere, cu 1,6 milioane lei, 15 autobuze second-hand. Cum singurul ofertant, firma Unstil, a venit cu o valoare dublă, licitaţia a fost anulată. Între timp, valoarea bugetului alocat autobuzelor a urcat la peste 3 milioane lei, fiind alimentate zvonurile potrivit cărora Primăria Iaşi pregăteşte o nouă licitaţie cu dedicaţie. „Nu a fost vorba în niciun moment de a favoriza un furnizor anume. Însă, pentru a înlătura orice suspiciuni, am luat decizia să aducem autobuze noi. Nu vor fi 15, vor fi mai puţine, însă vor fi noi, ceea ce înseamnă, implicit, creşterea calităţii serviciului de transport public”, spunea Mihai Chirica, la finele anului trecut.
Contează fiabilitatea, nu doar anul fabricaţiei sau dotările
Ulterior, odată cu apariţia caietului de sarcini aferent licitaţiei programate pe 24 februarie 2016, au apărut elemente de noutate referitoare la ceea ce doreşte municipalitatea ieşeană să cumpere: normă de poluare Euro VI, podea joasă, trei uşi, minimum 90 de locuri pe scaune şi în picioare, aer condiţionat în cabina şoferului şi în interiorul maşinii şi sistem video. Evident, perspectiva de a circula cu autobuze noi, cu atât mai mult cu cât se pregăteşte achiziţia altor şase maşini, nu poate decât să-i bucure pe ieşeni, care, însă, uită un singur aspect: este esenţial ca autobuzele să aibă o fiabilitate dovedită astfel încât să poată fi exploatate la întregul lor potenţial, şi să fie fabricate in serie mare, astfel încât să poată fi găsite piese de schimb şi să existe o oarecare experienţă în reparaţia lor. Mai mult decât atât, achiziţia maşinilor va premerge testării lor. Cu alte cuvinte, s-ar putea ca Iaşul să se aleagă cu maşini noi, dar care ar putea „capota” rulând într-un oraş cu foarte multe rampe cu înclinaţie mare.
Fonduri mult mai mari alocate de primăriile din ţară
Prin urmare, va fi interesant de urmărit ce autobuze vor intra în parcul RATP şi cât de fiabile vor fi acestea. „Să nu ne trezim cu turcisme sau chinezării, altfel vom regreta că nu am luat SH-uri”, spuneau ieşenii pe site-urile dedicate transportului public. Temere justificată pe deplin, întrucât cei aproximativ 170.000 de euro alocaţi de Primăria Iaşi pentru fiecare autobuz sunt sub preţurile achitate de alte municipalităţi din ţară pentru achiziţia de autobuze Euro VI. Bunăoară, atât Craiova, cât şi Clujul s-au orientat către autobuzele Solaris, fabricant aflat în continuă expansiune în ţara noastră, pentru care au plătit 250.000, respectiv 280.000 de euro/bucată. În 2014, Baia Mare cumpărase acelaşi tip de autobuz cu 250.000 euro. Ceva mai ieftine - 200.000 euro/bucata - au fost autobuzele cumpărate de Primăria Tg. Jiu, de la BMC Truck & Bus din Ilfov, maşini fabricate la noi în ţară, dar cu piese turceşti. Tudor DAMASCHIN
* * *
Ultima achiziţie de autobuze noi de către Primăria Iaşi a avut loc în 2005, când au fost cumpărate 50 de autobuze MAZ, contra sumei de 10 milioane de euro. La acea dată, municipalitatea a fost acuzată că a acceptat un preţ umflat şi că ar fi operat modificări în caietul de sarcini pentru a favoriza un ofertant.
* * *
„M-am uitat pe portofoliul producătorilor. Autobuzele arată ca nişte nave spaţiale” – Mihai Chirica, ianuarie 2016
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau