Sentinţă-şoc în procesul cu Blue Aero
Dimensiune font:
1.443.070 de lei este suma pe care Consiliul Judeţean trebuie să o achite investitorului care a avut pe mână aeroportul Bacău timp de 4 ani * este vorba de Blue Aero, companie care se angajase, prin Blue Air, să facă investiţii de 45 de milioane de euro în modernizarea aerogării * în urma unor scandaluri repetate, soldate cu insolvenţa firmei şi rezilierea contractului, obiectivele au fost îndeplinite doar în proporţie de 13% * la final, CJ s-a văzut păgubit de două ori – a rămas şi fără investitor, dar mai trebuie să plătească şi companiei falimentare o parte din bani, reprezentând taxa de eliberare a autorizaţiei de construcţie pentru pistă * plata a fost decisă de instanţă
Modernizarea Aeroportului Internaţional „George Enescu” nu a fost lipsită de scandaluri şi cancanuri politice cu iz penal în ultimii 8 ani. După ce a fost curtat de chinezi şi investitori din Europa, aeroportul a ajuns pe mâna lui Nelu Iordache. Acesta este cercetat de către procurorii DNA într-un dosar ce vizează o deturnare de fonduri în valoare de 6 milioane de euro, pentru că ar fi cumpărat un avion cu banii europeni alocaţi pentru construirea autostrăzii Arad-Nădlac.
Povestea unui faliment răsunător
Consiliul Judeţean (CJ) Bacău a angajat pe bani grei un consultant, consorţiul Deloitte, Iptana, Boştină şi Asociaţii, care să realizeze un studiu aferent modernizării aerogării, care a fost scoasă apoi la licitaţie. Procedura nu a fost una fără „cântec”, celelalte firme participante la licitaţie acuzând faptul că firma câştigătoare, Blue Aero, cu acţionar unic Blue Air şi cu Nelu Iordache patron, a fost favorizată. În cele din urmă, contractul de concesiune pe 35 de ani a fost încheiat cu Blue Aero care se angaja ca până la data de 30 septembrie 2013 să realizeze investiţii în valoare de aproximativ 45 de milioane de euro pentru modernizarea aeroportului.
În contract erau 18 obiective asumate, însă 13% din aceste obiective au fost realizate, respectiv platforma, a cărei valoare se ridică la circa 2.737.000 euro. Pistă trebuia finalizată, conform contractului, pe data de 1 martie 2013, dar nu a fost nici măcar atinsă. Pista este nu doar cel mai costisitor obiectiv, a cărei valoare totală se ridică, conform datelor studiului, la peste 13 milioane de euro, ci şi motivul principal pentru care modernizarea aerogării băcăuane s-a impus. Episodul „falimentar” s-a încheiat cu intrarea în insolvenţă a concesionarului şi rezilierea contractului de concesiune încheiat cu CJ Bacău.
Citeşte şi: Gaură de 3 milioane de lei la Primărie
După reziliere, CJ bun de plată
După rezilierea contractului, în anul 2015 CJ Bacău este cel bun de plată. Blue Aero a câştigat în instanţă dreptul la restituirea sumei de 1.443.070 lei care au fost încasaţi de CJ drept taxă pentru eliberarea autorizaţiei de construire nr. 12 din 14 martie 2011. Aleşii judeţeni au ridicat un semen de întrebare, dar au fost reduşi la tăcere circumspect de către preşedintele CJ Bacău, semn că „unde nu-i cap, vai de picioare”. Se pare că Înalta Curte de Casaţie de Justiţie a avut toate motivele să dea câştig de cauză investitorului care nu şi-a respectat obligaţiile contractuale. „Pentru mine nu e clar. Eu am votat cu două mâini proiectul de modernizare prin concesiune a aeroportului. Acum ei au o problemă morală faţă de noi, şi alte probleme foarte mari, şi tot noi să le dăm lor bani?”, a ridicat problema consilierul Vasile Cautiş (PSD).
Sonia PAVELESCU
„Orice nuanţare pe acest subiect poate fi periculoasă. Noi am încercat timp de 10 minute să nuanţăm şi la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie, după care ne-am lăsat. Asta e decizia Curţii trebuie să o respectăm. Orice nuanţare este periculoasă” - Dragoş Benea, preşedintele CJ Bacău
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau