Situaţie aberantă. Poluarea în Iaşi s-a dublat după mutarea vămii
Dimensiune font:
În primele zece zile ale lunii noiembrie s-au înregistrat depăşiri record ale poluării în mai multe zone din municipiul Iaşi * după ce autorităţile au mutat vama, în speranţa de a reduce traficul greu şi poluarea, staţiile de măsurare a poluanţilor din zona gării Nicolina şi Podul de Piatră au dat rezultate catastrofale * după analiza acestei situaţii, Primăria Iaşi ar urma să restricţioneze traficul greu din aceste zone * de asemenea, nivelul emisiilor poluante de la CET 2 s-au dublat anul acesta, România riscând aplicarea măsurilor de infringement, pentru poluare transfrontalieră
Staţiile de măsurare a poluanţilor din municipiul Iaşi s-au dat peste cap luna aceasta, înregistrând cele mai mari recorduri din ultimii ani. Podul de Piatră poate fi declarată zonă roşie de poluare, iar cei care locuiesc aici sunt condamnaţi la boli canceroase. Şefii Agenţiei pentru Protecţia Mediului (APM) Iaşi trag un semnal de alarmă cu privire la situaţia din Podul de Piatră, acolo unde, în primele 11 zile din luna noiembrie s-au înregistrat opt depăşiri de pulberi în suspensie, adică praf sau PM10, în termeni tehnici. Astfel, în doar câteva zile s-a depăşit recordul numărului de depăşiri înregistrate în toate celelalte luni ale anului curent şi anterior. Potrivit statisticilor, pe cel puţin patru înregistrări, asistăm la o situaţie fără precedent. „Din păcate, la staţia din Podul de Piatră am asistat la o explozie. Dacă pe luna octombrie am avut trei depăşiri, în luna noiembrie până astăzi, am avut opt depăşiri. Deci, aproape câte o depăşire în fiecare zi. Explicaţia este că, de multă vreme, luna noiembrie nu a mai avut asemenea diferenţe de temperatură diurne şi nocturne, iar potrivit observaţiilor noastre, cel mai înalt grad de poluare începe după ora 20.00 şi ţine până dimineaţă. Vama s-a mutat, dar nu este implementat în totalitate programul de calitate elaborat de Primăria Iaşi. Nu mai staţionează tirurile acolo, dar tot pe acolo circulă. Vestea proastă este că ne apropiem de limita de 35 de depăşiri pe această staţie, iar în Podul de Piatră avem deja 32 de depăşiri până acum. Riscăm să alertăm organismele internaţionale de infringement şi să primim amenzi de până la câteva sute de mii de euro”, a declarat Bogdan Davideanu, directorul APM Iaşi. Depăşiri de PM10 au fost înregistrate şi la staţia de măsurare de la Tomeşti. „Au fost înregistrate cinci depăşiri la Tomeşti, fiind generate de trafic, dispariţia vegetaţiei, iar în perioada asta oamenii ard deşeurile menajere şi vegetale. Aceste fenomene au dus la creşteri mari de poluare. Aici s-au înregistrat, de la începutul anului, 20 de depăşiri, una dintre cauze fiind lucrările de la închiderea depozitului de gunoi”, a adăugat Bogdan Davideanu.
Vama s-a mutat, dar a crescut poluarea în Cantemir
După mutarea vămii la Tehnopolis, autorităţile se aşteptau ca pe bulevardul N. Iorga şi în zona Gării Nicolina poluarea să fie în scădere. Au avut o surpriză însă, deoarece s-au înregistrat deja trei depăşiri ale nivelului maxim de pulberi în suspensie, în primele zece zile ale acestei luni. Cu această ocazie, prefectul Dan Cârlan a anunţat că va lua legătura cu Primăria Iaşi pentru a restricţiona traficul greu pe bulevardul N. Iorga şi Podul de Piatră. „Facem adresă către Primăria Municipiului Iaşi să ia măsuri pentru sistarea traficului. Nici nu mi-am imaginat că după mutarea vămii traficul să se desfăşoare în continuare în aceleaşi condiţii ca şi înainte. Este o primă măsură, mai ales că suntem la limita numărului de incidente care pot genera o procedură de infringement şi raportarea către instituţiile internaţionale de mediu. Trebuie trimisă şi o înştiinţare către Ministerul Mediului, în vederea mentenanţei staţiilor de măsurare, în special staţia de la Ungheni”, a precizat prefectul Dan Cârlan. Faţă de solicitarea prefectului, şefii Primăriei susţin că traficul greu interzis şi deviat în totalitate pe şoseaua de centură a Iaşului, cu excepţia traficului de aprovizionare a mărfurilor. „Acest lucru va fi făcut odată cu planul de mobilitate urbană. Oarecum, mă surprinde faptul că prefectul vorbeşte despre indicatori de poluare odată cu mutarea Vămii, care nu are nicio lună de zile. Nu trebuie uitat faptul că măsurătorile se fac direct la Bruxelles. Nu avea timp să le raporteze dar, desigur, traficul greu e o problemă pe care trebuie să o rezolvăm. Traficul greu, de tranzit, va fi interzis în totalitate, pentru că este nevoie să fie folosită şoseaua de centură, iar pe de altă parte va trebui să facem şi traficul de aprovizionare, care este foarte important”, a declarat Mihai Chirica.
România riscă sancţiuni din cauza CET Holboca
În această perioadă, toată atenţia instituţiilor de mediu se îndreaptă către CET Holboca, acolo unde anul acesta s-au înregistrat depăşiri aproape duble de emisii poluante, iar autorităţile invocă inclusiv posibilitatea poluării transfrontaliere. Din acest motiv, APM Iaşi a trimis solicitări la Ministerul Mediului pentru revizuirea autorizaţiilor de funcţionare, deoarece staţia de termoficare riscă măsuri de infringement. „Vreau să atrag atenţia cu privire la un răspuns pe care l-a primit Veolia din partea Ministerului Mediului, mai exact Direcţiei de evaluare a impactului poluării asupra mediului. Noi am încercat să deblocăm situaţia de la CET 2 Holboca, acolo unde ţinta este deja depăşită. Dacă limita este undeva la 640 tone de emisii poluante pe an, aceasta a ajuns la peste o mie de tone pe an. S-a făcut o solicitare ca această depăşire ţintă să se calculeze însumând şi cantitatea ţintă de la CET 1. Dacă s-ar fi întâmplat, nu ar fi fost probleme, pentru că la CET 1 ţinta este mai ridicată. Numai că ministerul nu a aprobat acest lucru şi tratează individual cele două staţii, chiar dacă este acelaşi proprietar, fiind amplasamente diferite. (…) Nu ne dorim să se ajungă la situaţia în care infringementul să se aplice şi la CET”, a mai spus şeful APM, Bogdan Davideanu. La CET Holboca există un proiect în lucru la staţia de desulfurare, care urmează să se termine în primăvara anului viitor. Potrivit autorităţilor, această investiţie se va finaliza anul viitor şi are ca scop reducerea poluării cu emisii de sulf.
* * *
32
Este numărul de depăşiri poluante înregistrate de la începutul anului la staţia de măsurare din Podul de Piatră; numărul maxim admis de Comisia Europeană este de 35
***
Primăria Iaşi promite măsuri de restricţionare a traficului greu din Podul de Piatră şi bulevardul N. Iorga pentru reducerea poluării şi redirecţionarea lui către şoseaua de centură; sunt vizate doar camioanele aflate în tranzit, nu şi cele pentru aprovizionare
Vezi și Steaguri de 1.000 de euro pentru un obiectiv sub lacăt
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau