Surprizele noilor investiţii de la Aeroport
Dimensiune font:
Liderii celor mai mari motoare de afaceri din judeţ aşteaptă cu nerăbdare finalizarea unui proiect crucial pentru dezvoltarea întregii zone a Moldovei * aflat în faza finală de construcţie, terminalul T3 al Aeroportului Internaţional Iaşi este ultima piesă din ansamblul unei investiţii de peste 255 milioane lei
Directorii instituţiilor cheie pentru dezvoltarea judeţului, primari şi oficiali ai Consiliului Judeţean (CJ) Iaşi s-au reunit ieri pentru o analiză cu privire la impactul pe care Aeroportul Iaşi îl are asupra economiei judeţului. Investiţia, în valoare totală de 255 milioane lei, are trei obiective, dintre care două au fost deja realizate. Primul obiectiv a fost realizarea unei unei piste noi, cu lungimea de 2.400 m, finalizat în 2014. Al doilea mare obiectiv a fost extinderea suplimentară a platformei pentru parcarea aeronavelor, respectiv extinderea platformei de îmbarcare - debarcare cu încă 130 metri lungime faţă de lungimea prevăzută în primul obiectiv, care asigură spaţiul de parcare pentru încă două aeronave de categorie C, precum B737 sau Airbus 320. Al treilea obiectiv, încă în lucru, este Terminalul T3, având ca dată de finalizare sfârşitul lunii august. Printre cei care aşteaptă cu nerăbdare finalizarea lucrărilor la aerogară sunt şefii Antibiotice Iaşi, Palas Mall, şi Camerei de Comerţ Iaşi. La unison, invitaţii conferinţei au admis că Aeroportul Iaşi este cel mai mare proiect de dezvoltare economică şi modernizare a judeţului. „Avem mulţi parteneri de pe toate continentele, cu care trebuie să fim în permanentă legătură. Asta presupune deplasări rapide şi în siguranţă, iar faptul că avem aeroport în Iaşi va contribui foarte mult la dezvoltarea judeţului şi a zonei Moldovei. Recent, am avut o deplasare la Milano, am discutat cu partenerii de acolo. Au avut cuvinte de laudă despre Iaşi, dar au spus că este nevoie de modernizare la aeroport. Când m-am întors, am avut o singură remarcă, şi anume, aterizarea poate prea rapidă a pilotului pe Aeroportul Iaşi”, a spus Ioan Nani, directorul Antibiotice Iaşi. În replică, directorul aerogării, Marius Bodea, a explicat pe înţelesul tuturor de ce unii piloţi aterizează prea repede pe pista Aeroportului Iaşi. „Piloţii care vin mai rar la Iaşi uită că am investit într-o pistă de 2.400 de metri şi au senzaţia că aterizează pe pista veche. Este prima pistă flexibilă din România, pentru care noi am riscat, dar în final a ieşit o investiţie bună. Cu această ocazie, pentru celelalte aeroporturi care vor investi, noi am făcut un test al pistei flexibile”, a declarat Marius Bodea. Valoarea totală a investiţiei în Aeroportul Iaşi este de 255.331.849 lei, din care 174.075.414 lei este contribuţia Uniunii Europene, iar 26.623.298 lei sunt de la bugetul de stat. Potrivit conducerii Aeroportului, aparatura terminalului T3 va putea procesa până la o mie de bagaje pe oră, fiind cel mai performant sistem din ţară. Acesta va avea şase ghişee şi va putea procesa, simultan, pasageri pentru două curse cu destinaţii diferite, ceea ce în prezent este imposibil.
Istoricul Aeroportului Iaşi
Având locaţia în nord estul Moldovei, pe un deal înalt de 180m, Aeroportul Iaşi este unul dintre cele mai vechi aeroporturi acreditate din România. Chiar din anul 1905 aveau loc, pe o pistă de iarbă mai mult sau mai puţin adecvată, întreceri artistice aviatice cu pionierii aviaţiei romantice, susţinută în acea perioadă de Casa Regală. În timpul perioadei interbelice, între Primul Război Mondial şi al doilea Război Mondial, zona Iaşi şi-a câştigat statutul ei reprezentativ comercial în 1926, când orarul zborurilor a fost oficializat pe ruta Bucureşti-Galaţi-Iaşi şi Chişinău. Zborurile erau operate de avioanele DeHavilland cu două motoare şi elice, având capacitatea maximă de 14 scaune. Până la începutul celui de-al doilea război mondial, această rută a fost exploatată constant, dar odată cu bombardamentele masive asupra Iaşului, când aeroportul a fost de asemenea distrus, întreaga zonă a devenit greu accesibilă În anul 1969, Aeroportul Iaşi este modernizat, ca parte a unui program naţional de reabilitare a mai multor obiective strategice. O pistă de beton este construită, cu o lungime totală de 1800m, cu un balizaj modern şi cu un terminal pentru pasageri. Cu noile dotări tehnice, Aeroportul Iaşi a reluat competiţia comercială naţională, în timp ce Compania Tarom opera în mod curent zilnic pe destinaţii ca Bucureşti, Arad, Timişoara şi Cluj.
***„Au fost multe discuţii înainte de startul acestui proiect. Pot spune că am prins ultimul tren pe linie de finanţare. La acea vreme, nu am avut pe nimeni în judeţ să scrie proiectul, şi am fost nevoiţi să apelăm la colegii din Suceava. Investiţia a fost demarată pe banii noştri, apoi fiind decontată din fonduri europene” - Marius Bodea, directorul Aeroportului Iaşi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau