Ţarcuri de 6 metri înălţime pentru două carcase ruginite EXCLUSIV
Dimensiune font:
Cele două locomotive cu abur din depoul CFR Iaşi, vor fi protejate cu garduri de 6 metri înălţime * iniţiativa este una tardivă, aplicată parcă în bătaie de joc, în condiţiile în care aceste locomotive incluse în patrimoniul naţional nu mai deţin nicio piesă originală, ambele fiind la acest moment doar nişte biete carcase ruginite
Locomotivele cu abur din depoul CFR Iaşi beneficiază, după 27 de ani de abandon şi descompletări succesive, de o atenţie deosebită din partea şefilor Regionalei CFR Iaşi. Grija acestora faţă de soarta mastodonţilor de fier de sub pasarela pietonală s-a tradus prin încercarea fără noimă de a pune aceste locomotive în conservare, în ţarcuri de plasă metalică înalte de 6 metri. „Au cumpărat plasă şi le face gard de 6 metri. Au adus ţevi de 7 metri, un metru în pământ şi 6 metri în afară, ca să facă ţarc la locomotivele alea care au mai rămas”, ne-a spus un ceferist. Primul exponat care a beneficiat de un astfel de serviciu este locomotiva cu abur tip 50469, construitã în 1930 şi clasatã în tezaur prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2686/31.07.2000, şi locomotiva cu abur seria 150-1028 (an de fabricaţie 1943) – unicat, construită la Machinenbaum- Germania.
Ultimul şuierat al locomotivelor cu aburi
Prin neglijenţa faţă de propriul patrimoniu, reprezentanţii Regionalei CFR Iaşi au făcut ca, în acest moment, cele 2 locomotive cu aburi să fie degradate în proporţie de 90 la sută. În conformitate cu legea privind protejarea patrimoniului cultural naţional mobil, reprezentanţii CFR Iaşi trebuiau să asigure cele mai bune condiţii de păstrare, prevenind orice degradare, deteriorare sau distrugere a locomotivelor, să le asigure securitatea şi să înştiinţeze în termen de 5 zile Direcţia de Cultură, în cazul constatării unui pericol iminent de distrugere sau de degradare gravă a acestor bunuri. Ei bine, un astfel de lucru se încearcă acum, când aceste bunuri de patrimoniu nu mai sunt bune nici măcar să mobileze depoul cu vechile lor osii. Printre cele 71 de locomotive declarate Piese de Muzeu şi trecute în categoria „Tezaur”, un număr de 4 figurau ca fiind în Depoul Iaşi, respectiv locomotiva cu abur seria 150-1028 (an de fabricaţie 1943) – unicat, construită la Machinenbaum - Germania (există în depou, fiind devastată, descompletată şi distrusă în proporţie de 90%), locomotiva cu seria 230098, construită în anul 1919 la Schwartzkopff – Germania (locomotivă unicat, tăiată şi vândută la fier vechi în cursul anului trecut, după cum susţin angajaţii din Depoul Iaşi), locomotiva seria 50.469, ultima locomotivă din seria 50.000 adusă în România de la AEG Berlin, acolo unde a fost fabricată în anul 1930, şi locomotiva 150.1120, fabricată în anul 1943 de Henschel-Sohn Kassel, unicat-captură de război, dusă în Depoul Suceava, degradată în proporţie de 90%. În anul 2013, o echipă mixtă formată din reprezentanţi ai Direcţiei de Cultură şi ai Complexului Muzeal „Moldova” au efectuat un control la depoul CFR pentru a vedea care este starea de conservare a locomotivelor cu aburi, în vederea actualizării fişelor şi expertizelor, ocazie cu care constată faptul că la faţa locului se găsesc remizate doar locomotivele cu seriile 50469 şi 230098 înscrise în Patrimoniul Cultural Naţional. La nivel naţional există înregistrate la acest moment un număr de 34 de locomotive cu aburi, multe dintre ele aflându-se în patrimoniul unor instituţii publice sau în proprietatea unor societăţi comerciale cu capital privat, rezultate din procesul de reorganizare a SNCFR din perioada 1997-2000. Nelu PĂUNESCU
„Au cumpărat plasă şi le face gard de 6 metri” - ceferist din Depoul Iaşi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau