Tatra, din nou la Iaşi?
Dimensiune font:
Vagoanele produse în fosta Cehoslovacie au fost la mare modă în Iaşul anilor '80
Vremurile în care metropolele europene erau dispuse să cedeze Iaşului tramvaie la preţuri de nimic au apus. Pe fondul lipsei de fonduri, operatorii de transport occidentali au ajuns să se dispenseze cu greu chiar şi de vagoanele vechi, prin urmare în acest moment până şi tramvaiele rulate au ajuns o raritate. Dovada acestei situaţii o constituie faptul că ultimele tramvaie aduse în Iaşi sunt cele dublul articulate achiziţionate în primăvara lui 2012 din Augsburg şi care circulă preponderent pe traseul 9.
Interesant este faptul că un fost angajat al regiei propune achiziţia unor vagoane similare celor care au rulat la Iaşi începând cu 1978 şi care s-ar găsit în Bratislava. „Având în vedere faptul că flota de tramvaie a RATP este îmbătrânită şi insuficientă pentru asigurarea numărului de unităţi necesare unui transport public de calitate, acestea fiind fabricate în anii 60 - 70 şi doar o parte din ele au fost modernizate în anii 90 şi începutul anului 2000 în Germania, asociaţia Prietenii Tramvaielor a căutat tramvaie pentru completarea parcului. În acest sens, am iniţiat o discuţie cu compania de transport public din Bratislava, Slovacia (Dopravný podnik Bratislava), pe data de 26 septembrie 2015. În ziua de 12 aprilie 2016 am primit un e-mail prin care suntem anunţaţi de intenţia lor de a vinde tramvaie tip Tatra T3. Caracteristicile sunt asemănătoare cu cele ale vagoanelor Tatra T4R care au circulat între 1978 şi 2009 în Iaşi”, spune Adrian Crengăniş, preşedintele asociaţiei.
70 de vagoane Tatra făceau furori în Iaşul anilor '80
Potrivit acestuia, tramvaiele Tatra T4R care au rulat la Iaşi au fost achiziţionate în anii 1978, 40 de unităţi, şi 1980, 30 de unităţi, fiind penultimul lot de tramvaie noi aduse în Iaşi. Acestea s-au dovedit a fi cele mai longevive tramvaie pe plan mondial, dar şi local. „În Iaşi, acestea au făcut faţă unor condiţii proaste ale căii de rulare, a unui grad de încărcare mare şi a lipsei de întreţinere corespunzătoare. Acum, calea de rulare este în mare parte modernizată şi, chiar dacă sunt vagoane rulate, cu o întreţinere „ca la carte”, acestea ar putea deservi transportul ieşean în condiţii de siguranţă”, crede Adrian Crengăniş.
În fine, un ultim atu de care RATP poate beneficia dacă se vor achiziţiona aceste tramvaie este experienţa personalului de întreţinere pe astfel de vagoane. Având o capacitate medie de 150 de pasageri, tramvaiele Tatra T3 ar putea deservi trasee precum 7 (Canta – Gara – Tudor Vladimirescu – Baza 3), 2 (Canta – Gară – Nicolae Iorga – Baza 3), 8 (Copou – Centru - Tudor Vladimirescu – Baza 3) şi 9b (CUG – Podu Roş – Centru - Gară), iar în tandem ar putea fi trimise şi pe restul traseelor (1, 3, 6, 9, 11, 13). Tudor DAMASCHIN
* * *
Piese de schimb pentru acest tip de tramvaie încă se fabrică şi se vor fabrica atât timp cât foarte multe ţări folosesc vagoane Tatra, spre deosebire de tipurile de vagoane ce formează parcul RATP.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau