Tramvaie modernizate de edilii bănăţeni sub nasul lui Chirica! EXCLUSIV
Dimensiune font:
Primăria Timişoara intenţionează să modernizeze, în următorii patru ani 30 de tramvaie de tip GT 4. 12 dintre acestea vor ajunge în municipiul de pe Bega până la sfârşitul anului, şase dintre ele fiind în curs de realizare la... Paşcani. În acest timp, la Iaşi, dincolo de faptul că singurul tramvai ultramodern (GT4M), realizat tot la Paşcani, zace în paragină în depoul RATP, municipalitatea intenţionează să aducă după alegerile locale 15 vagoane second-hand!
Nu mai este demult o noutate că Timişoara a luat faţa Iaşului în ceea ce priveşte modernizarea tramvaielor. S-a întâmplat încă din 2013, când, auzind despre un tramvai reabilitat la Paşcani pentru RATP Iaşi, primarul Nicolae Robu a venit la Iaşi pentru documentare. De atunci, au trecut doi ani, timp în care edilii bănăţeni s-au mişcat extrem de rapid, reuşind să organizeze o licitaţie în iunie 2014, în urma căreia, pe 8 iulie 2015, au fost prezentate public două tramvaie identice, unul modernizat la Arad şi al doilea la Paşcani, dotate cu camere video, scaune cu încălzire şi aer condiţionat. Mai mult, călătorii pot naviga pe Internet pe timpul călătoriei, în garnituri fiind montat WiFi gratuit, însă doar pentru cei care au carduri RATT. Ca şi în cazul Iaşului, este vorba de tramvaie vechi, din care au rămas parţial şasiurile şi boghiurile. Iar ca similitudinile să meargă şi mai departe, proiectul tehnic aparţine unei firme din Bistriţa Năsăud, cea care a realizat proiectul şi pentru tramvaiul GT4M din Iaşi.
Paşcaniul livrează Timişoarei şase vagoane complet modernizate
Interesant este faptul că edilii bănăţeni nu s-au oprit aici, spre deosebire de omologii lor ieşeni, care au bătut în permanenţă monedă pe faptul că nu sunt bani decât pentru achiziţia de tramvaie second-hand. Astfel, pe 21 septembrie 2015, Primăria Timişoara a trimis pentru modernizare la Arad şi Paşcani şapte tramvaie, iar alte cinci la începutul lunii decembrie 2015.
Şase vagoane sunt în curs de realizare la Electroputere VFU, existând promisiunea că vor fi gata până în luna iunie. Surse din interiorul fabricii păşcănene susţin că şi cei de la Arad vor trimite comanda lor pentru a fi realizată la Paşcani, arădenii dorind să se axeze, de acum înainte, pe realizarea de vagoane de la zero şi nu pe modernizarea unor vagoane vechi.
Tramvaie transportate peste munţi, cu camioanele!
Primăria Timişoarei dă clasă Iaşului şi în ceea ce priveşte costurile şi facilităţile pe care le presupun vagoanele modernizate la Paşcani. Astfel, pentru fiecare tramvai recondiţionat nu se vor plăti mai mult de 480.000 de euro, sumă apropiată de contravaloarea modernizării tramvaiului GT4M care a circulat la Iaşi. Întrucât transportul vagoanelor la Timişoara pe calea ferată ar sălta costul investiţiei, tramvaiele vor fi duse de la Paşcani la Timişoara cu camioane agabaritice. Facem menţiunea că vagonul modernizat anul trecut a fost dus la Timişoara pe module şi reasamblat acolo.
În ceea ce priveşte dotările, dincolo de cele amintite anterior, ultima uşă din cele patru ale fiecărui vagon are prevăzută o platformă încorporată, destinată persoanelor cu dizabilităţi. „Odată cu deschiderea uşii, se desface şi această platformă, cu tot cu bare, pentru persoanele cu dizabilităţi. Singurul dezavantaj constă în faptul că timpul în care întreg mecanismul se desface şi se închide este de trei minute, destul de mult pentru călătorii aflaţi în interior”, mai spun sursele păşcănene. În fine, garniturile reabilitate au exteriorul vopsit în alb-violet, caroserie nouă, scaune, noi sisteme de acţionare şi frânare, instalaţie de climatizare, de încălzire a scaunelor, sisteme de supraveghere video şi Internet gratuit pentru călători.
Un an de când tramvaiul GT4M stă pe tuşă
În acest timp, din luna februarie 2015, tramvaiul GT4M modernizat la Paşcani, nu mai circulă pe străzile din Iaşi. Este vorba de singurul mijloc de transport care beneficiază de instalaţie de climatizare, oferind, in acest punct de vedere, condiţii de transport mult mai umane în comparaţie cu celelalte vagoane şi autobuze din parcul RATP Iaşi. Oficial, motivul pentru care vagonul 302 a fost retras în depou este unul birocratic. „Pentru a putea circula din nou, este nevoie de un aviz din partea AFER Bucureşti. Tramvaiul a parcurs numărul de kilometri pentru un prototip, prin urmare este nevoie de o nouă inspecţie tehnică şi de un alt aviz din partea instituţiilor cu atribuţii în siguranţa circulaţiei, act care întârzie să apară”, au spus oficialii RATP. În realitate, pentru a-l lăsa să mai circule la Iaşi, păşcănenii solicită achitarea integrală a vagonului. Tudor DAMASCHIN
* * *
„La GT4M s-a lucrat încă din 2011. Imaginaţi-vă unde ar fi ajuns Iaşul, dacă în fiecare an erau trimise spre modernizare la Paşcani 6-7 vagoane” – fost angajat Remar Paşcani
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau