Locul în care hainele ponosite capătă viaţă FOTO

Dimensiune font:

| 12-09-2015 10:45

Pe o străduţă din Iaşi, într-o casă albă pe veranda căreia câţiva tineri creativi au urcat o bicicletă verde dezmembrată se RE-scrie istoria a sute de veşminte * o mână de oameni entuziaşti se încăpăţânează să îi convingă pe semenii lor că într-o lume ce se îngropă în deşeuri, consumul sustenabil şi reciclarea pot fi soluţii pentru o viaţă care să capete sens * proiectul REDU îşi propune să vină cu soluţii pentru salvarea hainelor uzate sau care rămân uitate în dulapuri

O fată numai zâmbet stă aplecată peste bucăţi de pânză întinse pe o masă de croit. Într-o cămăruţă tapetată cu fâşii de textile, Maria lucrează la o nouă geantă din ceea ce cândva a fost parte dintr-o bluză transparentă, o fustă din velur sau o pereche de blue-jeans. Mâinile pricepute se joacă îmbinând creativ materiale în noi produse care vor purta micuţa etichetă REDU. „Aici mă simt inspirată!“, spune entuziasmată Maria Ursache.

Tânăra de 26 de ani a absolvit Design la Universitatea de Arte „George Enescu“, dar crede că „cel mai bine înveţi singur jucându-te cu materialele“. Din liceu a prins drag de jocul acesta cu bucăţi de pânză, iar proiectul REDU, promovat de Asociaţia Mai Bine, i-a mers la suflet şi i-a oferit şansa se continue jocul acesta. Practic, Maria alături de alte două tinere dau viaţă hainelor second-hand colectate prin REDU. „Ai posibilitatea să lucrezi cu mare varietate de produse. Ai tot felul de culori şi de texturi de la hainele second-hand pe care le primeşti şi, cumva, faci un mix pentru un nou produs. Aici începi de la materia primă şi apoi ajungi la un produs. E cumva diferit de ceea ce se întâmplă în fabrică“, explică Maria, cu licărirea din ochi pe care doar pasiunea pentru ceea ce faci o poate naşte.


„Prefer să am mai puţin“
De producţia în serie a încercat să se delimiteze cât de mult a putut. „Eu am încetat să fac shopping în magazinele mari, dacă îmi iau ceva o fac de la second-hand. Dacă găsesc ceva ce-mi place, bine, dacă nu, port hainele mele vechi. Cred că e important să te gândeşti la toată traiectoria unui produs, la toată energia care este pusă într-un produs – indiferent dacă vorbim de colorantul care a fost folosit sau de fibre. Pentru mine, tot acest proces de realizare a unui produs textil este foarte clar şi preţul pe care îl plătesc trebuie să reflecte munca din spatele lui. De aceea, sunt dispusă să dau mai mult pentru un produs, care mă asigură că e realizat în condiţii de echitate. Decât abundenţă, prefer să am mai puţin, dar creat în condiţii decente“, spune Maria.

EXCLUSIV - FOTO Bijuterii pe două roţi la Eurobike 2015


Spaţiul în care se RE-scrie povestea hainelor

Tânăra cu mâini dibace este parte a unei echipe, care în primăvara acestui an a lansat proiectul REDU. „Ideea a venit ca o continuare firească a activităţilor de la Mai Bine. La Cuib, încurajăm consumul sustenabil de hrană, iar următoarele achiziţii pe care le facem după mâncare sunt hainele şi accesoriile. Se încadrează în proiectele noastre privind consumul sustenabil. Oferim alternative practice oamenilor care au aceste opţiuni de viaţă. Atunci când cumpărăm lucruri nu ne prea gândim ce e în spatele unui produs. Suntem presaţi să cumpărăm ce e mai ieftin, dar nu ne dăm seama ce impact au aceste achiziţii asupra mediului înconjurător“, spune Andreea Giban, unul din coordonatorii REDU alături de Anca Gheorghică, care este manager de proiect.

Într-o casă albă, re-amenajată în spiritul proiectului, şase tineri creativi încearcă să promoveze un stil de viaţă sustenabil. „Aici, în spaţiul pe care îl deţinem peste drum de Hotel Majestic, avem şi atelierul de croitorie şi spaţiul de depozitare pentru hainele colectate. Nu prea sunt deschişi ieşenii în a dona hainele pentru a fi reciclate. Încercăm să venim noi în întâmpinarea celor care vor să doneze haine. Am anunţat diverse puncte de colectare, dar oamenii renunţă mai greu la bunurile lor“, spune Andreea, care însă nu şi-a pierdut speranţa: „avem punct de colectare în Cuib, în Acaju şi vrem să mai deschidem alte 4-5 puncte de colectare, poate impactul va fi mai mare. Cei care donează haine ar trebui să înţeleagă faptul că decizia lor are un impact asupra mediului. Aceste produse sunt refolosite, nu devin deşeuri, unele produse pe care noi nu le folosim le donăm. Repunem în circuit haine care nu mai sunt folosite“.

Două din camerele căsuţei au devenit un spaţiu de prezentare şi magazin pentru produsele create la REDU. În atelierul de pe strada Petru Rareş, nr. 6, am zărit-o şi pe Lisbeth Løvbak Berg, din Norvegia, venită la Iaşi pentru a pregăti colecţia de toamnă. „Lisbeth e partenera noastră în proiect. Ea a dezvoltat brandul L-L-B ce are la bază ecologia conceptuală şi o viziune clară a modei lente «slow fashion», cu focus pe croieli de înaltă calitate şi un mesaj deopotrivă etic şi ecologic“, explică Andreea, care punctează şi legătura REDU cu Norvegia: „întregul proiect este finanţat prin fonduri norvegiene prin programul «Inovare verde în România»“.

Practic, finanţarea este asigurată până în primăvara anului viitor, după care proiectul ar trebui să se autosusţină. Valoarea întregului proiect de economie socială a fost de 150.000 de euro, din care cofinanţarea a ajuns la 20.000 de euro. „Pentru a valorifica produsele REDU participăm la târguri, dar lucrăm şi la un site, vrem să ne facem un magazin online pentru a valorifica mai bine produsele noastre. O să ne axăm pe partea de produse practice – tip genţi, portofele, pături, perne, organizatoare de perete, mape pentru cărţi“, explică Andreea.

 

„E imposibil să nu-mi recunosc produsele dacă le văd purtate de cineva. Fiecare produs e o bucăţică din mine“- Maria Ursache, parte din echipa REDU

 

REDU este un proiect de economie socială al asociaţiei Mai Bine, care îşi propune să valorifice sustenabil obiectele de îmbrăcăminte. În cadrul proiectului sunt oferite patru tipuri de produse: Redesigned, Repurposed, Recycled şi Reused. Redesigned este linia dezvoltată împreună cu Lisbeth Løvbak Berg, Repurposed reprezintă obiectele create în atelier din resturile textile şi din hainele donate. Totodată, tricourile reîntinerite prin serigrafie fac parte din componenta Recycled, în timp ce hainele recondiţionate şi curăţate pot fi valorificate în magazin, în regim second hand, intrând în categoria Reused. Mai mult, numeroase produse de îmbrăcăminte sunt donate unui ONG.

 

REDU în cifre
Până acum, echipa REDU a colectat peste 1.570 de kilograme de haine uzate. Au fost create 444 de produse noi. 273 de kilograme de lucruri au fost recondiţionate, 793 de kilograme de haine şi accesorii au fost donate persoanelor vulnerabile, iar de la debutul proiectului au fost create 5 locuri de muncă.

„Am adoptat foarte multe principii de consum sustenabil, iar jobul ăsta mi se potriveşte foarte bine şi cumva face parte din sfera mea. Cred că ar trebui să existe mai multe astfel de joburi în toată ţara, nu numai în Iaşi, pentru că marile oraşe sunt sufocate de deşeuri. Cred că avem prea mult şi trebuie să ne gândim ce facem cu acest «prea mult»“ , Maria Ursache, parte din echipa REDU

* Foto- Facebook REDU

 

 

 

 

 

 

Evenimentul pe WhatsApp – cele mai tari știri, direct pe telefon!

Ești mereu pe fugă? Noi îți trimitem zilnic cele mai importante 3 știri din Iași, Moldova și țară – scurt, clar, fără spam.

Plus: alerte locale de urgență, noutăți exclusive și acces rapid la anunțuri importante.

► Intră pe canalul nostru oficial:

⇒ Încearcă 3 zile. Dacă nu-ți place, poți ieși oricând.

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA

1. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale autoritatii contractante: Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. 2. Denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se poate solicita documentatia de atribuire. Daca este cazul, costul si conditiile de plata in vederea obtinerii documentatiei de atribuire: Biroul Achizitii Publice, din cadrul Comunei Roma, cu sediul in comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma@yahoo.ro, cod fiscal 3372114. Documentatia de atribuire in format electronic este pusa de catre Autoritatea Contractanta cu titlu gratuit la dispozitia ofertantilor care au inaintat o solicitare in acest sens. 3. a) Locul prestarii serviciilor: Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani. b) Obiectul concesionarii; natura si dimensiunea prestarilor: Serviciul de utilitate publica de distributie a gazelor naturale in Comuna Roma, cu satele apartinatoare Roma si Cotargaci, judetul Botosani, conform art. 8 H.G.209/2019. c) Termenul de finalizare sau durata contractului: 49 de ani. 4. a) Termenul de depunere a ofertelor: 20.06.2025, ora 10.00. b) Adresa la care trebuie transmise ofertele: Comuna Roma, Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani, telefon 0231/544.622, fax 0231/565.978, e-mail: primaria.roma @yahoo.ro. c) Limba sau limbile in care trebuie redactate ofertele: romana. d) Data, ora si locul deschiderii ofertelor: 20.06.2025, ora 11.00, Comuna Roma, comuna Roma, sat Roma, Str. Brazilor nr. 54, judetul Botosani. 5. Conditiile personale, tehnice si financiare pe care trebuie sa le indeplineasca ofertantii: conform documentatiei de atribuire. 6. Criterii utilizate la atribuirea contractului: conform documentatiei de atribuire. 7. Dupa caz, procentajul minim din lucrari care trebuie acordat partilor terte: conform documentatiei de atribuire. 8. Data trimiterii spre publicare a anuntului de participare: 30.04.2025. 9. Denumirea si adresa organismului competent de rezolvare a contestatiilor si, dupa caz, de mediere. Informatii exacte privind termenele de depunere a contestatiei si, dupa caz, denumirea, adresa, numarul de telefon, numarul de fax si adresa de e-mail ale biroului de la care se pot obtine aceste informatii: Tribunalul Botosani, Sectia de Contencios -Administrativ, cu sediul in orasul Botosani, Str. Maxim Gorki nr. 8, judetul Botosani, telefon 0231/511.739, fax 0231/531.832, email: tr-botosani@just.ro.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Flamanzi, cu sediul in oras Flamanzi, Str.Dumitru Iov nr.284, judetul Botosani, telefon 0231/552.351, fax 0231/552.626, e-mail: orasflamanzi@yahoo.com, cod fiscal 3372173. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general; Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 36/17.03.2025 privind aprobarea bugetului local pentru anul 2025, a bugetului activitatilor finantate integral din venituri proprii. Suma totala alocata de la bugetul local este de 40.000 Lei si se aloca in intregime pentru activitati cultural sportive. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul privind acordarea de finantare nerambursabila de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local aprobat prin Hotararea Consiliului Local Flamanzi nr. 10/31.01.2014, modificata prin Hotararea Consiliului Local Orasul Flamanzi nr. 48/28.03.2025. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Orasului Flamanzi: https://orasul- flamanzi.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabila se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: https://orasul- flamanzi.ro si se poate procura de la sediul Orasului Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 12.06.2025, ora 16.00, la adresa: Orasul Flamanzi, orasul Flamanzi, Str. Dumitru Iov nr. 284, judetul Botosani. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este 16.06.2025 -17.06.2025.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Municipiul Vaslui, cu sediul in municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui, telefon 0235/310.999, fax 0235/315.946, e-mail: pmv@primariavaslui.ro, cod fiscal 3337532. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie inchiriat: -4 terenuri apartinand domeniului public al Municipiului Vaslui, in vederea amplasarii de terase provizorii, situate in municipiul Vaslui, F.N., conform caietului de sarcini, H.C.L. Vaslui nr. 151/30.04.2025 si O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificate astfel: -T1 -suprafata de 75 mp, situat in imediata vecinatate a cladirii fostului Palat al Telefoanelor; -T2 -suprafata de 35 mp, situat pe platoul pietonal din zona Teatrului de Vara, in fata restaurantului Crama Domneasca; -T3 -suprafata de 64 mp, situat in partea dreapta fata de intrarea principala a Teatrului de Vara; -T4 -suprafata de 67 mp, situat in partea stanga fata de intrarea principala a Teatrului de Vara. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: de la sediul Municipiului Vaslui sau de pe site-ul institutiei: www.primaria vaslui.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul institutiei de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Patrimoniu, etaj 2, cam. 210 din cadrul Municipiului Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 22.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Municipiul Vaslui, Registratura, municipiul Vaslui, Str. Spiru Haret nr. 2, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: se depun intr-un singur exemplar, in original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 02.06.2025, ora 10.00, la sediul administrativ al Pietei Centrale din municipiul Vaslui, Str. Nicolae Iorga nr. 2, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, municipiul Vaslui, Str.Stefan cel Mare nr.54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 08.05.2025.
1. Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Dimitrie Cantemir, cu sediul in sat Hurdugi, comuna Dimitrie Cantemir, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/485.389, e-mail: primaria.dtcm@yahoo.com, cod fiscal 3394295. 2. Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: -suprafata totala de 20,00 ha, teren extravilan, pasune comunala, apartinand domeniului privat al Comunei Dimitrie Cantemir, situata in sat Hurdugi, comuna Dimitrie Cantemir, judetul Vaslui, conform H.C.L. Comuna Dimitrie Cantemir nr. 27/06.05.2025 si temeiului legal O.U.G. nr. 57/03.07.2019, identificata astfel: -Lot 1 -sat Hurdugi, 10,00 ha, Tarla 69, Parcela 875; -Lot 2 -sat Hurdugi, 10,00 ha, Tarla 69, Parcela 873. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitarea scrisa, de la sediul Comunei Dimitrie Cantemir. 3.2. Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Registratura Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 20 Lei/exemplar, care se achita in numerar la casieria institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 21.05.2025, ora 16.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 29.05.2025, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Registratura Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 30.05.2025, ora 14.00, la sediul Comunei Dimitrie Cantemir, comuna Dimitrie Cantemir, sat Hurdugi, Str. Principala nr. 1, judetul Vaslui. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon/fax 0235/311.582, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 07.05.2025.
Marketing la graniţa cu înşelătoria
26/12/2022 17:00

De bună seamă, nu există vreun muşteriu al hiper-supermarketurilor care să nu fi fost măcar o dată intrigat că socoteala de la raft nu-i deloc aceeaşi cu aia de la casă. Cei mai mulţi inghit găluşc ...

Urari si obiceiuri de Craciun de pe diferite meridiane
26/12/2022 13:21

In trecut, n-a existat la noi o urare specifica sarbatorilor Craciunului, iar oamenii isi urau pur si simplu "La multi ani!", contopind poate sensurile Craciunului cu cele ale Anului Nou, sau foloseau ...

Delicii culinare după reţete vechi
16/12/2022 17:20

Transformate după gust şi preferinţă, bucatele gătite in stil romanesc sunt o parte a culturii şi tradiţiilor noastre. Am preluat de la maeştri străini foarte multe preparate, la fel cum şi alţii le- ...

Narghileaua și istoria fumatului social
16/12/2022 14:14

  Fumatul ca ritual  Indiferent de motivele pentru care alegem să fumăm, putem cădea de acord că fumatul este un interludiu, un moment al nostru in mijlocul agitatiei cotidiene. Este un ritual p ...

Pledoaria unui avocat pentru artă FOTO
16/12/2022 12:40

 Aţi intalnit, pe culoarele instanţelor, avocaţi in varstă mergand greoi ori in baston, cărand o servietă veche, tocită, din piele, aţi văzut ce lucire au in priviri? Li s-a strans acolo, in ochi, ...

Izvorul cu apă vie din Nicolina FOTO
18/05/2019 14:55

Aflată intr-unul dintre cartierele Iaşului, Staţiunea Balneară „Nicolina”, parte a Societăţii de Tratament Balnear şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, satisface cele mai exigente norme p ...

Lungani, locul unde s-a reinventat natalitatea
21/10/2017 05:45

De la Grigore Ureche la Delavrancea şi Sadoveanu Nu cred că Lungani vă sună prea cunoscut. Ar trebui? Vă veţi intreba... Poate că da, pentru că aici, la Goeşti - unul dintre satele componente ale co ...

Un puzzle care continuă să fascineze umanitatea: Civilizaţia Cucuteni
09/09/2017 05:30

Moldova şi-a caştigat de-a lungul timpului renumele de loc incărcat de istorie, artă şi frumos, insă puţine sunt momentele in care specialiştii au avut ocazia să-şi indrepte privirile spre bogăţiile ...

Preţul studenţiei
20/08/2017 12:00

 Cu o ofertă universitară bogată şi diversificată, dar şi cu multe alte oportunităţi, Iaşul găzduieşte anual zeci de mii de studenţi veniţi de prin toate părţile ţării, dar mai ales din ju ...

Secretele „Şcolii Moldoveneşti de Cafea”
29/07/2017 10:32

Aglomeraţie urbană, oameni care sunt intr-un du-te - vino continuu, dar un singur gand: visul la pauză. Cei mai mulţi dintre ei se opresc din tot ceea ce fac şi au un moment de respiro. Se numeşte „ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei