Patru tineri din Neamţ ajută omenirea să ajungă pe Marte
Dimensiune font:
În urma unui concurs organizat de NASA, un echipaj de la Colegiul de Informatică din Piatra Neamţ a revenit în ţară cu premiul al doilea * ei nu sunt la prima competiţie şi nici la primul premiu internaţional * tema misiunii de la ediţia din 2016 a fost legată de încercarea omenirii de a coloniza planeta Marte
O echipă a Colegiului Naţional de Informatică din Piatra Neamţ a luat premiul al doilea la Competiţia Internaţională Zero Robotics, iniţiată de MIT în parteneriat cu NASA şi ESA, agenţiile spaţiale din America şi Europa. Săptămâna trecută elevii s-au întors din Olanda unde a avut loc etapa finală a concursului. La întoarcerea în şcoală elevii au fost primiţi în aplauze de colegi şi profesori.
Prin această competiţie, în fiecare an organizatorii provoacă elevii la rezolvarea unei probleme de actualitate. Competiţia a fost iniţiată în 2010, iar Colegiul Naţional de Informatică a participat în fiecare an cu o echipă începând din anul 2013 şi de fiecare dată s-a întors cu rezultate notabile. Tema misiunii de la ediţia 2016 a fost legată de încercarea omenirii de a coloniza planeta Marte. În competiţie s-au înscris iniţial 148 de echipe din toată lumea, anul acesta având posibilitatea de a intra în concurs şi tineri din Australia, pe lângă cei din Statele Unite ale Americii (SUA) şi Europa. Din România au participat 7 echipe, în finală ajungând doar elevii de la Piatra Neamţ şi încă o echipă din Timişoara.
Echipa de concurs de la Piatra Neamţ a fost formată din doi elevi cu experienţă, Bogdan Ciurezu (clasa a XII-a ) şi Mihai Blaga (clasa a XI-a), şi doi începători, Tudor Bejan şi Radu Crăciun (ambii din clasa a IX-a). Coordonatorul a fost acelaşi ca şi anii trecuţi, profesorul de fizică Diana Bejan, care reuşeşte să îi atragă pe elevi în astfel de concursuri şi să îi conducă spre succes. „Este la fel de greu de fiecare dată. Nu intervine rutina în niciun fel, foloseşte într-adevăr experienţa participării de atâţia ani în proiecte internaţionale, dar de fiecare dată e la fel de greu şi la fel de frumos şi voi face asta în continuare. Îmi doresc să duc copiii în lumea asta a cercetării ştiinţifice, să aibă în timpul liceului experienţe care să îi ajute să îşi dea seama ce vor să facă mai departe în viaţă, unde se pot valorifica cel mai bine”, ne-a spus prof. Diana Bejan.
Alianţă cu tineri de pe trei continente
Competiţia Zero Robotics s-a desfăşurat în mai multe etape pe care elevii a trebuit să le depăşească, începând încă din luna septembrie. Este vorba despre o etapă 2D, una 3D, etapa alianţelor şi etapa finală. În primele trei etape se lucrează pe simulări, iar doar cei care ajung în finală au şansa să îşi vadă proiectul pe Staţia Spaţială Internaţională. „Conform misiunii primite, sateliţii noştri trebuiau să recupereze bucăţi dintr-un altul împrăştiate în spaţiu. Aceasta a fost de fapt provocarea: plasarea de dispozitive care să determine poziţiile acelor bucăţi de satelit şi apoi colectarea acelor piese şi ducerea lor într-o zonă de depozitare într-un timp cât mai scurt. Cel mai interesant a fost în etapa finală, să văd că tot ceea ce am scris, ce am muncit a ajuns pe Staţia Spaţială Internaţională”, a spus Radu Crăciun, unul dintre membrii echipajului.
În spatele acestor performanţe se află multă muncă la şcoală, după cursuri, în week-enduri şi vacanţe, iar concurenţa este în fiecare an mai puternică. La fiecare început de an şcolar, Diana Bejan le prezintă elevilor săi oportunităţile pe care le au pentru a participa în astfel de proiecte şi competiţii. Nu toţi cei care doresc reuşesc să facă faţă provocărilor. În acest an, şapte elevi au intrat în echipa Zero Robotics, iar în final au rămas doar patru, cu un volum mai mare de muncă pentru fiecare dintre ei.
„Drumul până aici a fost foarte lung, foarte multe ore de lucru în afara orelor de la şcoală. Mai ales elevii din clasa a IX-a a trebuit să acumuleze rapid foarte multe cunoştinţe şi să se adapteze din mers. Provocarea o lansez tuturor copiilor, iar ei îşi stabilesc limitele, dacă vor sau nu”, a explicat prof. Diana Bejan.
Orele prelungite de lucru nu au fost atât de grele, spun elevii, pentru că au făcut ceva ce le place şi pentru că au avut un scop precis. Experienţa participării a fost una interesantă pentru că au cunoscut oameni deosebiţi, pentru că au văzut cum se lucrează la acel nivel, dar mai ales pentru că efortul lor a fost răsplătit.
„A fost o experienţă foarte interesantă. În viaţa de zi cu zi nu ai ocazia să interacţionezi cu specialişti de la Staţia Spaţială Internaţională, cu astronauţi sau să ajungi la un centru de cercetare, iar munca ta şi a echipei din care faci parte să ajungă să fie rulată în spaţiu. Tocmai asta m-a atras în această competiţie: oportunitatea de a învăţa altfel decât la o oră de curs. Este multă parte practică, ştii că dacă obţii anumite rezultate munca ta ajunge să fie folosită”, am aflat şi de la Tudor Bejan.
Pentru elevi şi pentru cadrele didactice cea mai dificilă a fost etapa alianţelor, echipa având practic membri pe 3 continente. Elevii de la Colegiul de Informatică din Piatra Neamţ au lucrat în alianţă cu o echipă din Statele Unite şi una din Australia, ceea ce a făcut ca timpul de lucru să fie extins şi efortul de a colabora mai mare în condiţiile diferenţelor mari de fus orar. În plus e dificil şi să te adaptezi adaptezi lucrului cu echipe necunoscute într-un timp scurt, în luptă cu termenele limită.
Şcoala face ce poate, banii au venit de la sponsori
Elevii au susţinerea profesorilor, dar şi a conducerii şcolii care încearcă să îi motiveze chiar dacă fondurile nu sunt niciodată suficiente. Pentru a-i ajuta, şcoala s-a implicat în strângerea de fonduri care să asigure deplasarea. şi anul acesta călătoria a fost posibilă datorită sprijinului unor sponsori. Cu alte ocazii, conducerea şcolii a solicitat şi primit bani şi de la autorităţi pentru participare sau organizare de competiţii.
„Noi la nivel de conducere a şcolii încercăm să le oferim elevilor în primul rând mediul socio-afectiv, motivant, pozitiv şi în acelaşi timp o bază materială îmbunătăţită permanent care să le susţină activităţile. Scopul acestor proiecte derulate şi al parteneriatelor încheiate este tocmai ca elevul să beneficieze de o viziune nouă, de o strategie care să îl ajute să reuşească pe piaţa muncii la standard înalt de performanţă”, prof Daniela Neamţu, director CNI Piatra Neamţ.
O altă modalitate de a-i motiva pe elevi este acordarea de premii în bani la sfârşitul anului pentru cei care ating astfel de performanţe. În plus se încearcă oferirea unor alte oportunităţi de studiu. De exemplu în luna decembrie elevii au putut participa gratuit la un curs de formare pe robotică desfăşurat în şcoală de studenţi din cadrul Politehnicii Bucureşti. „Suntem mândri de rezultatele elevilor noştri şi în acelaşi timp suntem bucuroşi că doamna profesoară Diana Bejan reuşeşte în fiecare an prin ceea ce face să atragă noi elevi în proiectele domniei sale. Sunt elevi care au în spate suportul educaţiei anterioare, având în vedere că folosesc în aceste proiecte nu doar cunoştinţe de fizică ci şi cunoştinţe de programare şi alte tipuri de informaţii pe care le obţin la şcoală”, a completat Daniela Neamţu. „şcoala eşuează să îmbine materiile. Totul este foarte ermetic, iar pentru a atinge performanţa la o materie profesorul este cheia”, a adăugat Radu Crăciun, unul dintre membrii echipajului. „Ne bucurăm că interesul lor pentru programare şi robotică este manifestat permanent la un asemenea nivel de performanţă. Este o recunoaştere a muncii depuse aici în echipă pentru că cele mai multe proiecte pe care le realizăm sunt proiecte de echipă”, a mai spus prof. Daniela Neamţu.
Pe viitor tinerii îşi doresc să fie cei mai buni în toate competiţiile la care vor participa şi să-şi facă tot mai mulţi prieteni din cât mai multe ţări.
Alina FERENŢ
„Asta simt că lipseşte din majoritatea competiţiilor, faptul că elevii nu interacţionează între ei, nu au timp acolo să simtă că sunt copii, nu doar competitori” - prof Diana Bejan
Premii obţinute de elevi la Zero Robotics
2013 – Echipa IT ACE - Premiul al doilea la etapa europeană (s-au organizat separat etapa europeană şi etapa americană), în alianţă cu două şcoli din Italia
2014 –Echipa CODE: SPACE – calificare în etapa finală a competiţiei
2015 – Echipa CODE: SPACE - Premiul al doilea în finala virtuală a competiţiei în alianţă cu două şcoli din SUA
2016 – Echipa CODE: SPACE - Premiul al doilea la etapa finala internaţională, în alianţă cu două şcoli, una din Australia şi una din SUA
Competiţia Europeană IRISS Space Robotics 2015, organizată de ESA – Echipa RO-SAT ONE Junior, premiul al doilea la categoria IRISS 2 (14-16 ani)
Competiţia Europeană CanSat, organizată de ESA:
2013 – participarea echipei INFOSAT
2014 – Echipa RO-SAT ONE – Premiul I la categoria Avansaţi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau