Vatman cu bani de-acasă
Dimensiune font:
De-a lungul timpului, ieşenii s-au plâns, pe bună dreptate, de condiţiile pe care le oferă transportul public. Fără a generaliza, este vorba de autobuze şi tramvaie insalubre, mâzgălite şi neîncălzite, cu fire care atârnă deasupra uşilor. Există, însă, un vagon care contrastează cu tabloul din mintea ieşenilor şi care poate constituie un bun exemplu despre cum trebuie să arate interiorul unui mijloc de transport. Meritul îi revine exclusiv vatmanului Adrian Crengăniş, cel care, dincolo de contrele cu şefii regiei, a scos bani din buzunare pentru a dota tramvaiul cu panouri informative, planşe şi chiar camere video
Pasiunea pentru tramvaie a lui Adrian Crengăniş datează din copilărie. Lucru absolut firesc atât timp cât, în familia sa, bunicul obişnuia să-l plimbe cu tramvaiul, iar tatăl său îi făcea schiţe cu modelele care circulau în acele timpuri prin oraş. Peste ani, afinitatea pentru acest mijloc de transport s-a transformat într-un mod de viaţă, atât timp cât, dincolo de preocupările cotidiene, Adrian găseşte timp pentru a mai realiza o machetă de tramvai, expoziţii cu miniaturi ale vagoanelor şi, nu în ultimul rând, chete publice pentru colectarea de fonduri în vederea restaurării celui mai cunoscut tramvai care a circulat vreodată în Iaşi: vagonul Tatra.
Pentru prima dată în România, Adrian Crengăniş a organizat o expoziţie cu machete de tramvai la Galeriile Anticariat „Grumăzescu“. Cel mai mult a muncit la o machetă de 1:20 a vagonului de epocă AEG: 200 de ore. De trei ori mai mult, în comparaţie cu realizarea machetelor la înfăţişează modelele Tatra.
Vatmanul care a făcut cununia în tramvai
Mai nou, de şapte luni, Adrian Crengăniş este angajat al regiei ieşene de transport public. „Am făcut şcoala de vatmani în 2013. În 2015, am zis să încerc să mă angajeze ca vatman, lucru care mi-a conferit o altă perspectivă asupra tramvaielor, pasiunea mea de o viaţă”, explică acesta motivele care l-au făcut să renunţe la profesia sa.
Din această nouă ipostază, Adrian Crengăniş a făcut din nou dovada faptului că omul sfinţeşte locul. Aşa se face că vagonul cu număr de parc 127 pe care l-a primit la angajare, arată cu totul altfel decât restul tramvaielor din depoul de la Gară. Primul lucru care surprinde este anunţul postat chiar în cabina vatmanului: „Nu bruscaţi comenzile vagonului. Lăsaţi cabina curată, la fel cum aţi găsit-o”. O recomandare cel puţin ciudată, atât timp cât majoritatea vatmanilor îşi cunosc atribuţiile de serviciu, însă menită a le reaminti unora dintre ei că, înainte de le cere călătorilor să fie civilizaţi, trebuie, la rândul tău, să oferi un exemplu de civilizaţie.
După cabină, a urmat „tapetarea” interiorului vagonului cu tot felul de planşe şi anunţuri. Practic, toate traseele pe care operează RATP, fie că vorbim de transport electric sau autobuze, se regăsesc, prin planşe, în vagon. „Am pus acele planşe pentru le oferi călătorilor informaţia de care aveau nevoie. Erau momente în care eram întrebat cu ce mijloc de transport se poate ajunge undeva. Acum, oamenii stau cu ochii pe trasee şi ştiu exact pe ce traseu trebuie să circule”, spune vatmanul.
În afara planşelor, în vagon au fost puse şi anunţuri utile. Călătorilor li se reaminteşte faptul că, odată cu darea în folosinţă a liniei de tramvai CUG – Copou, pe tronsonul Podu Roş - Tehnopolis, autobuzele opresc la peroanele staţiilor de tramvai. De asemenea, călătorii sunt înştiinţaţi asupra faptului că în momentul în care vatmanul schimbă macazul este interzisă coborârea din vagon. „Au fost cazuri în care cei care au coborât au fost accidentaţi de maşini. Prin urmare, am spus să le reamintesc pericolul la care se pot expune dacă nu procedează în consecinţă”, explică Adrian Crengăniş.
Adrian Crengăniş este primul soţ din ţară care şi-a făcut cununia civilă în tramvai. Se întâmpla în 2010, lângă Gara Nicolina. „Am făcut o mică recepţie în tramvai pe traseul Baza 3-Podu Roş-Canta-Dacia şi am întârziat 40 de minute la biserică”, îşi aminteşte Adrian. Caracterul noncoformist al ieşeanului este completat de faptul că vine la serviciu cu tricouri negre purtând siglele unor formaţii de rock precum Manowar sau Judas Priest.
Şefii au uitat să-l laude. Au făcut-o colegii
Pentru toate afişele postate în tramvai, Adrian Crengăniş nu a cerut niciun ban de la şefii regiei. A suportat singur toate costurile legate de imprimarea autocolantelor. Tot din salariul său de vatman, şi-a achiziţionat o cameră de luat vederi pe care a montat-o pe parbrizul cabinei. „Am fost protagonistul unui nefericit accident în zona Tudor Vladimirescu. Camera video a tramvaiului era defectă, prin urmare, nu am avut posibilitatea de a filma acroşajul unei maşini care s-a băgat în faţa tramvaiului. Atunci, am spus că ar fi bine să am propria cameră video”, afirmă acesta.
Şefii regiei nu l-au lăudat niciodată pentru gesturile sale, cu toate că ar fi fost loc măcar pentru felicitări publice, la una dintre şedinţele cu angajaţii. „Nu era nevoie de aprecierile lor. Cele ale colegilor au fost suficiente”, mărturiseşte Adrian Crengăniş.
Visul frumos se va încheia luna aceasta
Din păcate, orice lucru bun trebuie să aibă şi un sfârşit. Prin urmare, Adrian se pregăteşte să renunţe la meseria de vatman, însă din motive independente de voinţa sa. „Am luat decizia de a pleca de la RATP. O fac cu inima strânsă, însă siguranţa personală este mai importantă decât orice altceva. Şi nu doar a mea, ci şi cea a călătorilor”. Deşi au existat momente în care şi-a făcut publice opiniile referitoare la calitatea transportului public ieşean, multe dintre acestea îmbrăcând tonuri extrem de critice, Adrian Crengăniş susţine că, în principal, două sunt motivele care l-au determinat să nu mai continue ca vatman al regiei. „În primul rând, nu există piese de schimb. La nivelul şefilor regiei există alte preocupări, nu însă şi pentru acest aspect. În al doilea rând, plec întrucât, în ciuda tuturor demersurilor pe care le-am făcut cu privire la faptul că nu există o bandă dedicată exclusiv tramvaielor, Primăria Iaşi nu a luat nicio decizie în acest sens”, spune acesta.
Chetă pentru vagonul Tatra
Adrian Crengăniş este şi preşedintele Asociaţiei „Prietenii Tramvaiului” (APT), cunoscută în ultimii ani pentru intenţia de a restaura vagonul Tatra. În prezent, tramvaiul stă în depoul din Dacia al Regiei Autonome de Transport Public (RATP) din Iaşi şi se află într-o stare avansată de degradare. Este singurul tramvai de acest tip din cele 94 care au existat în oraş. 31 de ani a circulat pe străzile Iaşului, în perioada 1978-2009. Pentru a-l restaura, va fi nevoie de o muncă extrem de laborioasă şi minuţioasă, dar şi de 20.000 de euro, bani pe care speră asociaţia încă speră să-i obţină din sponsorizări şi de la oamenii nostalgici după acest mijloc de transport.
La trântă cu municipalitatea
Anul trecut, Adrian Crengăniş şi colegii acestuia au fost cei mai vehemenţi în ceea ce priveşte menţinerea liniei de tramvai dintre Podu Roş şi Podul de Piatră. Aceştia au atras atenţia în repetate rânduri că reabilitarea căii de rulare se poate realiza şi fără dezactivarea liniei duble de tramvai, prin aplicarea, de exemplu, a sistemului Gauntlet: utilizarea aceluiaşi amplasament pentru ambele sensuri de mers. Interesant este faptul că proiectul celor de la APT ţine cont şi problematica locurilor de parcare, tradiţionala carenţă a actualei administraţii locale, dincolo de faptul că vine şi cu soluţii pentru ceea ce înseamnă transport ecologic şi reducerea gradului de poluare. „Nu mă deranjează faptul că nu s-a ţinut cont de propunerile noastre, la urma-urmei, e firesc ca decizia să aparţină municipalităţii. Mă deranjează faptul că nu au răspuns la adresele noastre. Din ianuarie, de când am prezentat propunerile, nu au catadicsit să ofere niciun răspuns”, a concluzionat Adrian Crengăniş, preşedintele ATP.
Tudor DAMASCHIN
„Desfiinţarea traseului 5 ar însemna ruperea unei legături directe între Podu Roş - Gară şi Podu Roş - Dacia. Pe lângă acest lucru, în cazul unei defecţiuni sau accident, tramvaiele vor putea fi redirecţionate pe bulevardul Nicolae Iorga sau pe segmentul Podul de Piatră - Podu Roş, în funcţie de locaţia incidentului”
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau