Vieţi dedicate ceramicii Galerie Foto

Dimensiune font:

| 25-06-2016 05:15

* ieri a fost prima zi din ediţia cu numărul 34 a Târgului Naţional de Ceramică „Cucuteni 5000” * Parcul Copou din Iaşi va găzdui până mâine peste 120 de meşteri olari din toate colţurile ţării şi nu numai

Meşterii olari veniţi din toate colţurile ţării au deschis, ieri, prima zi a „Târgului Naţional de Ceramică «Cucuteni 5000»”. Organizat de Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Iaşi cu ajutorul Consiliului Judeţean şi a Primăriei Municipiului Iaşi, târgul aduce în atenţia publicului informaţii despre ceramica tradiţională din cele mai importante centre de olărit din ţară. Anul acesta au venit în faţa iubitorilor de motive tradiţionale şi de olărit de calitate peste 120 de meşteri populari atât din ţară, cât şi din Republica Moldova, Ungaria şi Ucraina, care tot poposesc în fiecare vară în Parcul Copou la cel mai longeviv târg de olărit din regiunea de Nord-Est.

Odată cu deschiderea Târgului s-au acordat multiple premii meşterilor olari, între care şi cele două premii mari - premiul „Toader Nica”, pentru ceramica utilitară care a fost înmânat familiei Maria şi Marcel Mocanu din Braviştea (Galaţi), şi premiul „Ion Diaconu”, pentru cel mai bun meşter în ceramica artistică lui Ştefan Truşcă, din Balş (Olt).

 

„Tragi cu ochiul şi prinzi meşteşugul”

„Frumos” ar spune unii, „greu” ar spune cei ce ştiu cum şi cât se lucrează pentru un produs. De la scosul „pământului din pământ” la oala din târg s-ar spune că e un pas mare, dar de fapt este o structură formată din paşi mărunţi. Astfel, în timp ce unii meşteri fac tot posibilul să „comande” un sac sau doi de pământ special, alţii sunt nevoiţi să sape după materialul de care au nevoie şi pe care nu îl găsesc uşor şi nici la suprafaţă. Oalele, făcute exclusiv de mâna olarului, trec prin procese destul de migălitoare până ajung în faţa clientului. „Mergem o dată pe an după pământ, îl alegem, îl macerăm, îl dăm prin malaxoare, îl frământăm, îi dăm formă, îl lăsăm la uscat, îi aplicăm ornamente, îl glazurăm, îl pictăm, îl ardem pe biscuit şi apoi îl ardem iar, la 980°C de fiecare dată şi stau cam 8-10 ore în cuptorul electric”, a mărturisit Iulia Dogaru, din Lungeşti (Vâlcea), care se ocupă de olărit de 18 ani, pe cât din pasiune, pe atât de mult din nevoia de bani. „Anul acesta facem majoratul, iar totul a început din nevoia de a face bani. Şi părinţii s-au ocupat cu asta, iar la un moment dat soţului i-a venit ideea să facem oale. Am început cu vase de ornament în stil grecesc şi apoi am revenit la olăritul tradiţional cu motive populare. Este foarte greu pentru că este mult de muncă. Materialele pe care le folosim sunt ecologice, pentru uz alimentar şi sunt puţin mai scumpe faţă de cele pe care le făceau olarii înainte”, a mai adăugat Iulia Dogaru, cu multă bucurie în glas.

Materialele folosite pentru fabricarea produselor nu sunt nocive şi rezistă foarte bine la cuptor cu gaz, cuptor electric şi pe flacăra de lemn. Mâncarea nu se lipeşte pe un astfel de vas, şi este mult mai gustoasă, aşa cum mărturisesc cei care vin de la an la an să achiziţioneze noi oale.

 

„De mic făceam câte 50 de farfurii”

Ştefan Truşcă, câştigătorul premiului „Ion Diaconu”, pentru cel mai bun meşter în ceramica artistică a mărturisit că practică olăritul de la 4 ani. „Am început să fac vulpi, urşi, păsări şi apoi am învăţat şi farfurii. Nu erau drepte şi ţin minte că tata ni le punea în cap să ne arate că nu aşa trebuie să fie. Când am mai crescut, ne punea pe noi să facem, iar eu mă trezeam pe la patru şi mă puneam la roată şi până la opt făceam 50 de farfurii, după care mă duceam pe câmp cu vaca şi între timp îmi făceam temele pentru şcoală”.


Ştefan Truşcă

Imre Szasz este din comuna Corund, judeţul Harghita şi practică olăritul din anul 1972, iar la Iaşi vine de un sfert de veac. „Venim aici, şi eu şi soţia, de 25 de ani. Suntem căsătoriţi de 48 de ani, iar de 45 facem oale. Din meseria asta am crescut trei copii, care fac asta, şi nepoţi, care sunt fascinaţi de olărit. A fost greu pentru că am plecat în viaţă de la lingură şi furculiţă, iar cu olăritul ne-am făcut un rost în viaţă. Ne-a fost şi greu, nu numai bine, dar am răzbit. În comuna de unde suntem s-a moştenit asta de peste 200 de ani”.

Această manifestare de amploare s-a transformat în timp, dintr-un eveniment menit să promoveze meşteşugurile populare, într-un adevărat reper calendaristic, reprezentând „momentul în care se realizează o radiografie credibilă a olăritului din România”. Majoritatea meşterilor olari sosiţi la Iaşi, declară de fiecare dată când ajung, că cele mai bune vase din timpul anului sunt puse deoparte pentru acest târg. Tocmai pentru că măsura calităţii şi recunoaşterea muncii lor este impusă de selecţia riguroasă a organizatorilor în ceea ce priveşte autenticitatea şi respectarea metodei de realizare a vaselor cât mai aproape de cea pe care au primit-o moştenire de la cei dinaintea lor, chiar dacă au găsit căi relativ moderne de a-şi uşura munca.

Larisa LAZĂR

„Este ca un microb, nu mai poţi să te laşi. Am trecut prin perioade foarte grele şi încă mai trecem, pentru că statul nu îi ajută cu nimic pe micii producători. Până prin 2010 am câştigat mult din asta. Eu mai am un job, dar soţul meu face numai asta. Vin la acest târg de zece ani... de când am băieţelul. Nu ştim dacă el o să continue meşteşugul, dar o să-l susţinem în orice vrea să facă, deşi nu mi-aş dori să facă asta din cauza raportului dintre munca depusă şi banii câştigaţi. Nu poţi câştiga un trai decent” - Iulia Dogaru, meşter olar

Urmareste-ne si pe canalul nostru de WhatsApp

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

Adauga comentariul tau

Nume:

E-mail:

Comentariu:

Security Code
Imagine noua

ULTIMA ORA

FIVE Administration S.P.R.L, vinde prin licitatii publice utilaje agricole, al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. FIVE Administration S.P.R.L., in calitate de Administrator judiciar al debitoarei Agrocomplex Barlad S.A. -in reorganizare cu sediul in Barlad, str. Tecuciului nr. 7, judetul Vaslui, inregistrata la Oficiul Registrului Comertului sub nr. J37/231/1991, avand CUI: RO2808054, organizeaza in perioada 27.03.2025 -30.04.2025 inclusiv, orele 09:00 -19:00, licitatii publice cu strigare in vederea valorificarii urmatoarelor active mobiliare aflate in patrimoniul debitoarei, dupa cum urmeaza: 1. Utilaje agricole conform lista nr. 1 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in perioada 27.03 -01.04.2025, termen-limita inscriere: 26.03.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in perioada 08.04 -11.04.2025, termen-limita inscriere: 07.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 3 in perioada 17.04 -22.04.2025, termen-limita inscriere: 15.04.2025, ora 16:00. 2. Utilaje agricole conform lista nr. 2 (bunurile se vand individual), pentru care se vor organiza: -Licitatia nr. 1 in data de 02.04.2025, termen-limita inscriere: 01.04.2025, ora 12:00; -Licitatia nr. 2 in data de 14.04.2025, termen-limita inscriere: 11.04.2025, ora 16:00; -Licitatia nr. 3 in data de 23.04.2025, termen-limita inscriere: 22.04.2025, ora 12:00. Doar pentru Pachet Bunuri Mobile Nr. 4 -Licitatia nr. 4 in data de 30.04.2025, termen-limita inscriere: 29.04.2025, ora 12:00. Licitatiile nr. 2, nr. 3, respectiv 4 se vor organiza doar pentru bunurile care nu s-au vandut la licitatiile anterioare. Bunurile supuse valorificarii, datele si orele fiecarei licitatii, precum si pretul de pornire la fiecare licitatie se regasesc in listele de bunuri pentru fiecare Pachet si pot fi solicitate Administrator ului judiciar, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Preturile de pornire ale licitatiei nu includ TVA, acesta se va adauga dupa caz conform prevederilor legale. Persoanele interesate au obligatia de vizionare a activelor, cu instiintarea prealabila a Administrator ului judiciar si numai dupa achizitionarea caietului de sarcini. Licitatiile se vor desfasura in perioada mentionata exclusiv online, prin intermediul platformei: www.licitatii -unpir.ro, aceasta presupunand crearea unui cont de participant si validarea acestuia de catre administratorul platformei. Toate detaliile referitoare la modalitatea de participare prin intermediul platformei online mentionate anterior se regasesc in cuprinsul Caietului de sarcini. Orice persoana interesata va avea obligatia achizitionarii caietului de sarcini cuprinzand descrierea bunurilor si a semnarii unui Angajament de confiden tialitate privind procedura de valorificare a activelor cuprinse in caietul de sarcini. Pretul Caietului de sarcini este 119 Lei (TVA inclus) si poate fi solicitat prin e-mail, la adresa: vanzari@five -advisory.ro. Termenele-limita pentru transmiterea documentatiei de participare la licitatie sunt mentionate mai sus pentru fiecare set de licitatii, aceasta urmand a fi depusa exclusiv prin mijloace electronice, la adresa de e-mail: vanzari@five -advisory.ro. Documentele transmise prin orice alte mijloace electronice (whatsapp /mms etc.) nu vor fi luate in considerare. Vizionarea activelor se va face numai in baza unei programari prealabile, la societatea Agrocomplex Barlad S.A, pe adresa de e-mail: office@agro-complex.ro sau la numarul de telefon: 0744.950.751 -Petru Maximiuc, numai dupa achizitionarea Caietului de sarcini. Informatii privind achizitionarea Caietelor de sarcini pot fi obtinute pe e-mail: vanzari@five -advisory.ro.
Comuna Tasca, judetul Neamt,  concesioneaza o parcela de 3.226mp, in intravilanul comunei Tasca 1.Informatii generale privind concedentul, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Tasca, cu sediul in comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt, telefon 0233/255.023, fax 0233/255.023, email: primaria_tasca@yahoo.com, cod fiscal 2614457. 2.Informatii generale privind obiectul concesiunii, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie concesionat: o parcela de 3.226mp, nr.cadastral- 51842, CF-51842, situata in intravilanul comunei Tasca, sat Tasca, F.N., apartine domeniului privat al Comunei Tasca, conform H.C.L.Tasca nr.21/27.02.2025 si O.U.G.nr. 57/03.07.2019. 3.Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1.Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul Comunei Tasca. 3.2.Denumirea si adresa serviciului/ compartimentului din cadrul concedentului, de la care se poate obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Urbanism, din cadrul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt.Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 3.3.Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul: 100 Lei/exemplar, se achita cu numerar, la Casieria Comunei Tasca. 3.4.Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 17.04.2025, ora 12.00. 4.Informatii privind ofertele: 4.1.Data-limita de depunere a ofertelor: 29.04.2025, ora 09.00. 4.2.Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str. Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 4.3.Numarul de exemplare in care trebuie depusa fiecare oferta: Oferta se depune intr-un exemplar original, in doua plicuri sigilate: unul exterior si unul interior. 5.Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 29.04.2025, ora 10.00, la sediul Comunei Tasca, comuna Tasca, sat Tasca, Str.Lt. Vasile Mitru nr.11, judetul Neamt. 6.Denumirea, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr.8, judetul Neamt, telefon 0233/214.019, fax 0233/216.585, e-mail: jud-piatraneamt@just.ro. 7.Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 17.03.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Orasul Harlau, cu sediul in orasul Harlau, Str.Musatini nr.1, judetul Iasi, telefon/fax 0232/720.412/ 0232/720.777, e-mail: primariahirlau @yahoo.com, juridic@ primaria- hirlau.ro, cod fiscal 4541190. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si H.C.L. Harlau nr. 27/26.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 160.000 Lei si se aloca in intregime pentru domeniul Sport. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Orasului Harlau aprobat prin H.C.L. Harlau nr. 53/27.04.2017 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local, cu modificarile si completarile ulterioare. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul: www.primaria hirlau.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante: www.primaria hirlau.ro sau se poate procura de la sediul Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 15.05.2025, ora 14.00, la Compartimentul Registratura al Orasului Harlau, Harlau, Str. Musatini nr. 1, judetul Iasi. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 16.05.2025 -19.05.2025.
Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul fiscal, adresa, numarul de telefon, telefax si/sau adresa de e-mail ale persoanei de contact: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau, telefon 0234/251.212, fax 0234/251.586, e-mail: cl_racaciuni@yahoo.com, cod fiscal 4670330. Reglementari legale privind acordarea de finantare nerambursabila: In baza Legii nr. 350/2005 privind regimul finantarilor nerambursabile din fonduri publice alocate pentru activitati nonprofit de interes general, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Consiliului Local al Comunei Racaciuni nr. 09/31.03.2025 privind aprobarea bugetului pe anul 2025. Perioada de finantare: anul 2025. Suma totala alocata de la bugetul local este de 385.000 Lei si se aloca astfel: 15.000 Lei pentru domeniul Sportiv, 50.000 pentru domeniul Social, respectiv 320.000 Lei pentru Culte religioase. Criteriile de acordare a finantarilor nerambursabile sunt cele prezentate in Regulamentul Comunei Racaciuni aprobat prin H.C.L. Comuna Racaciuni nr. 14/31.03.2025 privind regimul finantarilor nerambursabile alocate de la bugetul local pentru activitatile nonprofit de interes local. Documentatia pentru elaborarea si prezentarea propunerilor de proiecte/ programe se poate obtine de pe site-ul Comunei Racaciuni: www.comuna racaciuni.ro. Documentatia de solicitare a finantarii nerambursabile se poate descarca de pe site-ul autoritatii contractante www.comuna racaciuni.ro sau se poate procura de la sediul Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Data-limita pentru depunerea propunerilor de proiecte: 13.05.2025, ora 14.00, adresa: Comuna Racaciuni, cu sediul in comuna Racaciuni, sat Racaciuni, Str. Stefan cel Mare nr. 136, judetul Bacau. Perioada la care se desfasoara selectia de proiecte, verificarea eligibilitatii, a indeplinirii criteriilor referitoare la capacitatea tehnica si financiara si evaluarea propunerilor de proiecte este: 14.05.2025- 15.05.2025.
Marketing la graniţa cu înşelătoria
26/12/2022 17:00

De bună seamă, nu există vreun muşteriu al hiper-supermarketurilor care să nu fi fost măcar o dată intrigat că socoteala de la raft nu-i deloc aceeaşi cu aia de la casă. Cei mai mulţi inghit găluşc ...

Urari si obiceiuri de Craciun de pe diferite meridiane
26/12/2022 13:21

In trecut, n-a existat la noi o urare specifica sarbatorilor Craciunului, iar oamenii isi urau pur si simplu "La multi ani!", contopind poate sensurile Craciunului cu cele ale Anului Nou, sau foloseau ...

Delicii culinare după reţete vechi
16/12/2022 17:20

Transformate după gust şi preferinţă, bucatele gătite in stil romanesc sunt o parte a culturii şi tradiţiilor noastre. Am preluat de la maeştri străini foarte multe preparate, la fel cum şi alţii le- ...

Narghileaua și istoria fumatului social
16/12/2022 14:14

  Fumatul ca ritual  Indiferent de motivele pentru care alegem să fumăm, putem cădea de acord că fumatul este un interludiu, un moment al nostru in mijlocul agitatiei cotidiene. Este un ritual p ...

Pledoaria unui avocat pentru artă FOTO
16/12/2022 12:40

 Aţi intalnit, pe culoarele instanţelor, avocaţi in varstă mergand greoi ori in baston, cărand o servietă veche, tocită, din piele, aţi văzut ce lucire au in priviri? Li s-a strans acolo, in ochi, ...

Izvorul cu apă vie din Nicolina FOTO
18/05/2019 14:55

Aflată intr-unul dintre cartierele Iaşului, Staţiunea Balneară „Nicolina”, parte a Societăţii de Tratament Balnear şi Recuperare a Capacităţii de Muncă, satisface cele mai exigente norme p ...

Lungani, locul unde s-a reinventat natalitatea
21/10/2017 05:45

De la Grigore Ureche la Delavrancea şi Sadoveanu Nu cred că Lungani vă sună prea cunoscut. Ar trebui? Vă veţi intreba... Poate că da, pentru că aici, la Goeşti - unul dintre satele componente ale co ...

Un puzzle care continuă să fascineze umanitatea: Civilizaţia Cucuteni
09/09/2017 05:30

Moldova şi-a caştigat de-a lungul timpului renumele de loc incărcat de istorie, artă şi frumos, insă puţine sunt momentele in care specialiştii au avut ocazia să-şi indrepte privirile spre bogăţiile ...

Preţul studenţiei
20/08/2017 12:00

 Cu o ofertă universitară bogată şi diversificată, dar şi cu multe alte oportunităţi, Iaşul găzduieşte anual zeci de mii de studenţi veniţi de prin toate părţile ţării, dar mai ales din ju ...

Secretele „Şcolii Moldoveneşti de Cafea”
29/07/2017 10:32

Aglomeraţie urbană, oameni care sunt intr-un du-te - vino continuu, dar un singur gand: visul la pauză. Cei mai mulţi dintre ei se opresc din tot ceea ce fac şi au un moment de respiro. Se numeşte „ ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei