Cât a costat un vot pentru Iohannis la prezidenţiale
Dimensiune font:
Partidele şi candidaţii în alegerile prezidenţiale şi-au publicat situaţia privind veniturile şi cheltuielile înregistrate în campania electorală
Partidele politice se află într-o situaţie dificilă după alegerile prezidenţiale din luna noiembrie, acumulând datorii istorice ca urmare a unor cheltuieli de campanie mult mai mari decât veniturile pe care le-ar fi putut obţine. Potrivit unei analize prezentate ieri de Mediafax, scrutinul prezidenţial a fost dovada unei campanii „pe datorie” a instrumentelor de partid, în scopul câştigării celei mai înalte poziţii în stat. Astfel, partidele şi candidaţii independenţi au cheltuit aproximativ 7,2 milioane de euro (32.230.686 de lei), conform cifrelor raportate în mod oficial. Pe de altă parte, numai primii şase competitori electorali au încheiat campania prezidenţială cu datorii de aproape 4 milioane de euro (17,7 milioane de lei), în fruntea acestora regăsindu-se PSD-UNPR-PC.
Raport cheltuieli/venituri de 3 la 1 pentru PSD
De altfel, social-democraţii au cheltuit de trei ori mai mult decât veniturile pe care le-au realizat înainte şi în timpul campaniei prezidenţiale. Alianţa PSD-UNPR-PC a intrat în alegeri cu 6.457.861 de lei venituri, însă a avut cheltuieli de 20.136.729 de lei. Această cifră reprezintă mai mult de jumătate din totalul cheltuielilor realizate de toate partidele şi candidaţii la prezidenţiale. La finalul alegerilor, PSD-UNPR-PC mai avea de achitat facturi de 13.835.961 lei.
Alianţa Creştin Liberală, realizată între PNL şi PDL, a cheltuit 7.291.221 de lei, faţă de cei 5.029.548 de lei venituri realizate înaintea şi în timpul campaniei. În final, PNL şi PDL au menţionat datorii neachitate de 2.730.481 de lei. Fuziunea dintre PNL şi PDL face ca noul partid, care poartă numele PNL, să preia atât beneficiile financiare, cât şi datoriile celor două formaţiuni.
Iohannis – cel mai ieftin vot
Campania prezidenţială a relevat şi faptul că eficienţa electorală nu depinde neapărat de banii investiţi. Deşi a cheltuit de aproape de trei ori mai mulţi bani decât contracandidatul său, Klaus Iohannis, în final, a obţinut cu peste un milion de voturi mai puţin. Conform calculelor, un vot pentru Victor Ponta i-a costat pe social-democraţi 3,8 lei, în vreme ce unul pentru Iohannis a costat doar 1,15 lei, raportând cheltuielile de campanie la numărul de voturi din turul doi. În cazul candidaţilor care au participat doar la primul tur al prezidenţialelor, Monica Macovei a obţinut cu cei mai puţini bani, cel mai mare număr de voturi, cu un coeficient de 1,5 lei/vot. Elena Udrea, candidatul PMP, a obţinut un coeficient de 3,7 lei/vot, în timp ce Călin Popescu Tăriceanu a ajuns la 2,6 lei/vot, iar candidatul UDMR Kelemen Hunor la 2 lei/vot.
1,15 LEI
Acesta este „costul” unui vor pentru Klaus Iohannis în turul doi al prezidenţialelor
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau