„Cântăreaţa cheală” aduce o nouă pledoarie pentru Sala CUB
Dimensiune font:
Cel mai nou spectacol al Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri”, „Cântăreaţa cheală” de Eugène Ionesco, va avea premiera sâmbătă, 14 noiembrie, de la ora 19.00, la Sala „Teatru Cub”. Regia este semnată de Radu-Alexandru Nica, iar din distribuţie fac parte Emil Coşeru, Tatiana Ionesi, Horia Veriveş, Petronela Grigorescu, Ada Lupu şi Dumitru Năstruşnicu. „O echipă de vârstă foarte bună, cu oameni talentaţi şi dedicaţi, dar şi trupa tânără dă speranţe, tocmai pentru că există aceste modele în preajma lor. M-a bucurat această colaborare, am simţit pofta lor de joc”, a spus Radu Nica.
Regizorul dezvăluie că este pentru prima dată când abordează un text de această factură, iar provocarea a fost să realizeze un spectacol în care să „normalizeze absurdul”: „În genere, textul acesta era montat astfel încât cheia de absurd să fie extrem de vizibilă. Ori, pornind de la ideea că absurdul este peste tot în jurul nostru, ne-am propus să topim planurile, să le îmbinăm. Nu am încercat să arătăm că această lume este a păpuşilor anihilate, ci să pară o lume aproape normală, aşa cum absurdul din jurul nostru ne pare din ce în ce mai normal. Faptul că ne desensibilizăm la absurdul din jurul nostru mi se pare absolut îngrijorător”, spune Radu Nica, amintind, printre montările celebre ale acestui text, spectacolul ce poartă semnătura Tompa Gábor, la Teatrul Maghiar din Cluj-Napoca, din prima parte a anilor '90.
Mişcarea scenică este semnată de Florin Fieroiu, muzica originală - Vlaicu Golcea, light design - Lucian Moga.
Asemenea altor creatori de teatru din ţară, invitaţi să monteze la Naţionalul ieşean, Radu Nica şi Adrian Damian au vorbit despre atuurile „Cubului”: „Cred că majoritatea regizorilor care vin la Iaşi îşi doresc să monteze la Cub. Există un echilibru foarte bun între ceea ce îţi oferă acest spaţiu din punct de vedere tehnic, şi faptul că publicul restrâns îţi permite un stil de joc mai natural, mai puţin teatral. Tipul acesta de sală îţi permite luxul de a a inova, de a experimenta, de a risca mai mult. Teatrul nu poate merge mai departe dacă nu rişti”, apreciază Radu Nica.
Aflat la prima colaborare cu Naţionalul ieşean, dar şi cu regizorul Radu Nica, scenograful Adrian Damian s-a arătat încântat deopotrivă de titlul abordat şi de spaţiul teatral: „Am încercat să căutăm împreună elementele unui spaţiu bivalent, care să aibă premisele realismului, dar care să trimită şi spre zona absurdă. Sala aceasta este unică, nu mai găseşti nicăieri în ţară un astfel de spaţiu, care îţi dă prilejul să încerci orice, să nu fii constrâns de elemente arhitecturale, la un anumit tip de decor”.
„Cubul” este una dintre cele patru săli ale Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri”, alături de Sala Mare, Sala Studio „Teofil Vâlcu” şi „Uzina cu Teatru” - exercită o adevărată atracţie pentru creatorii de teatru. Mihai Măniuţiu, Alexandru Dabija, Silviu Purcărete, Claudiu Goga, Vlad Massaci, Radu Afrim sunt doar câţiva dintre regizorii care au montat la Cub.
Următoarele reprezentaţii ale spectacolului „Cântăreaţa cheală” sunt programate pe 15 şi 29 noiembrie.
Gina POPA
„Cred că e foarte important ca această sală să rămână în forma «black box” şi, mai ales, să rămână în centru. Dacă lângă Teatrul Naţional, lângă Opera Naţională, Iaşul are un spaţiu în care se propun experimente, oraşul are o şansă din punct de vedere cultural, demonstrează că are viziune. Dacă Iaşul vrea să devină Capitală Culturală Europeană, e absolut necesar ca acest lucru să se întâmple. Dacă nu vrea, primul lucru pe care trebuie să-l facă autorităţile este să mute Cubul la periferie”, Radu-Alexandru Nica, regizor.
Sursa foto: Teatrul Naţional Iaşi
Citiţi şi: EDITORIAL/ Cum să dai un Cub de lemn la fier vechi
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau