„Iaşi Virtual Reality”, aplicaţia care plasează oraşul alături de Tokio, Paris, Londra şi New York
Dimensiune font:
Fiind primul oraş din ţară ale cărui obiective culturale şi turistice pot fi vizitate virtual tridimensional, Iaşul devine, de asemenea, cel de-al cincilea oraş din lume care a dezvoltat o aplicaţie ce oferă posibilitatea unei călătorii virtuale 3D, după Tokio, Paris, Londra şi New York.
Produsă în parteneriat public-privat, de un consorţiu format din Fundaţia Iaşi – Capitală Culturală Europeană (FICCE) şi companiile ieşene Idei 3D (producţie ochelari Google Cardboard) şi Sprocket Inc. (dezvoltare software de gaming), aplicaţia „Iaşi Virtual Reality” a fost lansată luni, 9 noiembrie, în premieră naţională, la sediul Primăriei Municipiului Iaşi.
„Este o modalitate inovatoare de a promova patrimoniul cultural şi arhitectural al Iaşului şi încercăm să aducem latura clasică a culturii mai aproape de noile generaţii. Astfel, aplicaţia poate fi în acelaşi timp un instrument de cunoaştere interactiv, poate fi folosită în şcoli şi licee, la ore de istorie, literatură sau geografie, şi poate suplini, parţial, o excursie costisitoare, folosindu-vă, pur şi simplu, telefonul. Fiecare loc are o poveste să vă spună”, punctează Radu Danciu, CEO Sprocket.
Deocamdată, sunt zece astfel de obiective reprezentative din Iaşi pe care le puteţi vizita: Parcul Copou, Biblioteca Universităţii Tehnice „Gheorghe Asachi”, Muzeul Unirii, Râpa Galbenă, Mănăstirea „Trei Ierarhi”, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” Iaşi, Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” Iaşi, Palatul Roznovanu (sediul Primăriei Municipiului Iaşi), Palatul Culturii şi Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”. De asemenea, turul va avea şi un ghid audio în limba română şi engleză, care oferă informaţii despre locurile pe care utilizatorul le „vizitează” virtual.
Aplicaţia are rolul de a ajuta Iaşul în competiţia de obţinere a prestigiosul titlu de Capitală Culturală Europeană în anul 2021, costul acesteia fiind de aproximativ 10.000 de euro. „Dacă acum exact o lună aveam evenimentul de lansare oficială a candidaturii Iaşului la titlul de Capitală Culturală Europeană 2021, astăzi ducem Iaşul în liga oraşelor care dispun de cea mai avansată tehnologie în ceea ce priveşte realitatea virtuală”, a spus Iulian Boia, directorul executiv al Fundaţiei Iaşi - Capitală Culturală Europeană.
„Iaşi Virtual Reality” poate fi instalată pe smartphone-uri cu sistemele de operare Android, iOS şi Windows Phone şi poate fi descărcată începând cu data de 9 noiembrie 2015 din Google Play Store, Apple AppStore, Windows Phone Store şi funcţionează împreună cu o pereche de ochelari Cardboard Glasses.
„Încurajez pe oricine are o iniţiativă, să nu o ţină pentru el, să intre pe site-ul Fundaţiei Iaşi Capitală Culturală Europeană, să împărtăşească ideea sa. Împreună am putea găsi modalităţi de a pune în practică idei valoroase”, a spus Victor Chirilă, manager Idei 3D, compania care a „Fabricat cu mândrie în Iaşi” ochelarii „Cardboard Glasses”.
Vor urma prezentări inedite în colegiile din Iaşi, dar şi în alte oraşe din ţară precum Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara. De asemenea, aplicaţia va fi lansată şi la Londra, Paris, Bruxelles, Amsterdam şi Berlin.
„Rata de angajare a absolvenţilor Facultăţii de Informatică este de peste 99 la sută. Ne putem lăuda cu o evoluţie spectaculoasă a industriei de IT din Iaşi. Dacă ne gândim cum arătau lucrurile în 2009 şi la faptul că acum Iaşul este un factor important pe această piaţă în România, cu siguranţă în 2021 va fi un punct de referinţă pentru această industrie”, apreciază conf.univ.dr. Lenuţa Alboaie, prodecan al Facultăţii de Informatică din cadrul Universităţii „Al.I. Cuza”.
Dosarul de candidatură al Iaşului are ca temă principală şi ca slogan formula „Switch On” şi a fost depus la Ministerul Culturii pe 10 octombrie. Eligibilitatea dosarelor de candidatură a 14 oraşe din România a fost validată, iar reuniunea de preselecţie, în urma căreia juriul european va întocmi o listă scurtă a oraşelor candidate, va avea loc în perioada 7 – 10 decembrie 2015.
Gina POPA
„Pe termen lung, vom contribui la o latură de realitate augmentată, prin tehnologii precum Google Glass. Concret, vrem să oferim utilizatorilor o fereastră în timp: să poţi să păşeşti prin Piaţa Unirii, şi dacă ai curiozitatea, să vezi cum arăta acum un secol. Vrem să reconstituim digital, cu ajutorul tehnologiei, clădiri cum ar fi Hanul lui Petrea Bacalu sau Academia Mihăileană, dar şi să vizualizăm proiecte arhitecturale în desfăşurare”, Radu Danciu, CEO Sprocket.
Iașul văzut prin ochelari 3D - GALERIE FOTO
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau