„Lăsaţi naibii gadgeturile şi computerele! Mergeţi la teatru”
Dimensiune font:
Acesta este mesajul transmis de regizorul Anatoli Vasiliev, de Ziua Mondială a Teatrului, celebrată în fiecare an pe 27 martie. În preajma acestei zile, Emil Coşeru, Tatiana Ionesi, Horia Veriveş, Petronela Grigorescu, Ada Lupu, Dumitru Năstruşnicu sunt actorii ieşeni care joacă pentru colegii din branşă, în cadrul campaniei „Artiştii pentru artişti”.
Alături de zece teatre din Bucureşti şi alte 15 din ţară, Teatrul Naţional Iaşi participă la Campania Naţională UNITER „Artiştii pentru artişti”, cu spectacolul „Cântăreaţa cheală” de Eugène Ionesco, în regia lui Radu-Alexandru Nica.
Reprezentaţia va avea loc joi, 24 martie, de la ora 19.00, la Sala Teatru Cub. Din distribuţie fac parte actorii Emil Coşeru, Tatiana Ionesi, Horia Veriveş, Petronela Grigorescu, Ada Lupu, Dumitru Năstruşnicu. Pentru scenografia acestui spectacol montat la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi, Adrian Damian a fost nominalizat la Premiile UNITER, ce urmează a fi decernate pe 9 mai 2016, la Teatrul „Regina Maria” din Oradea. Mişcarea scenică este semnată de Florin Fieroiu, muzica originală, de Vlaicu Golcea, light design - Lucian Moga.
„La Cantatrice Chauve/ Cântăreața cheală”, reprezentată în premieră la 11 mai 1950, la Théatre des Noctambules, în regia lui Nicolas Bataille, a marcat în mod esenţial teatrul contemporan. Piesa a fost publicată pentru prima dată în septembrie 1950, în Caietele Colegiului de Patafizică, „societatea de cercetări savante şi inutile”, în care Ionesco era membru alături de Boris Vian, Raymond Queneau, Jacques Prévert, Marcel Duchamp și Michel Leiris. În 1957 „Cântăreaţa” este reluată cu un succes fulminant la Théâtre de la Huchette, unde se joacă fără întrerupere, alături de „Lecţia”, până astăzi.
Campania „Artiştii pentru artişti”, desfăşurată în preajma Zilei Mondiale a Teatrului (27 martie), a ajuns la cea de-a XIII-a ediţie. Încasările realizate din vânzarea biletelor, sunt destinate Fondului de Solidaritate Teatrală, fond special constituit pentru întrajutorarea artiştilor cu probleme de sănătate şi existenţă.
„Lăsaţi naibii gadgeturile şi computerele! Mergeţi la teatru, ocupaţi locurile de la parter, de la balcon, daţi ascultare cuvântului, priviţi pe viu personajele – în faţă aveţi teatrul, nu-l nesocotiţi şi nu-l lăsaţi să treacă neobservat, căci viaţa trece foarte repede!” - Anatoli Vasiliev
Anul acesta, Mesajul pentru Ziua Mondială a Teatrului este semnat de Anatoli Vasiliev (traducere în limba română de Maria Sârbu):
„Avem nevoie de teatru?
Îşi pun această întrebare mii de profesionişti din domeniu, dezamăgiţi în speranţele lor, dar şi milioane de oameni, obosiţi de teatru.
De ce avem nevoie de teatru?
Pentru că în anii când scena este nesemnificativă în comparaţie cu pieţele oraşelor şi teritoriile statelor se joacă autentice tragedii din viaţa reală.
Ce este teatrul pentru noi?
Loje şi balcoane aurite, fotolii de catifea, culise murdare, voci forţate sau invers – boxe negre, împroşcate cu noroi şi sânge, în care sunt o mulţime de trupuri goale înfuriate.
Ce ne poate spune teatrul?
Totul!”
Anatoli Alexandrovici Vasiliev (născut la 4 mai 1942, Rusia) este un renumit regizor de teatru rus şi unul dintre cei mai importanţi regizori de teatru europeni contemporani. Este fondatorul „Şcolii de Artă dramatică” din Moscova. Prima sa stagiune s-a deschis la 24 februarie 1987 cu „Şase personaje în căutarea” unui autor de Pirandello, spectacol care a avut mare succes în Europa, alături de „Cerceau”, pe care Viktor Slavkin l-a scris special pentru trupa lui Vasiliev.
Treptat, Vasiliev şi-a câştigat un nume internaţional, astfel în 1992 montează la Comedia Franceză „Mascarada” lui Lermontov, iar un an mai târziu, la Roma, „Aşa este, dacă vi se pare”, de Luigi Pirandello. În 1997 „Plângerile lui Ieremia” este prezentat în premieră la Avignon, apoi în Italia şi Germania. Acest spectacol i-a adus premiul „Masca de aur” pentru cel mai bun spectacol şi cea mai buna scenografie.
În 2006, Anatoli Vasiliev se mută în Europa. Lucrează la Paris, Lyon şi Londra. Trei ani mai târziu, este invitat la Teatrul Balshoi pentru a monta Don Giovanni. În 2016, a pus în scenă la Comedia Franceză, „La Musica Deuxième” de Marguerite Duras.
Gina POPA
Citiţi şi: Mari scriitori români în expoziţia „Viaţa românească”. 110 ani de la apariţia revistei
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau