„Lucia” lui Andrei Şerban va provoca şi publicul din Iaşi
Dimensiune font:
Un spectacol montat cu 20 de ani în urmă la Paris, controversat, huiduit, dar şi aplaudat de public, îndelung disputat de critici, intră la început de stagiune pe afişul Operei ieşene.
Regizorul Andrei Şerban a revenit la Opera Naţională Română Iaşi, pentru a monta, după „Troienele” şi „Indiile galante” din stagiunile trecute, „Lucia di Lammermoor” de Gaetano Donizetti. Și de această dată, este vorba despre un spectacol binecunoscut în lumea operei, graţie montării semnate de regizorul român la Paris.
Istoria acestui spectacol a început însă la Opera din Chicago. „Între Chicago şi Paris, ideea e aceeaşi, decorurile însă sunt cu totul altele. Versiunea de la Iaşi continuă ideea celei de la Opera Bastille din Paris, deşi există diferenţe clare, atât în costume, cât si în decor. şi cu alţi interpreţi şi dirijori, spectacolul devine oricum altul. (...) De obicei am o idee, dar ideea mea nu este niciodată terminată. Spectacolul nu va fi gata decât după ultima reprezentaţie. Este mereu loc de a căuta adevărul, sinceritatea, ceva absolut valabil, just, viu, vibrant, exact în clipa asta, nu ieri”, spune regizorul.
În montarea de la Iaşi, decorul este creat de Octavian Neculai, iar costumele poartă semnătura Liei Manţoc.
Reprezentaţiile în premieră vor avea loc marţi, 23 septembrie, şi joi, 25 septembrie, începând cu ora 18.30, în Sala Mare a Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi. Ambele spectacole sunt considerate premiere, întrucât pe scenă vor evolua distribuţii diferite. „Vocal, dar şi din punct de vedere al actoriei, soliştii realizează adevărate performanţe în acest spectacol. Sunt două distribuţii extraordinare, sub bagheta unui dirijor foarte drag nouă, Vlad Iftinca”, a spus Beatrice Rancea, directorul Operei ieşene.
În prima seară, vor evolua în rolurile principale solişti invitaţi - Diana Ţugui, Adrian Mărcan (Opera Braşov), Călin Brătescu (Germania), cărora li se vor alătura ieşenii Andrei Apreotesei (debut), Octavian Dumitru, Maria Macsim Nicoară, Alexandru Savin (debut).
În cea de-a doua distribuţie, publicul ieşean îi va regăsi pe Lăcrămioara Hrubaru Roată (debut), Jean Kristof Bouton (debut), Florin Guzgă (debut), Andrei Fermeşanu, (debut), Sorin Drăniceanu (Opera Română Craiova), Laura Scripcaru (debut) şi Tiberiu Rusu (debut).
Invitat special de la Metropolitan Opera din New York: ieşeanul Vlad Iftinca
La pupitrul dirijoral se va afla, în premieră naţională, Vlad Iftinca, invitat special de la Metropolitan Opera din New York.
Singurul român angajat la MET, Vlad Iftinca lucrează cu cei mai mari artişti ai lumii. În prezent se regăseşte în lista dirijorilor asistenţi ai Operei Metropolitan. În perioada 2007 – 2014 a coordonat programul de dezvoltare pentru tinerii artişti „Lindermann Young Artists Development Program” al Operei şi recent s-a alăturat Colegiului de muzică „Mannes” din New York.
Născut în Iaşi, Vlad Iftinca a studiat pianul sub îndrumarea pianistei Adriana Bera, continuându-şi apoi studiile la şcoala de Muzică „Reina Sofia” din Madrid şi în New York, la „Juilliard School”.
Adept al ideii că „în artă controversa este obligatorie”, Andrei Şerban are asupra acestui titlu o viziune consacrată ca fiind „radicală”: „Cei care erau obişnuiţi cu o Lucie foarte dulceagă, drăguţă, drăgălaşă, puţin supărată, dar nu foarte mult, au fost foarte supăraţi de ceea ce am făcut eu. Alţii au fost şocaţi în sensul bun al cuvântului. Acest spectacol, la Paris, a fost reluat ani şi ani, iar percepţia publicului şi a criticilor s-a schimbat. Ultima reluare s-a dovedit un succes. A fost nevoie de 20 de ani pentru ca această concepţie să fie înţeleasă”.
Rămâne de văzut cum va aprecia publicul Operei ieşene acest spectacol. „Știu că oamenii de la Iaşi sunt mult prea politicoşi şi binecrescuţi ca să-l huiduie”, apreciază Andrei Şerban.
Următoarele reprezentaţii sunt programate pentru duminică, 28 septembrie, şi marţi, 30 septembrie. (Gina POPA)
„Poate din toate spectacolele mele de operă, «Lucia» a fost cel mai controversat. Unii comentatori au comparat cu ce i s-a întâmplat lui Patrice Chereau când a montat Tetralogia lui Wagner la Bayreuth. La fel ca el, am fost huiduit energic la premieră (deşi erau mulţi care scandau: Bravo!). Evoluţia oricărei montări care rupe tradiţia e menită să înfrunte tot felul de furtuni. Spectatorii «specialişti» de operă sunt în majoritate destul de conservatori, căci admiră tradiţia şi acceptă doar ce e cunoscut, sau mai bine zis ce vor ei să recunoască, dar refuză de la început ce e diferit. Poţi să-i surprinzi, dar surpriza trebuie să fie una relativă, le trebuie mult timp ca să se obişnuiască. Pe drept cuvânt spunea Nietzsche că «alegem din obişnuiţă şi comoditate să ne placă doar ceva cu care suntem familiari». Nu suntem liberi, dar suntem comozi. Doar că la Bayreuth, la fel şi la Bastille, toate reluările care au urmat au schimbat treptat atitudinea publicului. După 20 de ani, «Lucia», când încă se reia, se joacă cu casa închisă şi asta demonstrează că felul în care am interpretat povestea, pe cât de şocant şi radical părea la premieră, avea sens, nu era doar un fel de a epata de dragul originalităţii”, precizează regizorul Andrei Şerban într-o carte care va apărea în curând la Editura „Nemira”.
Biletele pentru aceste reprezentații au fost puse în vânzare la Agenţia Operei (0332.888.448). Preţurile variază în funcţie de locurile din sală: 23 şi 25 septembrie - lojă - 70 lei, 60 lei, 50 lei, stal – 50 lei, 40 lei, balcon – 40 lei, 30 lei, 20 lei sau 28 şi 30 septembrie - lojă – 60 lei, 50 lei, 40 lei, stal – 40 lei, 30 lei, balcon – 30 lei, 20 lei, 10 lei.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau