Agricultura se mută pe calculator
Dimensiune font:
Un proiect de peste şase milioane lei cu rolul de a îmbunătăţi activitatea în agricultură bate pasul pe loc tot din cauza birocraţiei * un sistem informatic de transfer electronic al dosarelor registrului agricol, ce trebuia finalizat acum două luni, este îngreunat de concedii şi lipsa personalului specializat * în fond, viaţa agricultorului de rând nu se va schimba, principalii beneficiari ai proiectului fiind funcţionarii publici, care nu vor mai plimba hârtii între birouri, totul fiind la distanţă de un singur click * până acolo însă, introducerea datelor în format electronic tinde să mai prelungească termenul de finalizare cu luni de zile, cred unii primari implicaţi în programul gestionat de Consiliul Judeţean Iaşi * cei care întârzie procesul de actualizare a registrului agricol riscă amenzi de până la 1.500 lei
Imaginea agriculturii ieşene promite să ia o turnură agreată de normele europene, deşi tabloul clasic al ţăranului prăfuit şi transpirat din mijlocul lanului de porumb rămâne neschimbat. De la birotică şi până la realitatea din teren este o distanţă măsurată, nu în kilometri, ci în ani de stagnare şi neputinţă financiară a sătenilor, la un loc cu structurile statului. Cel mai mare şi costisitor program informatic destinat agriculturii ieşene în 2015 promite să uşureze munca întregii comunităţi, dar nu va schimba, în realitate, viata prăşitorului de rând, cât, mai degrabă pe cea a funcţionarului public. Programul intens abordat luna trecută de Consiliul Judeţean Iaşi, principalul pion în proiect, este „Sistemul Informatic destinat Gestiunii Registrului Agricol în Format Electronic”, menit să uşureze birocraţia agricolă, sufocat la rândul său tot de lentoarea birocratică. Tehnic vorbind, scopul proiectului cu pricina, în valoare totală de 6,6 milioane lei - fonduri europene nerambursabile, este de a îmbunătăţi procesele decizionale în domeniul managementului administraţiilor publice, prin dezvoltarea unui sistem informatic eficient în comunicare între toate părţile implicate, fie că este vorba de cetăţeni, mediul de afaceri, primării ori Consiliul Judeţean Iaşi. Serviciile online vor presupune transmiterea notificărilor privind termenele în care persoanele fizice şi juridice au obligaţia să declare datele pentru înscrierea în registrul agricol, ba chiar vizualizarea într-o hartă interactivă a unor elemente din respectivul registru pentru cetăţeni.
Luni de întârzieri din cauza concediilor şi birocraţiei
Sistemul conţine mai multe componente esenţiale, cum ar fi gestionarea şi evidenţa primară unitară a datelor specifice registrului agricol, stocarea, gestionarea şi diseminarea planului parcelar, un portal Web şi componenta de interfaţare cu Sistemul Informatic al Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară. Mai pe înţelesul tuturor, viaţa funcţionarilor din primării va fi mai uşoară, întrucât înregul registru agricol, adică dosarele întregi de hârtii, va fi convertit electronic. Numai că munca de introducere electronică a datelor, aşa cum spun chiar reprezentanţii primăriilor partenere în proiect, este etapa cea mai grea din proces, fiind ştirbită şi de concediile sezoniere. Aşa se face că, din cauza birocraţiei, sufocate uneori şi de lipsa personalului specializat, a dus la întârzierea implementării Registrului agricol electronic, cu mai bine de două luni faţă de termenul stabilit iniţial. Proiectul trebuia să fie gata pe 8 iunie, însă o bună parte din primării întâmpină dificultăţi în transferul electronic, aşa cum admit chiar şefii CJ Iaşi.
„Sunt, într-adevăr, întârzieri cu acest proiect, în general din cauza unor necorelări între partenerii proiectului, dar suntem încrezători că vom îl vom duce la capăt. Ţinem legătura cu primăriile şi le punem la dispoziţie necesarul pentru derularea proiectului”, susţine Alin Aivănoaei, vicepreşedinte al CJ Iaşi. De altfel, CJ Iaşi are rolul de achizitor şi administrator al sistemului informatic integrat şi asigură coordonarea implementării proiectului şi integrării acestuia cu sistemele deja existente în primăriile partenere. În plus, luna trecută, consilierii judeţeni au adus în discuţie acest proiect în şedinţa ordinară, căutând soluţii pentru grăbirea procesului de finalizare.
Concedii pentru unii, surplus de muncă pentru alţii
De această dată, banii nu mai sunt o problemă, totul fiind finanţat din fonduri europene, cu o contribuţie mică a CJ Iaşi, în valoare de 133 mii lei, dar primarii spun că procesul cel mai greu va fi cel de introducere a datelor. Nu au personal angajat doar pentru proiectul gestiunii electronice a Registrului Agricol, iar surplusul de muncă va fi pus pe umerii funcţionarilor din primării, care mai au şi alte atribuţii. Aceştia nu vor câştiga nimic în plus pentru munca suplimentară, motiv pentru care introducerea datelor din registre se face cu viteza melcului. În total, sunt 15 primării partenere acestui proiect: Bivolari, Ciohorăni, Costuleni, Focuri, Golăeşti, Grajduri, Lespezi, Mogoşeşti, Moşna, Movileni, Româneşti, Sineşti, Strunga, Tansa şi Ţigănaşi.
Vezi şi EXCLUSIV Frăţia banului în polul sărăciei
În mod normal, aproximativ 319.114 ieşeni vor beneficia de servicii publice îmbunătăţite, alături de cei 277 angajaţi ai primăriilor partenere şi 190 de angajaţi ai CJ Iaşi. „Cel mai lung proces este introducerea datelor. Cei care lucrează la proiect din primăria noastră sunt din contabilitate, ingineri, adică funcţionarii publici pe care îi avem. Noi suntem cumva în grafic, dar unele primării pot întâmpina dificultăţi, deaoarece trebuie luat fiecare dosar din registrul agricol şi introdus. De exemplu, noi avem peste o mie de gospodării pentru care trebuie introduse date electronice, începând de la cele din buletin, până la cea mai mică modificare a terenurilor pe care le au. La final va fi simplu, funcţionarii nu mai trebuie să poarte dosare între birouri şi instituţii, totul va fi pe calculator. Noi doar vom introduce datele, care mai apoi vor ajunge pe portalul administrat de CJ”, explică primarul comunei Focuri, Vasile Macovei.
Alţi primari recunosc însă că personalul dedicat implementării acestui proiect este în concediu, deşi totul trebuia terminat acum două luni.„Eu nu mă ocup direct de acest proiect. Am desemnat o persoană din primărie care a fost la mai multe instruiri pe această temă, dar care acum este în concediu”, a precizat primarul comunei Bivolari, Dumitru Liviu Teodorescu.
Amenzi pentru întârzieri
Anul acesta, Guvernul a remis o hotărâre privind gestionarea registrului agricol, în care sunt prevăzute amenzi pentru cei care întârzie actualizarea datelor. Potrivit actului normativ, în cazul localităţilor unde nu s-a trecut la gestionarea registrului agricol în format electronic, acesta se mai poate întocmi pe hârtie numai până la sfârşitul anului viitor, iar începând cu 1 ianuarie 2017, acesta se va realiza şi se va ţine la zi numai în format electronic. Toate persoanele vor avea obligaţia să declare datele pentru a fi înscrise în registrul agricol, iar cei care refuză să furnizeze aceste informaţii sau întârzie să o facă ar putea primi amenzi de la 100 la 500 de lei, în cazul persoanelor fizice, respectiv amenzi de la 300 la 1.500 de lei, în cazul persoanelor juridice. Primii paşi pentru informatizarea gestiunii registrului agricol s-au făcut în iunie 2013, când plenul CJ Iaşi a adoptat hotărârea de începere a procedurilor de achiziţie servicii, câştigate mai apoi de SC Siveco România SA Bucureşti, singurul participant la licitaţie, cu o sumă de aproximativ 5 milioane lei. De altfel, la acest moment, în ţară sunt 36 de consilii judeţene în care se implementează registrul agricol electronic, printre care se numără Suceava, Bacău, Vaslui, Botoşani şi Neamţ.
Vezi şi EXCLUSIV O firmă bucureşteană blochează Iaşul
***
Deşi cheltuielile privind tipărirea şi difuzarea registrelor agricole, precum şi cele privind gestionarea registrului agricol în format electronic, trebuie suportate din bugetele locale ale comunelor, CJ Iaşi a adoptat, luna trecută, o hotărâre prin care acest proces va fi gratuit la nivelul judeţului, pentru partenerii proiectului
***
„Sunt, într-adevăr, întârzieri cu acest proiect, în general din cauza unor necorelări între partenerii proiectului, dar suntem încrezători că vom îl vom duce la capăt” – Alin Aivănoaei, vicepreşedinte CJ Iaşi
***
„Unele primării pot întâmpina dificultăţi, deoarece trebuie luat fiecare dosar din registrul agricol şi introdus. De exemplu, noi avem peste o mie de gospodării pentru care trebuie introduse date electronice, începând de la cele din buletin până la cea mai mică modificare a terenurilor pe care le au” – Vasile Macovei, primarul comunei Focuri
* * *
6,6 MILIOANE LEI
atât costă Sistemul Informatic destinat Gestiunii Registrului Agricol în Format Electronic
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau