Dispariţia liniei de tramvai 5
Dimensiune font:
Emblematic pentru transportul public local, traseul de tramvai 5 este, începând din acest an, istorie. Ultimul tramvai care a circulat pe tronsonul dinspre Podu de Piatră spre Podu Ros a fost GT 4 cu numărul de parc 423 (vatman Mihai Marin), între 22:27 şi 22:32, iar istoria s-a încheiat la 23:01, când vagonul GT 4 cu numărul de parc 418 (vatman Petru Herghelegiu) a părăsit tronsonul la Podu de Piatră, venind dinspre Podu Roş, unde a intrat la ora 22:54. Vagoane de pe traseul 5 au rulat în Iaşi timp de 36 de ani, locul liniei de tramvai urmând a fi luat de o stradă care va aglomera şi mai mult intersecţia din Podu Roş
Cu o singură excepţie - amenajarea esplanadei din faţa Teatrului Naţional - majoritatea proiectelor municipalităţii nu sunt regândite în urma amendamentelor formulate de cetăţeni. Este şi cazul proiectului vizând reabilitarea malului drept al Bahluiului, care va fi implementat prin desfiinţarea liniei de tramvai 5, un traseu util şi intens circulat şi pe care ieşenii l-au cerut cu insistenţă a fi menţinut. Practic, va fi desfiinţată o rută care, timp de 36 de ani, şi-a dovedit din plin utilitatea pentru a se face loc unei aberaţii care nu numai că nu va rezolva problema aglomeraţiei din Podu Roş, ci o va acutiza.
Se circula între vagoane
Apariţia tramvaielor pe tronsonul Podu Roş - Podul de Piatră datează de la sfârşitul anului 1979. Pe 30 decembrie au circulat primele vagoane de tip ITB pe un traseu creat ca urmare a dării în funcţiune a pasarelei Alexandru cel Bun. „Era un traseu foarte util. La acea vreme foarte mulţi ieşeni lucrau în Zona Industrială, iar tramvaiul 5 era singura legătură cu oraşul. Îmi amintesc că era o adevărată aventură să te urci într-un tramvai spre Alexandru la ora 14, când ieşea schimbul doi. Staţiile erau ticsite de oameni, tramvaiele circulau cu uşile deschise, cu pasageri pe scară. Cei mai tineri se suiau chiar pe tampoanele tramvaielor sau între vagoane”, îşi aminteşte Gheorghe Pascu, fost angajat la Tepro.
Într-o prima fază, tramvaie au circulat până în dreptul restaurantului Zimbru, unde întorceau. Ulterior, traseul a fost prelungit până la capătul cartierului Dacia
Interesant este faptul că apariţia liniei 5 coincide cu înfiinţarea Întreprinderii Judeţene de Transport (IJTL) Iaşi – 1 septembrie 1979 - cea mai cunoscută denumire a actualei RATP.
Tragedia din 1996
Traseul 5 nu a fost ferit de incidente. Cel mai dramatic episod a avut loc în ianuarie 1996, când vagonul 315, de tip Timiş, a deraiat la macazul de la baza pasarelei Alexandru. „Vagonul cobora pasarela cu viteză mare, iar macazul era schimbat spre dreapta. Vagonul a intrat în patinaj şi a deraiat. S-a spus că vinovat pentru acest accident a fost vatmanul”, îşi amintesc salariaţii RATP. Accidentul s-a soldat cu rănirea a 16 persoane, dintre care una a decedat.
Tronson util şi pentru alte două linii
Dincolo de faptul că traseul 5 a fost unul dintre cele mai aglomerate din oraş, linia de tramvai de pe splai Bahlui a fost extrem de utilă, permiţând crearea, în trecut, a două legături. Este vorba de traseele 10 (Dacia - CUG) şi 14 (Canta - CUG), folosite în special de angajaţii actualului Fortus.
19 iulie 2015, data oficială a eliminării liniei 5
Ultimul tramvai care a parcurs tronsonul dinspre Podu de Piatră spre Podu Roş, pe traseul 6 barat (Dacia - Podu de Piatră - Podu Roş – CET - Tudor Vladimirescu - Târgu Cucu – Gară - Dacia), a fost GT 4 cu numărul de parc 423, pe 19 iulie 2015 între 22:27 şi 22:32, iar istoria s-a încheiat la 23:01, când vagonul GT 4 cu numărul de parc 418 de pe traseul 6 (Dacia-Gară-Târgu Cucu-Tudor Vladimirescu-CET-Podu Roş-Podu de Piatră-Dacia), a părăsit tronsonul la Podu de Piatră, venind dinspre Podu Roş, unde a intrat la ora 22:54.
„Nu distrugeţi ceva ce există”
Modul în care edilii oraşului au gândit să reabiliteze zona Podu Roş - Şoseaua Naţională, principalul element constituindu-l desfiinţarea liniei de tramvai, a generat reacţii în rândurile ieşenilor. „Acest traseu este tot timpul aglomerat şi ar fi o bătaie de joc să-l eliminaţi. Chiar dacă acea bucată de linie nu e în cea mai bună stare, asigură parcurgerea distanţei în 5 minute, faţă de 15-20, cât ar dura pe Şoseaua Naţională la oră de vârf. Vă rog să nu distrugeţi ceva ce există”, spunea un student ieşean.
Un alt ieşean crede că lucrurile nu trebuie complicate şi mai mult atât timp cât, în viziunea sa, Iaşul este plin de trasee întortocheate. „Mai degrabă s-ar demola blocul PNL şi s-ar face o intrare civilizată spre Splai Bahlui dreapta, caz în care s-ar putea amenaja o bandă cu sens unic în direcţia Podul de Piatră, măcar până la Podul Cantemir, pentru descongestionarea Şoselei Naţionale”, afirma ieşeanul Victor Stanciu.
Partizanii ideii de păstrare a tronsonului aduc încă un argument în favoarea lor: mutarea traseului 5 pe Nicolae Iorga este ilogică atâta vreme cât pe aici deja circulă tramvaiul 11. „Ce să caute 5 pe Iorga, când pe acolo trece 11 şi ar avea traseu comun pe mai bine de 80% din parcurs?! Iar legătura Podu Roş – Alexandru - Dacia cu ce rămâne să fie făcută? Vă cam bateţi joc de zona Podu Roş în ultima vreme în privinţa transportului public. Lăsaţi tramvaiul 5 în pace pe unde merge acum! Faceţi Şoseaua Naţională cu sens unic şi pe unde circulă tramvaiul amenajaţi zona verde să arate omeneşte, dar lăsaţi tramvaiul în pace, că lumea are nevoie de el pe acolo”, crede Sorin Mânzat.
La trântă cu municipalitatea
Cei mai vehemenţi în ceea ce priveşte menţinerea liniei de tramvai s-au dovedit a fi reprezentanţii Asociaţiei „Prietenii Tramvaiului. Aceştia au atras atenţia în repetate rânduri că reabilitarea căii de rulare, se poate realiza şi fără dezactivarea liniei duble de tramvai, prin aplicarea, de exemplu, a sistemului Gauntlet: utilizarea aceluiaşi amplasament pentru ambele sensuri de mers. Interesant este faptul că proiectul celor de la APT ţine cont şi problematica locurilor de parcare, tradiţionala carenţă a actualei administraţii locale, dincolo de faptul că vine şi cu soluţii pentru ceea ce înseamnă transport ecologic şi reducerea gradului de poluare. „Nu mă deranjează faptul că nu s-a ţinut cont de propunerile noastre, la urma-urmei e firesc ca decizia să aparţină municipalităţii. Mă deranjează faptul că nu au răspuns la adresele noastre. Din ianuarie, de când am prezentat propunerile, nu au catadicsit să ofere niciun răspuns”, a spus Adrian Crengăniş, preşedintele ATP.
„Desfiinţarea acestui segment de cale de rulare ar însemna ruperea unei legături directe între Podu Roş - Gară şi Podu Roş - Dacia. Pe lângă acest lucru, în cazul unei defecţiuni sau accident, tramvaiele vor putea fi redirecţionate pe bulevardul Nicolae Iorga sau pe segmentul Podul de Piatră - Podu Roş, funcţie de locaţia incidentului” - Adrian Crengăniş, preşedintele Asociaţiei „Prietenii Tramvaiului
Linie de tramvai eliminată pentru o stradă
Modernizarea celor două maluri ale Bahluiului au fost votate în octombrie 2014. Pe Splai Drept Bahlui, pe tronsonul Podul de Piatră – Podu Roş, se va înlocui linia de tramvai cu o arteră rutieră cu sens unic, paralelă cu Şoseaua Naţională. Reabilitarea va continua şi pe tronsonul următor, din Podu Roş până la Podul Tudor Vladimirescu, arteră care rămâne cu sens unic, iar de aici în continuare până la Pod Metalurgie, apoi Pod Sf. Ioan, în lungul bulevardului Chimiei, unde se vor îngropa în subteran şi cablurile de pe ambele părţi ale străzii. În paralel, şoseaua Naţională va fi reabilitată şi transformată ulterior în sens unic dinspre Podu Roş spre Podul de Piatră.
Dispariţia liniei 5 nu va fi singura din următorii ani. Potrivit unor surse din interiorul RATP ar urma să se renunţe şi la linia de pe tronsonul Metalurgie - Ţuţora, locul tramvaielor fiind deja luat de autobuze.
Tudor DAMASCHIN
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau