„MOLDOVA de 10“- Lecţiile Iaşului în 10 ani ca punct pe harta UE FOTO

default

Dimensiune font:

| 19-01-2017 12:00

Libertatea de mişcare a oamenilor şi schimbul mărfurilor au fost avantajele scoase în prim plan de oamenii importanţi din administraţia publică şi mediul de afaceri ieşean atunci când au fost întrebaţi cu ce s-a ales Iaşul într-un deceniu de când este un punct pe harta Uniunii Europene * sute de milioane de euro au fost gestionate de instituţii publice, firme şi persoane fizice, dar dincolo de bani, în paralel cu faptul că putem călători şi munci în alte părţi se produce o schimbare de mentalitate * aceasta este din ce în ce mai vizibilă în Iaşi, mai ales pe fondul creşterii industriilor creative, dar şi al conectivităţii tot mai bune asigurate de Aeroport

 

Sute de milioane de euro, fonduri nerambursabile, au ajuns la Iaşi în cei zece ani de când România a intrat în Uniunea Europeană. Banii s-au regăsit în bugetele publice, dar şi în conturile persoanelor juridice şi ale celor fizice, prin subvenţiile anuale alocate în agricultură. Poate cele mai vizibile şi cu impact imediat au fost proiectele de infrastructură, mai ales că Iaşul a fost singurul oraş pol de creştere din regiune, fapt pentru care a beneficiat de fonduri mai mari prin unul dintre cele mai active programe de finanţare- Programul Operaţional Regional. Fonduri importante au ajuns în capitala Moldovei şi prin Programele Operaţionale Sectoriale de Mediu sau de Transport, dar şi prin Programul de Dezvoltare Rurală ori prin cel destinat dezvoltării resurselor umane, acesta din urmă fiind unul foarte controversat din cauza numeroaselor probleme identificate în derularea proiectelor.

Bani pentru dezvoltare regională

Deşi nu toate proiectele şi-au arătat utilitatea ori au fost finalizate cu mari întârzieri şi penalizări din partea Comisiei Europene, investiţiile din infrastructura rutieră de transport şi aeriană au adus plus valoare în oraş determinând creşterea unor industrii precum cea de IT şi automotive. Unul dintre cele mai costisitoare proiecte derulare prin Programul Operaţional Regional 2007- 2013 a fost cel privind construcţia Pasajului Octav Băncilă, bugetul total fiind de 85 de milioane de lei, din care buget eligibil de 68 de milioane de lei. Totodată, pentru dezvoltarea „axei de transport est-vest“ s-a derulat un proiect de 75 de milioane de euro, din care 60 de milioane de lei fonduri nerambursabile.

În evidenţele europene, cel mai controversat proiect al Iaşului, cel de management al traficului, în urma căruia fostul edil Gheorghe Nichita s-a ales cu un dosar penal, are o valoare de 87,8 milioane de lei din care 70,8 milioane de lei a reprezentat bugetul eligibil.

Expansiunea Aeroportului

Aeroportul Iaşi, aflat în subordinea Consiliului Judeţean, a reuşit să atragă fonduri europene prin Programul Operaţional Sectorial Transport. Potrivit datelor de la fostul minister al Fondurilor Europene, bugetul total al proiectului de modernizare a aerogării a fost de 224,4 milioane de lei, din care eligibil a fost de 164,9 milioane de lei. Totodată, Consiliul Judeţean Iaşi a avut şi proiecte majore de refacere a trei drumuri judeţene, unele dintre investiţii derulate cu mari întârzieri din cauza firmelor contractate. Cel mai scump proiect a fost de 82 de milioane de lei, din care bugetul eligibil s-a ridicat la 58,2 milioane de lei, pentru refacerea drumului spre Botoşani- DJ 282. Pe lângă infrastructura rutieră, au mai fost derulate proiecte importante pe Programul Operaţional Sectorial Mediu, precum cel de alimentare cu apă şi canalizare coordonat de ApaVital a cărui valoare a fost de 95 de milioane de lei. Pe acelaşi program, un proiect derulat cu dificultate a fost cel de management al deşeurilor. Valoare a fost una dintre cele mai mari, de peste 214 milioane de lei, din care buget eligibil peste 155 de milioane de lei.

Imaginea oraşului este în creştere“

Pentru a vedea cum este perceput primul deceniu ca parte UE am întrebat reprezentanţi ai mediului de afaceri şi ai administraţiei publice despre avantajele şi dezavantajele obţinute de comunitate în acest interval. „Principalul beneficiu a fost libertatea de a călători şi accesul liber la o piaţă globală, din perspectivă economică. În cei zece ani de când suntem parte a UE s-a observat o creştere a nivelului de trai şi acest lucru e strâns legat de amploarea comerţului internaţional, în condiţiile în care 75% dintre exporturi şi importuri vizează ţări din spaţiul comunitar. Un alt beneficiu l-au reprezentant fondurile europene, care au avut un rol important în dezvoltarea ţării. Iaşul este un exemplu de mod de a gestiona fondurile europene, chiar dacă au existat discuţii şi nereguli, per ansamblu, oraşul este schimbat în bine. Asta nu o spunem doar noi, cei ce stăm aici, ci acest feedback vine de la cei care ajung pentru prima dată aici sau de la cei care vin constant în interes de afaceri“, a declarat Paul Butnariu, şeful Camerei de Comerţ Iaşi.

Acesta s-a arătat optimist în ceea ce priveşte evoluţia oraşului în următorii 10 ani. „Iaşul este foarte bine racordat la realitatea economică şi socială a UE. Imaginea oraşului este în creştere, iar faptul că aici se dezvoltă puternic industriile creative este un mare avantaj“, a mai afirmat Paul Butnariu.

Prezenţa investitorilor străini în regiune şi, implicit, în Iaşi, a fost nominalizat ca principal avantaj de omul de afaceri Bogdan Piţigoi, cel care deţine Tester Grup. „Faptul că serviciile şi produsele realizate la Iaşi au putut fi exportate fără taxe este principalul beneficiu al aderării la spaţiul comunitar, care a atras apoi creşterea investiţiilor şi a locurilor de muncă mai bine plătite“, a transmis omul de afaceri, care s-a arătat la fel de optimist în ceea ce priveşte evoluţia Iaşului.

„Cred că oraşul este acum în cea mai bună etapă a sa, de după 90. Şi acest trend crescător cred că va continua“, a punctat Bogdan Piţigoi. Omul de afaceri a construit din fonduri europene centrul de afaceri Ideo.

Mobilitatea“, acesta a fost primul beneficiu obţinut în cei 10 ani ca parte UE din punctul de vedere al primarului Mihai Chirica. „Această mobilitate a adus o schimbare de mentalitate pentru cei care au călătorit mai mult şi mai uşor în spaţiul european, iar efectele acestui avantaj se pot observa la orice pas“, a spus primarul.

Printre proiectele importante derulate în Iaşi în cei 10 ani de la aderarea României, edilul a menţionat Ansamblul Palas, realizat în urma unui parteneriat public-privat între municipalitatea ieşeană şi firma omului de afaceri Iulian Dascălu. „În ceea ce priveşte proiectele din fonduri europene nu aş dori să fiu în situaţia de a alege, pentru că fiecare şi-a arătat utilitatea. Cu impact cel mai puternic au fost cele din infrastructură, în principal Pasajul Mihai Eminescu, ce a venit cu o soluţie de trafic pentru o zonă foarte aglomerată, şi Pasarela Octav Băncilă, care a oferit o soluţie pentru legătura între zone diferite din oraş“, a detaliat edilul.

Întrebat ce proiect nu ar fi început niciodată dacă ar fi ştiut ce complicaţii pot apărea, Chirica a menţionat „managementul traficului“. „Este un proiect util, dar care a adus şi un aport negativ de imagine pentru Primărie“, a transmis Mihai Chirica, făcând referire şi la faptul că fostul primar Gheorghe Nichita este urmărit penal în dosarul care vizează fapte de corupţie legate de derularea acestui proiect european. Edilul Iaşului a punctat ca principale dezavantaje aduse de aderarea României la UE faptul că disparităţile economice dintre ţări şi dintre regiuni s-au adâncit, dar şi că forţa de muncă înalt calificată a migrat în zone mult mai prospere.

În ceea ce priveşte dezavantajele, şeful Camerei de Comerţ Iaşi, Paul Butnariu, este de părere că firmele româneşti nu au avut capacitatea de a diminua impactul afluxului de firme străine, care aveau puterea financiară şi cunoştinţele de a se impune într-o piaţă liberă.

Şeful Consiliului Judeţean la data aderării României la UE, Lucian Flaişer, a precizat că posibilitatea de a accesa bani europeni a constituit o gură de oxigen pentru comunitate. „Noi am avut grijă să luăm fondurile UE atât cele de preaderare, cât şi cele anunţate prin Programul Operaţional Regional 2007-2013“, a spus Flaişer.

CJ Iaşi a fost prima instituţie din Regiunea de Nord-Est care a depus proiecte pentru accesarea fondurilor europene destinate refacerii infrastructurii rutiere judeţene. Fostul şef al judeţului Iaşi subliniază ca principal dezavantaj faptul că potenţialii beneficiari ai banilor europeni nu erau, la acea dată, suficient de bine pregătiţi în derularea proiectelor. „Învăţăm şi noi, mai greu uneori, cum stă treaba cu democraţia şi respectarea legii“, a punctat în final fostul preşedinte de CJ.

 

 

Lista cu proiectele derulate prin POR 2007-2013 o puteţi consulta AICI

 

 

La 1 ianuarie 2007 România a intrat în Uniunea Europeană şi odată cu ea şi cea mai săracă zonă a spaţiului comunitar: Regiunea de Nord-Est. Zece ani mai târziu, regiunea continuă să fie la coada clasamentului în ceea ce priveşte nivelul de trai. Cotidianul Evenimentul Regional al Moldovei prezintă o radiografie a evoluţiei comunităţii în ultimul deceniu. Prin campania „Moldova de 10“ punem lupa pe modul în care au fost accesate fondurile europene, care sunt cele mai reuşite proiecte derulate în regiune, dar scoatem în prim plan şi punctele în care mai avem de lucrat în următorul deceniu.

 

CAMPANIE EVE 

MOLDOVA de 10“ - Un deceniu în jungla europeană

„MOLDOVA de 10“ Eşecul zonelor metropolitane

„MOLDOVA de 10“- Performanţa grupurilor de acţiune locală

„MOLDOVA de 10“ - Apariţia structurilor-pilon din economia regiunii

 

 

Puncte preluare anunturi  "Evenimentul Regional al Moldovei"  in Iasi

<>

ULTIMA ORA

1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Pochidia, cu sediul in comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, cod postal 737552, telefon 0335/407.239, e-mail: pochidia@yahoo.com, cod fiscal 16396425. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: 4 parcele de teren intravilan, situate in comuna Pochidia, sat Salceni, F.N., apartinand domeniului privat al Comunei Pochidia, identificate astfel: -Parcela A, 1.130 mp, nr. cadastral 70780, CF 70780, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/25; -Parcela B, 1.130 mp, nr. cadastral 70781, CF 70781, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/27 -Parcela C, 1.000 mp, nr. cadastral 70769, CF 70769, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/18; -Parcela D, 1.040 mp, nr.cadastral 70771, CF 70771, cu acces direct la drum, T 39, P 1015/2; conform H.C.L.Pochidia nr. 41/30.09.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: la cerere, de la sediul institutiei, Compartiment Secretar sau se poate consulta pe site-ul: www.pochidia.ro. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Se poate obtine de la Compartimentul Secretar, din cadrul Comunei Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: 50 Lei/exemplar, ce se achita numerar la Casieria institutiei, sau se poate descarca de pe site-ul institutiei: www.pochidia.ro -gratuit. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 09.01.2025, ora 10.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 17.01.2025, ora 10.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Compartiment Secretar. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: intr-un singur exemplar, intr-un plic sigilat. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 21.01.2025, ora 13.00, Comuna Pochidia, comuna Pochidia, sat Borodesti, Str. Principala nr. 69, judetul Vaslui, Sala de sedinte. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Sectia de Contencios Administrativ a Tribunalului Vaslui, Vaslui, Str. Stefan cel Mare nr. 54, judetul Vaslui, telefon 0235/311.582, fax 0235/312.432, e-mail: tr-vaslui@just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 21.11.2024.
1. Informatii generale privind autoritatea contractanta, in special denumirea, codul de identificare fiscala, adresa, numarul de telefon, fax si/sau adresa de e-mail, persoana de contact: Comuna Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt, telefon 0233.787.050, fax 0233.787.050, e-mail: timisesti @nt.e-adm.ro, cod fiscal 2614252. 2. Informatii generale privind obiectul procedurii de licitatie publica, in special descrierea si identificarea bunului care urmeaza sa fie vandut: -Imobil teren in suprafata de 1.000 mp, avand carte funciara 52220 si numar cadastral 52220, situat in sat Plaiesu, comuna Timisesti, Str. Neamtului nr. 2, judetul Neamt, apartinand domeniului privat al Comunei Timisesti, conform caietului de sarcini, H.C.L. Comuna Timisesti nr. 105/12.11.2024 si temeiului legal: O.U.G. nr. 57/03.07.2019. 3. Informatii privind documentatia de atribuire: se regasesc in caietul de sarcini. 3.1. Modalitatea sau modalitatile prin care persoanele interesate pot intra in posesia unui exemplar al documentatiei de atribuire: prin solicitare scrisa la Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti. 3.2. Denumirea si datele de contact ale serviciului/ compartimentului din cadrul vanzatorului, de la care pot obtine un exemplar din documentatia de atribuire: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 3.3. Costul si conditiile de plata pentru obtinerea acestui exemplar, unde este cazul, potrivit prevederilor O.U.G. nr. 57/2019 privind Codul administrativ: Persoanele interesate pot achita contravaloarea documentatiei de atribuire de 10 Lei/exemplar, ce se achita la Serviciul Impozite si taxe, contabilitate, proiecte, mediu si achizitii publice al institutiei. 3.4. Data-limita pentru solicitarea clarificarilor: 06.12.2024, ora 14.00. 4. Informatii privind ofertele: 4.1. Data-limita de depunere a ofertelor: 16.12.2024, ora 16.00. 4.2. Adresa la care trebuie depuse ofertele: Compartimentul Relatii cu publicul si secretariat administrativ al Comunei Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 4.3. Numarul de exemplare in care trebuie depusa oferta: 1 exemplar original. 5. Data si locul la care se va desfasura sedinta publica de deschidere a ofertelor: 17.12.2024, ora 11.00, la Caminul Cultural din sat Timisesti, comuna Timisesti, Str. Inv. Rafael Anton nr. 4, judetul Neamt. 6. Denumirea, adresa, numarul de telefon si/sau adresa de e-mail ale instantei competente in solutionarea litigiilor aparute si termenele pentru sesizarea instantei: Instanta de contencios administrativ de pe langa Tribunalul Neamt, Piatra Neamt, B-dul Decebal nr. 5, judetul Neamt, telefon 0233.219.493, fax 0233.210.247, e-mail: tr-neamt-scivil @just.ro. 7. Data transmiterii anuntului de licitatie catre institutiile abilitate, in vederea publicarii: 18.11.2024.
ECOPIATA S.A. IASI organizeaza licitatii publice cu strigare pentru inchirierea urmatoarelor terenuri si spatii comerciale: - terenul nr. 4 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.30; - terenul nr. 2 (20 mp) din Bazar, destinat amplasarii unei rulote pentru activitatea de fast food, pe 16.12.2024 - ora 9.45; - spatiul comercial S1 (5,87 mp) – Piata Independentei pe 16.12.2024 – ora 10.00; - spatiul comercial S3 (24 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 10.30; - spatiul comercial S4 (38 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.00; - spatiul comercial S5 (72,5 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 11.30; - spatiul comercial S9 (48,21 mp) - Piata Independentei pe 16.12.2024 - ora 12.00; - spatiul comercial S25 (30,00 mp) - Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 - ora 12.30; - spatiul comercial S6 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 13.00; - teren nr. 2 (25 mp) din Piata Pacurari, destinat amplasarii unei rulote/ chiosc/ modul, pe 16.12.2024 – ora 13.30; - teren nr. 1 (30mp) din Targul Auto, destinat amplasarii unui container/ rulote/ chiosc, pe 16.12.2024 – ora 13.45; - spatiul comercial S2 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.00; - spatiul comercial S9 (28,65 mp) – Piata Hala Centrala pe 16.12.2024 – ora 14.30. Licitatiile vor avea loc la sediul firmei din Str. Anastasie Panu nr. 48. Caietele de sarcini se pot cumpara de la secretariatul societatii, unde se va depune documentatia pentru inscriere pana la data si ora de incepere a fiecarei licitatii. Informatii suplimentare la tel. 0232/267844.
Cât costă o franciză pentru o sală de jocuri în realitate virtuală
25/11/2019 18:37

 În urmă cu doi ani, un antreprenor a deschis in Bucuresti o sală de jocuri in realitate virtuală (VR), cu ajutorul unei finanţări obţinute prin programul StartUp Nation. Startup-ul a lansat in ...

Cu cât crește factura la energie dacă lași în priză electronicele și electrocasnicele
21/09/2019 14:25

  Alimentarea cu energie a aparatelor electrocasnice dintr-o locuinţă atunci cand acestea sunt in stand-by poate creşte cu pană la 180 de lei anual factura de electricitate, susţine compania ge ...

Cum poți verifica dacă Google știe de unde ți-ai făcut cumpărăturile
17/06/2019 08:37

 Există o modalitate prin care puteti verifica ce stie Google despre dumneavoastră, inclusiv date despre toate cumpărăturile pe care le-ati făcut. În esentă, dacă utilizati un produs Google, ...

ULUITOR! N-o sa crezi in ce conditii locuieste cel mai bogat cioban din Romania
18/01/2015 00:00

 Dumitru Andresoi, catalogat drept cel mai bogat cioban din Romania, cu o avere de 25 de milioane de euro, nu si-a cumparat vile somptuoase sau palate, ba dimpotriva. Locul in care a ales sa locuiasca i-a ...

Afaceri online - cum să gestionezi corect propria afacere online
21/11/2014 08:47

 Cu alte cuvinte, discutam de ore intregi de munca si organizare pentru a pune bazele unei afaceri prospere. In online, este loc pentru oricine, insa conteaza cum iti gestionezi magazinul online sau site-u ...

ŞOCANT! 1,5 milioane de români au dat banii degeaba pe asigurare. Eşti printre ei?
16/09/2014 13:40

 Cutremur, inundaţie sau incendiu devastator? Teoretic, 1,5 milioane de romani care au respectat legea şi au incheiat o poliţă de asigurare obligatorie a locuinţei ar trebui să stea cat de cat liniş ...

Răzbunarea DIABOLICĂ a unei angajate concediate. S-a asigurat că
05/09/2014 18:00

 În momentul in care a aflat că urma să rămană fără job, o angajată a unei companii de cosmetice a pus la cale un plan care ar fi putut să distrugă imaginea companiei pentru care lucrase. &I ...

Veste ŞOC pentru români: Se dublează preţul la asigurarea obligatorie a locuinţei
18/07/2014 10:53

 Asigurarea obligatorie a locuinţei se va scumpi cu pană la 100% iar o astfel de  propunere se află deja pe masa Autorităţii de Supraveghere Financiară, au  arătat, pentru Economica.n ...

Aparatele din gospodaria noastra care consuma curent si cand sunt INCHISE
07/07/2014 13:32

Dispozitivele smart sunt atat de destepte incat consuma curent si atunci cand nu le folosim. Potrivit unui studiu recent, aparatele care se conecteaza le net ne umfla substantial facturile chiar si cand stau de ...

Topul datornicilor: 20 de malluri au datorii cumulate de aproape 2 miliarde de euro. Palas din Iaşi peste 200 milioane de euro , AFI Palace Cotroceni
06/07/2014 11:15

Cele mai indatorate 20 de centre comerciale din Romania au datorii cumulate de 1,9 miliarde de euro, de zece ori mai mari decat cifra de afaceri realizată anul trecut de aceste proiecte, pe fondul creditelor m ...

Aboneaza-te la cele mai noi stiri din Regiunea Moldovei