Apetit scăzut pentru cumpărături
Dimensiune font:
Potrivit unui studiu realizat de compania GfK, la finalul anului 2014, românii au devenit tot mai încrezători în privinţa creşterii economiei şi implicit a veniturilor personale * cu toate astea, în ciuda optimismului de care au dat dovadă, s-a constatat că apetitul lor pentru cumpărături nu a fost influenţat, rămânând la fel de scăzut.
Românii sunt tot mai optimişti. O analiză realizată de GfK arată că bugetul lunar este planificat foarte atent, acesta fiind alocat în totalitate pentru cheltuielile zilnice. „În ultimul an economia românească a înregistrat o creştere puternică. A durat însă destul de mult timp ca românii să aibă încredere în acest salt. În consecinţă, în prima jumătate a anului 2014, aşteptările economice au fluctuat între -17 puncte şi -10 puncte. În a doua jumătate a anului, încrederea într-o creştere susţinută s-a consolidat treptat. În decembrie, suspiciunile au părut să dispară şi indicatorul a sărit de la 9,3 puncte la 17,7 puncte“, se arată în studiul GfK, citat de Mediafax. Consumatorii români au început să aibă încredere că veniturile proprii urmează să se îmbunătăţească, drept dovadă fiind indicatorul din luna decembrie care măsoară aşteptările privind veniturile, care a reuşit să atingă cea mai mare valoare înregistrată din octombrie 2008 până în prezent, respectiv 15,7 puncte.
Cresc vânzările în mediul online
Cu toate astea, dorinţa de cumpărare nu a fost influenţată semnificativ. „Indicatorul a rămas sub zero pe tot parcursul anului. Cea mai coborâtă valoare, -14 puncte, a fost înregistrată în iunie, indicatorul atingând valoarea maximă, -3,8 puncte, în decembrie. Cu toate că dezvoltarea economică este pozitivă şi şomajul rămâne la un nivel foarte coborât, de 6,5 procente, consumatorii români au nevoie de tot venitul disponibil pentru cheltuielile de zi cu zi. Deocamdată, aceştia au foarte puţini bani rămaşi pentru cumpărături major“, notează GfK în studiu.
Părerile împărţite despre dezvoltarea economiei
Dacă în prima jumătate a anului trecut consumatorii din ţările europene erau tot mai încrezători în îmbunătăţirea economiei şi a veniturilor personale, dorinţa de cumpărare atingând valori record în aproape toate regiunile, la începutul verii aceştia au început să devină tot mai anxioşi. Printre motivele care i-au determinat să îşi schimbe opinia se numără conflictul din Ucraina şi declaraţiile preşedintelui rus, Vladimir Putin, care au cauzat nesiguranţă în majoritatea ţărilor est-europene, conflictul continuu dintre Israel şi Palestina, dar şi avansul grupului militant Statul Islamic. Cu toate astea, pe parcursul ultimului trimestru al anului 2014, starea de spirit a consumatorilor din întreaga Europă s-a îmbunătăţit din nou. „Indicatorii pentru aşteptările privind starea economiei şi veniturile, precum şi pentru dorinţa de cumpărare, au crescut spre sfârşitul anului în majoritatea ţărilor Uniunii Europene (UE). Climatul de consum pentru UE 28 a crescut şi el cu 1,3 puncte în ultimul trimestru, încheind anul la 5,5 puncte“, se arată în studiul GFK. Acesta surprinde şi faptul că în lunile care urmează dezvoltarea pozitivă a economiei poate fi limitată de problemele existente în Grecia. Andra PETRARIU
Rezultatele studiului GfK „Climatul de consum Europa“ au la bază un sondaj al consumatorilor efectuat, la cererea Comisiei Europene, în toate ţările Uniunii Europene.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau