Autostrada „Montana“- megaproiect inventat pe traseul Borş-Ungheni
Dimensiune font:
Comisia Europeană a publicat listele transmise de statele membre în care sunt nominalizate investiţiile pentru care acestea ar avea nevoie de banii comunitari din fondul special lansat recent * s-au adunat pe masă în jur de 2.000 de proiecte, cu o valoare totală estimativă de 1,3 trilioane de euro * acestea vor fi triate, deoarece fondul special are o valoare de doar 21 de miliarde de euro * pentru aceşti bani, România a înaintat câteva sute de investiţii * proiectele vizează de la infrastructura de transport, de apă şi canalizare până la cea de educaţie * pe listă apare şi Autostrada „Montana“, între Borş şi Ungheni, valoarea fiind de peste 7,5 miliarde de euro
Guvernanţii români au lansat o listă cu câteva sute de proiecte în cursa pentru banii din Fondul European pentru Investiţii Strategice al Comisiei Europene. Forul european pune la bătaie 21 de miliarde de euro pentru următorii proiectele ce vor fi selectate şi derulate în următorii trei ani.
EXCLUSIV Kilometri de hârţoage pentru autostrăzi-himeră
Una dintre cele mai mari investiţii pe care România ar vrea să o realizeze cu bani din acest fond special este Autostrada „Montana“, tronson între Borş- Gilău- Târgu Mureş- Iaşi- Ungheni, cu o valoare ce depăşeşte 7,5 miliarde de euro. Această rută nu apare în Masterplanul de Transport General, document care incluse proiectele din infrastructura rutieră până în 2030. Potrivit documentului transmis Comisiei Europene, tronsonul care ar lega Ungaria de nordul României, Republica Moldova şi Ucraina. Lungimea noului proiect ar fi de 584 de kilometri, dintre care 52 de km, între Gilău şi Câmpia Turzii (parte din A3), sunt realizaţi, 8 km între Gilău-Nădăşel, iar alţi 37 de km, între Câmpia Turzii- Târgu Mureş, urmează a intra în şantier. „Autostrada ar asigura conectivitate între polii economici Oradea, Zalău, Cluj Napoca, Târgu Mureş, Iaşi“, motivează guvernanţii.
„Hopuri“ pentru Autostrada Montana
În acelaşi document sunt menţionate şi patru impedimente în derularea acestei investiţii-gigant. Primul impediment ar fi timpul scurt pentru realizarea investiţiei, în intervalul 2015-2017, organizarea procedurilor pentru atribuirea contractelor de execuţie, capacitatea tehnică a firmelor de construcţie, dar şi a administraţiei pentru a derula o investiţie de asemenea amploare. O altă investiţie trecută în listă este cea pentru coridorul de cale ferată între Bihor-Oradea-Cluj-Dej-Vatra Dornei-Suceava-Paşcani-Iaşi-Ungheni, valoarea investiţiei fiind de 4,3 miliarde de euro. Alte 2,8 miliarde de euro ar fi necesare pentru traseul de cale ferată Nord-Sud, Vicşani-Suceava- Bacău- Focşani-Buzău-Ploieşti-Bucureşti- Giurgiu.
„UE nici nu vrea să audă de Iaşi-Târgu Mureş“ FOTO
Compania de apă-canal, ApaVital, ar avea nevoie de 195 de milioane de euro pentru continuarea lucrărilor începute deja prin Programul Operaţional Sectorial Mediu. Totodată, în domeniul educaţiei, mai multe unităţi de învăţământ superior din Iaşi, apar cu proiecte transmise CE. Astfel, sunt nominalizate proiecte de Universitatea de Medicină şi Farmacie „Gr. T. Popa“ şi Universitatea de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară Iaşi. La capitolul infrastructură socială mai apare nominalizat şi Spitalul Regional Iaşi, valoarea acestuia este estimată la 200 de milioane de euro, iar el ar urma să fie depus oricum pentru finanţare europeană prin Programul Operaţional Regional 2014-2020.
1,3 milioane de locuri de muncă
Comisia instituie un nou Fond european pentru investiţii strategice (EFSI), în parteneriat cu Banca Europeană de Investiţii (BEI). Fondul are o valoare totală de 21 miliarde de euro, din care 16 miliarde de euro vin de la bugetul UE, iar 5 miliarde euro vin de la BEI. Estimările Comisiei arată că măsurile propuse ar putea adăuga 330-410 miliarde de euro la PIB-ul UE pe parcursul următorilor trei ani, şi ar putea crea până la 1,3 milioane de noi locuri de muncă. Noul fond de investiţii ar putea fi instituit până la jumătatea anului 2015, după care, la jumătatea anului 2016, Comisia şi şefii de stat şi de guvern vor evalua programul şi vor discuta măsuri suplimentare.
Cod roşu în Master Planul de Transport: Moldova, tăiată de pe harta autostrăzilor FOTO
Pentru aceşti bani, toate cele 28 de state membre au propus o listă-record, cu peste 2.000 de investiţii ce ar trebui derulate în Uniunea Europeană, iar valoarea însumată a acestora a ajuns la 1,3 trilioane de euro. În următoarea etapă, intenţiile de proiecte vor fi evaluate ţinând cont de criterii clare, iar cele cu cel mai mare potenţial de multiplicare în economie vor fi avizate. Investiţiile ar trebui derulate în următorii trei ani.
Lista integrală a proiectelor transmise de România o puteţi consulta AICI
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau