Banii din spatele noului Masterplan de transport
Dimensiune font:
Ultimele modificări aduse la documentul prin care sunt prioritizate investiţiile coordonate de Ministerul Transporturilor nu vizează doar cele două autostrăzi care vor tranzita Moldova * în urma dezbaterilor au fost aduse clarificări şi pentru sectorul intermodal * valoarea totală a investiţiilor din infrastructură depăşeşte 48 de miliarde de euro
Dezbaterile din această săptămână privind documentul prin care sunt prezentate investiţiile în infrastructură pentru următoarele două decenii au adus mai multe surprize pentru Regiunea de Nord-Est. Cele mai importante modificări, ce au fost deja promovate intens de guvernanţi vizează cele două autostrăzi care vor tranzita Moldova. Astfel, a fost inclusă în Masterplanul General de Transport Autostrada fazată Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş, care alternează tronsoane de drumuri expres cu cele de autostradă, şi Autostrada Paşcani-Bacău.
„UE nici nu vrea să audă de Iaşi-Târgu Mureş“
Concret, între Târgu Mureş şi Târgu Neamţ, va fi executată „autostradă fazată“, iar tronsonul de 184 de kilometri va costa aproape aproape 3 miliarde de euro, fiind şi cea mai scumpă modificare. Restul drumului, între Târgu Neamţ- Iaşi- Ungheni, o porţiune de 135 de kilometri, ar urma să coste 1,1 miliarde de euro. Autostrada cu câte două benzi pe sens, între Bacău şi Paşcani, de 81 de kilometri, va ajunge la 485 de milioane de euro.
„Într-adevăr, tronsonul Târgu Neamţ - Târgu Mureş va fi construit ca drum expres, iar Ungheni – Târgu Neamţ va fi autostradă. Trebuie să se înţeleagă faptul că diferenţa nu este foarte mare, doar că drumul expres este puţin mai îngust, având o lăţime de 22 metri, faţă de 26 metri cât are o autostradă. Noi avem deja banii, 22 milioane de euro bani europeni, iar dacă nu vor fi întârzieri la licitaţii lucrările vor începe în 2016 şi se vor termina în 2020”, a declarat Nicolae Boţu, consilierul ministrului Transporturilor Ioan Rus.
Intermodalul îşi schimbă amplasamentul
O altă modificare care vizează Iaşul a fost anunţată pentru sectorul intermodal. Iniţial, amplasamentul terminalului multimodal Iaşi a fost localizat la Socola, iar AECOM, firma care a realizat Masterplanulu, propunea „redeschiderea Terminalului de Mărfuri de la Socola pentru a profita de potenţialul de transbordare containere de pe ecartamentul rusesc pe cel european şi, de asemenea, datorită capacităţii de gestionare a traficului intern“. Pentru că deja erau începute procedurile pentru un alt amplasament, intermodalul a fost relocat la Holboca, în apropierea Aeroportului Internaţional. Proiectul va fi derulat de Consiliul Judeţean alături de Compania de Căi Ferate, în noul exerciţiu financiar european.
Oficialii CJ Iaşi au anunţat, încă de anul trecut, că vor să acceseze bani europeni pentru acest proiect. „Intenţionăm să-l construim lângă depoul de la Holboca, cu ajutorul fondurilor europene. Are o valoarea aproximativă de 23 milioane de euro, iar suprafaţa, pe care am primit-o de la Consiliul Local Holboca, este de 30 de hectare. Vom reactualiza documentaţia tehnico-economică şi îl vom depune spre finanţare europeană“, declara Cristian Adomniţei, şeful CJ Iaşi, la finele anului trecut.
Iaşul rămâne fără bani de şosea de centură
În ceea ce priveşte lista cu viitoarele şosele ocolitoare, aceasta nu include continuarea lucrărilor la centura Iaşului. În schimb, sunt nominalizate şosele ocolitoare la Vaslui – 9 kilometri, cu o valoare de aproape 20 de milioane de euro, fără TVA, Bârlad – 11,3 kilometri la o valoare de 25 de milioane de euro, Vatra Dornei, lucrare estimată la 30 de milioane de euro, dar şi cea de la Câmpulung Moldovenesc, care ar costa în jur de 122,5 milioane de euro.
Pe de altă parte, mai multe drumuri expres care trec prin Moldova, apar în masterplan. Astfel, DE Paşcani-Suceava ar costa 289 de milioane de euro, DE Suceava-Siret – 196 de milioane de euro, DE Suceava – Botoşani – 125 de milioane de euro şi DE Bacău-Piatra Neamţ.
În ultima variantă a masterplanului mai apar şi o serie de drumuri trans regio. Proiectele pentru Moldova vizează tronsoanele: Iaşi-Vaslui-Bacău (99,5 milioane de euro), Suceava- Vatra Dornei- Bistriţa (125 milioane de euro), Piatra Neamţ- Târgu Neamţ (19,1 milioane de euro), Vaslui- Bârlad- Galaţi (89,5 milioane de euro) şi Botoşani- Târgu Frumos (36,5 milioane de euro).
Potrivit ministrului Ioan Rus, Masterplanul General de Transport va fi aprobat săptămâna viitoare în Guvern, urmând ca până pe 15 martie să fie prezentat Comisiei Europene.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau