Bătaie de joc cu proiectul Autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş
Dimensiune font:
De şapte luni, oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România nu sunt în stare să demareze trei licitaţii * selecţiile vizează revizuirea documentaţiilor tehnice la autostrada care ar lega Moldova de Transilvania * iniţial, deschiderea ofertelor pentru cele trei tronsoane ale autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş a fost programată pentru 17 iulie 2014 * recent, după amânări repetate, compania a anunţat un nou termen: 15 ianuarie 2015 * valoarea totală a contractelor depăşeşte 113 milioane de lei
Licitaţiile pentru revizuirea studiilor tehnice la cele trei tronsoane ale viitoarei autostrăzi care ar asigura legătura Moldovei cu Transilvania devin o mascaradă în toată regula. Recent, oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) au anunţat o nouă dată pentru deschiderea ofertelor la „Revizuirea Studiului de Fezabilitate“ pentru viitoarea Autostradă Iaşi-Târgu Mureş. Acest drum a fost împărţit în trei tronsoane şi scos la licitaţie în tot atâtea contracte. Ofertele pentru revizuirea documentaţiei tehnice trebuiau deschise la 17 iulie 2014, însă licitaţiile au fost amânate de mai multe ori. Recent, CNADNR a anunţat un nou termen pentru deschiderea ofertelor: 15 ianuarie 2015.
Bugete de zeci de milioane de lei
La finele lunii mai 2014 au fost anunţate trei licitaţii cu bugete considerabile pentru refacerea documentaţiilor la Autostrada Iaşi-Târgu Mureş. Astfel, pentru „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Neamţ (Paşcani)-Iaşi-Ungheni“ s-au estimat costuri între 26,1 şi 30,9 milioane de lei, fără TVA. Contractul de „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Ditrău- Târgu Neamţ“ este estimat la 43,6 milioane de lei, fără TVA. Pentru contractul „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Târgu Mureş- Ditrău“ bugetul este estimat între 33,2 şi 39,3 milioane de lei. Practic, pentru revizuirea întregii documentaţii la Autostrada Iaşi- Târgu Mureş, împărţită în trei tronsoane, se pun la bătaie bugete care în total pot depăşi 113 milioane de lei, fără TVA, asta în condiţiile în care CNADNR a mai cheltuit alte milioane de euro cu studii de fezabilitate pentru aceeaşi rută.
EXCLUSIV Kilometri de hârţoage pentru autostrăzi-himeră
Se evaluează cererile de finanţare
Banii pentru cele trei studii ar trebui asiguraţi din fonduri europene alocate prin Programul Operaţional Sectorial Transport (POST). Cu toate acestea, deşi proiectul este scos la licitaţie din vară, finanţarea lui nu este sigură, fapt ce reiese dintr-un document oficial. În această toamnă, şefii din Ministerul Transporturilor au răspuns unei interpelări iniţiate de deputatul Viorel Blăjuţ privind derularea licitaţiilor pentru revizuirea documentaţiilor tehnice la Autostrada Iaşi-Târgu Mureş. Potrivit documentului, abia în august, la o lună de la primul termen anunţat de CNADR pentru licitaţiile de revizuire, au fost depuse la Autoritatea de Management a POST cereri de finanţare pentru cele trei studii. „În urma evaluării cererilor de finanţare şi a aprobării acestora, se vor întocmi şi semna contractele de finanţare ale proiectelor. În prezent, cele trei cereri de finanţare se află în etapa de verificare administrativă“, se arată în documentul oficial. Acelaşi act arată că „la nivelul Autorităţii de Management pentru Programul Operaţional Sectorial «Transport» 2007-2013 nu au fost depuse până în acest moment, cereri de finanţare care să vizeze construcţia Autostrăzii Iaşi-Târgu Mureş“.
Despre un baron încătuşat şi un drum lung
Practic, deşi au exista studii de fezabilitate realizate în 2011-2012, plătite cu zeci de milioane de euro, nu au fost cerute finanţări europene pentru realizarea autostrăzii, în perioada în care documentaţia încă era valabilă. Practic, în urma unor contracte atribuite în 2010 au fost realizate studiile pentru tronsoanele Târgu-Mureş- Ditrău - 91.6 km - SC SEARCH Corporation SRL; Ditrău - Târgu Neamţ - 118.1 km - SC IPTANA SA; Tronson Târgu Neamţ -Ungheni - 100.6 km - SC INOCSA. În urma acestor documentaţii au reieşit costuri de execuţie considerate exorbitante. Practic, s-au estimat cheltuieli de aproximativ 30 de milioane de euro pentru fiecare kilometru de drum.
Două întâlniri pentru acelaşi proiect blocat de un deceniu
Factorii politici şi administrativi din Regiunea de Nord-Est a ţării sunt convocaţi astăzi la o întâlnire, la Piatra Neamţ, pentru susţinerea proiectului realizării unei autostrăzi între Moldova şi Transilvania. Evenimentul este organizat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară Euronest la iniţiativa preşedintelui Consiliului Judeţean Iaşi, Cristian Adomniţei. Potrivit şefului CJ Iaşi, principalul obiectiv al reuniunii constă în determinarea Guvernului să includă în masterplanul naţional de transport autostrada Iaşi - Târgu Mureş, lucru care ar face posibil şi accesarea de fonduri europene pentru acest proiect. Pe de altă parte, primarul Gheorghe Nichita, a anunţat că vineri, de la ora 12.00, se va întâlni cu o parte din parlamentarii ieşeni pentru a le cere să susţină prin orice mijloace demararea acestei investiţii. Acest proiect a fost susţinut declarativ de toţi politicienii ieşeni, în ultimii zece ani. Cu toate acestea, în acest moment, există doar trei studii de fezabilitate expirate pentru autostrada Iaşi-Târgu Mureş, ce trebuie reactualizate şi pentru care de şapte luni se tot amână licitaţiile. Mai mult, autostrada Iaşi-Târgu Mureş nu a fost inclusă în draftul Masterplanului de Transport aprobat de Uniunea Europeană, ceea ce reprezintă, practic, îngheţarea proiectului pentru următorii 10-15 ani.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau