Cum va arăta piaţa muncii în viitor
Dimensiune font:
Un renumit consultat în resurse umane a vorbit în cadrul Business Days Iaşi despre trendurile de pe o piaţă greu încercată în ultimii ani * specialistul a punctat faptul că tehnologizarea rapidă trebuie luată în calcul de companiile care vor să-şi păstreze talentele
Peste 100 de specialişti din domenii de interes pentru zona de afaceri iau parte în aceste zile la Business Days Iaşi. Unul dintre domeniile de interes este cel al resurselor umane şi modul în care acestea se vor adapta la realităţile viitorului. „Locul de muncă nu mai este un spaţiu unde te duci cu program fix, ci devine o zonă de schimbat idei. Munca tinde să nu mai fie despre muncă, mai ales într-o perioadă în care vorbim despre noua revoluţie tehnologică 4.0. Oamenii acum vor să conteze, nu doar să fie plătiţi, iar angajatorii trebuie să ţină cont de asta“, a punctat Sorin Faur, HR Director al firmei de audit şi consultanţă fiscală BDO Balkans.
Topul fondurilor alocate pentru dezvoltare urbană în Moldova
Acesta a mai transmis antreprenorilor că pot câştiga competiţia pe talentele din piaţă doar dacă vor înţelege să-şi valorizeze personalul. Specialistul a prezentat şi câteva tendinţe de pe piaţa muncii. „În primul rând este sfârşitul erei «cubicles», birourile acelea în care înghesuim oameni, şi asta pentru că oamenii înghesuiţi nu produc talent. Acum asta se caută: creativitate. Încep să apară noi proiecte imobiliare, gândite altfel. Schimbările vor dura 15-20 de ani, dar spre asta ne îndreptăm“, a detaliat specialistul în HR.
„Educaţia va face diferenţa“
Un alt trend este cel al „dispariţiei termenului de angajat“. „Se revalorizează munca umană şi de calitate. Vom fi parteneri, asociaţi, contributori, nu va mai exista cuvântul de «angajat». Încă se caută un înlocuitor. Se va lucra ca freelancer sau ca intraprenor“, a mai adăugat Sorin Faur. Acesta a mai menţionat că într-o lume în care roboţii vor ocupa tot mai multe locuri de muncă, vor apărea etichete pe produse cu „made by humans“ (făcut de oameni) şi „made by robots“ (făcut de roboţi). Totodată, „verdele va deveni mai verde“, ceea ce înseamnă că este nevoie de investiţii în protejarea mediului. „Educaţia va face diferenţa. Este nevoie să investim în educaţia angajaţilor noştri pentru că de fapt investim în afacerea noastră. Va fi o luptă acerbă între oameni şi maşini pentru locurile de muncă, în viitor“, a mai transmis specialistul.
Pe de altă parte, înainte de a cincea ediţie a Business Days la Iaşi, organizatorii au făcut o nouă radiografie a regiunii, iar veştile nu sunt îmbucurătoare. „Continuăm să venim la Iaşi pentru că noi credem în potenţialul acestei zone. Iaşiul, din punctul nostru de vedere este capitala acestei regiuni şi trebuie să joace un rol foarte important în economia naţională. La ora actuală, în baza studiilor şi cercetărilor pe care le facem înainte de fiecare eveniment, Iaşiul are o dinamică de creştere un pic sub restul ţării. Nu este neapărat vina contextului demografic, social sau politic din această zonă, ci mai degrabă sunt lucruri legate de noi ca oameni care trăim în această zonă“, a transmis Laszlo Pacso, iniţiatorul conferinţelor Business Days.
Cine lucrează în Ministerul Viitorului?
Acesta a vorbit de două caracteristici ale mediului de business din regiune: „În primul rând este atitudinea pe care o avem. În continuare regăsim o atitudine de oameni resemnaţi, care aşteaptă din exterior ca lucrurile să se schimbe. În al doilea rând este lipsa unei coeziuni, unui spirit asociativ şi de cooperare care să ajute dezvoltarea mediului economic“.
Acest tip de mentalitate se răsfrânge şi asupra tinerilor elevi, care declară tot mai des că vor să-şi continue studiile în alte regiuni ale ţării. „Un alt lucru care ne îngrijorează este dorinţa tinerilor de a pleca din această zonă. Este un aspect care loveşte pe două paliere, pe de o parte piaţa muncii, iar pe de altă parte zona economică, pentru că numărul celor asistaţi social va depăşi cu mult numărul celor activi, care contribuie la economie. La ora actuală tinerii, cei care acum sunt în liceu sau gimnaziu, 7 din 10 vor să plece din Iaşi şi să urmeze studiile universitare în alte oraşe. Principala direcţie este Clujul şi pe locul doi este Bucureştiul“, a punctat iniţiatorul conferinţelor Business Days.
Principalele motive invocate de tineri sunt „joburi mai bine plătite şi mai multe atracţii pe zona de concerte şi evenimente“. „Clujul atrage foarte mulţi tineri cu zecile de festivaluri, iar asta este o strategie pe termen lung care e câştigătoare. Tinerii sunt pregătiţi pentru business-uri globale, încă din timpul şcolii“, a mai menţionat Laszlo Pacso.
Pe de altă parte, directorul Agenţiei pentru Dezvoltare Regională Nord-Est, Vasile Asandei, susţine că forul pe care îl coordonează şi-a propus să vină în sprijinul mediului de business, deoarece se simte la nivelul zonei că „lipseşte pregătirea pentru a fi antreprenor. Nu multe firme nou-deschise rezistă pe piaţă, iar asta trebuie să ne dea de gândit“. Asandei a declarat că ADR Nord-Est îşi propune să realizeze o mapare a oportunităţilor de business din regiune şi o analiză a zonelor cu potenţial din cele şase judeţe.
La conferinţele Business Days care au loc la Iaşi sunt prezenţi 100 de speakeri în domenii precum marketing, banking, PR, comunicare, resurse umane, consultanţă, învăţământ, dar şi business development.
Puncte preluare anunturi "Evenimentul Regional al Moldovei" in Iasi
<
Adauga comentariul tau